رفتن به محتوای اصلی

کنفرانس مطبوعاتی «همگامی برای جمهوری سکولار دمکرات در ایران»
03.04.2023 - 20:43

 

کنفرانس مطبوعاتی "همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران"

 

 

پنج حزب و سازمان ایرانی جمهوریخواه امروز با اعلام تشکیل ائتلافی به نام «همگامی» در نشستی خبری حضور یافتند.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، جبهه ملی ایران شاخه اروپا، حزب چپ ایران، سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و همبستگی جمهوریخواهان ایران گفته‌اند که برای برقراری یک جمهوری سکولار و دموکرات در ایران همگام هستند.

محمود جعفری، بهروز خلیق، مریم سطوت، مهدیه گلرو، همایون مهمنش از طرف این پنج گروه در این کنفرانس خبری شرکت کردند.

پنج حزب و سازمان جمهوریخواه در لندن تشکیل دهنده «ائتلاف همگامی» می‌گویند با «حفظ یکپارچگی سرزمینی و تمامیت ارضی» به دنبال یک «جمهوری دموکراتیک سکولار»‌اند.

مریم سطوت بهروز خلیق از سوی حزب چپ (فدائیان خلق) و مریم سطوت از سوی اتحاد جمهوریخواهان ایران در صحبت‌های خود تاکید کردند که می‌خواهند «نقطه ثقل» جمهوری‌خواهی در ایران باشند.

گفتمان جمهوری‌خواهی در ایران جا افتاده و گسترده است اما در عرصه سیاسی باید این گفتمان را تقویت کرد و نیروهای جمهوری‌خواه در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

مهدیه گلرو در این نشست گفت گذر از جمهوری اسلامی کافی نیست و «باید به فردای جمهوری اسلامی» هم اندیشید. او گفت برای بیش از صد سال جمهوری‌خواهی در ایران با بن‌بست مواجه شده، یکبار با شاه و یکبار با شیخ.

محمود جعفری از جبهه ملی ایران - اروپا هم گفت این ائتلاف معتقد به «استقلال» به معنای عام آن هستند و با «وابستگی اپوزیسیون» به کشورهای خارجی مسئله دارند و «رهبری‌تراشی» برایشان قابل قبول نیست، هر چند با حمایت کشورهای خارجی حقوق بشری و در چارچوب قواعد بین‌المللی مسئله‌ای ندارند. آنها تاکید کردند نیروی تشکیل دهنده انقلاب زن، زندگی، آزادی در ایران است.

این ائتلاف منشوری در ۱۱ بند نیز منتشر کرده که در آن تاکید شده «ما از نظام حکم‌رانی جمهوری‌ِ دمکراتیک دفاع می‌کنیم، مخالف حکومت فردی، موروثی، دینی و ایدئولوژیک هستیم».

حفظ محیط زیست، رفاه اجتماعی همگانی، تنوع سبک زندگی و اجرای  بی‌خدشه‌ اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر و پروتکل های الحاقی، مخالفت با شکنجه و اعدام و قصاص و تاکید بر رفع تبعیض‌های جنسیتی و مبارزه با خشونت علیه زنان و ال‌جی‌بی‌تی‌کیو از دیگر مواردی است که در این منشور آمده است.

اعلام رسمی تشکیل این ائتلاف تازه از مخالفان حکومت ایران در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های گذشته، بسیاری از نهادهای مستقل و چهر‎ه‌ها و احزاب سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ائتلاف‌هایی تشکیل داده‌اند.

از جمله هشت چهره سرشناس مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران در نشستی مشترک در واشنگتن دیدگاه‌های خود را درباره «آینده جنبش دموکراسی‌ ایران» مطرح کردند.

در داخل ایران نیز نزدیک ۲۰ تشکل‌ مستقل صنفی و‌ مدنی داخل ایران یک «منشور‌ مطالبات حداقلی» منتشر کردند. نهادهای امضاکننده تحقق این خواست‌ها را «اولین فرامین و نتیجه‌ اعتراضات بنیادین مردم ایران» دانستند. «پیمان دادخواهی» نیز متن مشابهی است که در هفته‌های اخیر منتشر شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.