رفتن به محتوای اصلی

رضا پهلوی آلترناتیوی نیست که اسراییل دنبال آن است.
24.04.2023 - 17:42

 

نوشته حاضرنگاهی به دیدار اخیر رضا پهلوی میاندازد ، قبل از هر چیز جهت تبری جستن از انتساب خصومت نگارنده با رضا پهلوی سعی شده است در حد مقدور بدون تعصب ، بدون جانبداری در باره چرایی و اهداف این سفر که چندان هم مشخص نیست ، بدان میپردازد  . علاوه بر این ، مسأله تاثیر آن برتلاش برخی جمهوریخواهان طالب وحدت با پهلویست ها هم مد نظر نمیباشد . حتی این سفر ایشان که شاید هم بر اساس رهنمود و توصیه مشاور خود ، پرویز ثابتی برنامه ریزی شد، نیز مسأله چندان مهمی نیست . به هر حال آنچه که خواهید خواند تلاشی است که میخواهد با رجوع به رسانه های معتبر و منابع تاریخی استفاده نموده،  و بتواند با تحلیل و تبیین این سفر بدون پیش فرض، آن را پردازش کند

در خبرها آمده بود که رضا پهلوی روزیکشنبه 17 آپریل برابر با 27 فروردین در توییتی نوشت هدف از سفرش به اسراییل ، « ابلاغ پیام دوستی ملت ایران ، گفتگو با متخصصان آب اسراییلی در باره چگونگی مواجهه با بحران منابع آب ایران ، ناشی از سوءاستفاده رژیم جمهوری اسلامی، و ادای احترام به قربانیان هالو کاست است» اما جالب توجه است در این سفر جز همسرش هیچ متخصص حوزه آب با ایشان همراه نبود و هیچگونه بضاعتی در زمینه دلایل سفر ندارد . زیرا فاقد کارشناسی در این زمینه میباشد .

بازتاب سفرشاهزاده چنان واضح و آشکارشد که نیاز به شرح ندارد . به گفته منشه امیر مدیر رادیو اسراییل ، رضا پهلوی را از درب عادی فرودگاه بیرون آوردند و پروتکل های شخصیت های بزرگ برای او انجام نشد و برای ایشان فرش قرمزهم پهن نشد . منشه امیر ادامه میدهد : « اصولا وقتی شخصیت بزرگی وارد فرودگاه شود ، او را به سالن { وی . آی . پی } منتقل و سپس از درب مجزامنتقل میکنند . اما آنچه باعث شگفتی شد این اتفاقات روی نداد . حتی کنفرانس مطبوعاتی هم برای ایشان ترتیب داده نشده است » همچنین بنا به اخبار رسانهای اسراییلی دیدار نتانیاهو با رضا پهلوی در دفتر کارش انجام نشد، بلکه در حاشیه مراسم هولوکاست و در اطاقی بدون مبلمان ، با او به گفتگو نشست. شکل و نحوه استقبال عادی از شاهزاده سرگردان ،جای بحث دارد و نشانه جدی نگرفتن ایشان را آشکارتر ساخت.

منتظرالسطنه ، این شیفته تاج وتخت دست نیافتنی ، هر لحظه به رنگی در میاید ، پخش مضحک ویدویوی « بالانس زدن » . « پست کردن عکس حمام آفتاب گرفتن» جز فعالیت او میباشد . از زمره دیگر اقدامات رضا پهلوی اینکه یک روز خود را راننده اتوبوس انقلاب میخواند  . اتوبوسی که 6 الی 8 نفر لیدر انقلاب خیالی را سوار میکند . ایشان هنوز فرصت نفس تازه کردن به خودش راه نمیدهد  و بلادرنگ منشور نویسی راه انداخت . مدتی هم از کلمه  « من وکالت میدهم » یعنی وکالت مردم به خودش سخن راند . تا آنجا که عنودانه با تجزیه طلبان دوغ وحدت سر کشید . تبلیغات علنی او جهت لیدر شدن چندان هم کم نیستند و در موزه پر رونق عملیات شکست خورده ایشان در دسترس عموم قرار دارد . سلسله حرکات مضحک ایشان حتی صدای سرسخت ترین حامیانش را هم در آورد.

و اما از این سفر چه نتیجه ای بدست آمد ، جز اینکه علاوه بر به نمایش گذاردن خطای سیاسی محض رضا پهلوی ، عجزاو بعد از شکست ها و افتضاحات اخیر و گذشته را آشکارترنمود . کاش ایشان میدانست امروزه در سپهر سیاست ، تقریبا هیچ سیاستمداری را نمیتوان یافت که مشاور و یا تیمی از مشاورانی در کنار خود نداشته باشد . آیا شخص رضا پهلوی واقعا مشاور سیاسی دارد ؟ یا نه !  شاید تصمیماتش را شخصا وبدون هماهنگی با کسی میگیرد . اگر پاسخ منفی است و ایشان مشاور سیاسی ندارد . جای تاسف دارد و اگر هم دارد چرا از خیل اندک سلطنت طلبان هیچ صدای اعتراض به مشاوراو، پرویز ثابتی تازه ظاهر شده در نیامد تا به او گوشزد کنند .

در این برهه ، برنامه سفر وی به اسراییل در آینده چالشی بر چالش های بزرگ او خواهد افزود . به گمان من افتضاحات سیاسی شاهزاده بی تاج وتخت ، ناشی از فقر دانش سیاسی اوست . ایشان  اگردرایت سیاسی داشتند ، با پرویز ثابتی قدم در راه بی بازگشت نمیگذاشت ، که در نهایت به ضرر او تمام شده و میشود .

بازتاب سفر به اسراییل را در گزارش روایت خبرگزاری آسوشیتدپرس میخوانید که در آن آمده است « رضا پهلوی که هنوز ساکن آمریکاست میخواهد پادشاهی پارلمانی را جایگزین روحانیون حاکم کند . معلوم و روشن نیست که او برای بازگشت به قدرت میتواند چقدر حامی داشته باشد » گمان میرود طبق برآورد رضا پهلوی و پشت صحنه عروسک گردانی چنین محاسباتی باشد که حالا که معصومه علینژاد قمیکلا در پاریس  با امانویل مکرون ملاقات کرده و نازنین بنیادی  با کامیلا هریس و تونی بلینکن در آمریکا دیدار داشت . او هم محاسبه کرده است که او هم در سفر به اسراییل تحویل گرفته خواهد شد . لیکن استقبال سرد و غیر رسمی دیپلماتیک از ایشان چنان بود که حتی شاه الهی ها را هم به بهت و حیرتی فرو برد که انتظاری که داشتند را عملی نساخت. تنها نتیجه عینی و غیرقابل انکار شاهزاده57 ساله ، تحت عنوان سفر برای آب و تاج این شد که نقاب دروغین میهن دوستی و دمکرات بودنش کنار برود و بار دیگر سیمای ضد ایرانی لیدر پهلویستی ها و حواریون اش آشکارتر شود . او در دوره گردی سیاسی سفر به اسراییل فریب خام محاسباتی اش را خورد و به این سفر رفت تا تبلیغ کند ، دولت اسراییل حامی اوست . چون لابی اسراییل در آمریکاهمیشه از او حمایت کرده است .

آخرین ابتکار رضا پهلوی در سفر به اسراییل  حضور در دیوار ندبه و ورد خوانی با عباراتی که تداعی کننده افکار منسوخ شده ضد عربی ، آنهم در دوره سلطه دولتی افراطی، نژاد پرست و با سابقه تروریستی است .که منجر به انقطاع  پهلوی از واقعیات ایران ومنطقه و جهان شد و نقطه پایانی حیات سیاسی اوست . سفر به اسراییل نوعی در یوزه گی از فرط رقت بار دستیابی مجدد به تخت بوده که رضا پهلوی آنها را به چشم « صاحبان واقعی قدرت جهانی» میبیند. واقعیت نشان از آن دارد که حمایت مالی و رسانه ای غرب از ایشان ، تنها به این خاطر است که از وی بعنوان ابزاری برای امتیازگیری از جمهوری اسلامی استفاده کنند . با این اوصاف رضا پهلوی باید دست به پاکسازی تصورات غلط در نقش شاه آتی بزند. یعنی یک نکته به صورت ضبط شده در حافظه ی تاریخی خود را فراموش کند که همانگونه که آمریکا و انگلیس خاندان پهلوی را بر تخت نشاندند . این بار نیز چنان خواهد شد .

سفر وارث سلسله مدفون زیر بهمن 57 ، به اسراییل بر شکست خوش باوری آن دسته از عناصر چپ دموکرات و جمهوریخواهان تاثیر بسزا دارد . تا طالبان پیوند جمهوریخواهان با پهلویست های با ماسک مشروطه را از خطای سیاسی تاریخی منصرف شوند  . تمام اقدامات بیحاصل رضا پهلوی ثابت میکند که او فقط و فقط به دنبال حامی از قدرت های غربی بویژه آمریکا و اسراییل است . لیکن بخاطر فقدان شم سیاسی متوجه گردش به شرق رژیم جمهوری اسلامی نمیشود.

و کلام آخر : 

برای تنوع ، بخشی از ترهات رضا پهلوی را بشنوید . " از آن زمان نزدیک به 39 سال میگذرد  من اون موقع 20 سال سن داشتم . تجربه بسیار کم . امروز 57 سالمه . با یک کوله بار تجربه . اندیشه . صحبت . اندیشه . تفکر و دیالوگ " . صرف نظر از ریاضی ضعیف او که 20 به اضافه 39 میشود 59 نه 57 .باید از او پرسید اگر واقعا یک کوله بار اندیشه ، تفکروتجربه ، چرا فریب خوردی  وخود را در گیر افتضاح نمودی و در بد ترین زمان ممکن به اسراییل سفر نمودی ؟

بر خلاف ادعای همه چیز دانی ، شاهزاده بسیار بی تجربه و به میزانی فاقد دانش سیاسی است که متوجه نشد وفریب پرویز ثابتی را خورد و با سفر به اسراییل ، که بدلیل اینکه دولت افراطی نتانیاهوبا سرکوب جنبش مدنی  مردم اسراییل در سطح جهان مورد اعتراض قرار گرفته است . که حتی جو بایدن با همه علایق به حمایت از اسراییل اکنون حاضر نیست به آنجا برود ویا نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کند . رفتن به اسراییل نهایت خبط سیاسی مدعی تاج وتخت کیانی بود

از تاریخ که موضع ضد اسراییلی پدرش را ثبت کرده یاری میگیرم . تا با نگاه به پدرش نسبت به اسراییل آشنا شود . تا شاید هشیاری خود را بازیابد .. شاهنشاه آریامهر: اماکن مقدسه اسلامی نباید در دست اسراییل باشد (1) پدر ایشان در مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه نگاران فرانسوی میگوید : ایران به کشورهای عربی برای جنگ با اسراییل کمک میکند (2) همچنین محمد رضا  در ضیافت شام به افتخار حافظ اسد میگوید : ایران موضع قاطعی برای احقاق حقوق فلسطین دارد . (3) 

شاید برخی ها موضع گیریهای محمد رضا شاه را صوری بدانند و حتی رضا پهلوی آن را نپذیرد  . ولی چند نقل مستند از پدرش میتواند نشان دهد که منتظرالسطنه چندان درایت سیاسی و استقلال فکری نداشت و ندارد که حداقل در این سفر به دیوارندبه نرود . و ورد خوانی کند . آیا تا حالا آدم با هوشی را دیده اید که با دیوار صحبت بکند . تازه کسی که میخواهد رهبر آتی ایران هم بشود . رضا پهلوی شاید گمان برده است با چشمان بسته و ورد خوانی . دعای عبور از جمهوری اسلامی او اجابت میشود . دعایی که تصویری از او را نشان میدهد که بفرمایید این هم از سکولاریسم رضا پهلوی 

سفر رضا پهلوی به اسراییل و استقبال غیر رسمی و دیدارچند دقیقه ای در آبدارخانه محل کنفرانس هولوکاست ، نشان داد  که این سفر نه تنها حمایت اسراییل از او را به همراه نداشت، بلکه افتضاح دیگری در پرونده مفتضحانه او افزود . چرا خود رضا پهلوی شاه پندار متوجه خطاهای سیاسی خود نمیشود .؟ واقعا چرا؟

 

مهرزاد  وطن آبادی

 

پانویس:

روزنامه اطلاعات . پنجشنبه 20 خرداد 2535 شماره  15032  -1

خاطرات اسدالله علم . وزیر دربار شاه و نزدیکترین شخص به شاه جلد پنجم ص 273  -2

خاطرات اسدالله علم ...............  جلد ششم ص 358 - 3

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.