رفتن به محتوای اصلی

آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورها اعدام سه نفر از متهمان «خانه اصفهان» را محکوم کردند
20.05.2023 - 05:19

خروج عجیب کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در انگلستان بدلیل وحشت از شناسایی شدن

تصویر

 

در ادامه واکنش‌های جهانی به اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در سحرگاه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت‌خانه‌های امور خارجه تعدادی دیگر از کشورها، اجرای حکم اعدام این سه متهم از متهمان پرونده «خانه اصفهان» را محکوم کردند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعدام کاظمی، یعقوبی و میرهاشمی را شدیدا محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست به اعدام معترضان پایان دهد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرد از مقامات ایرانی می‌خواهد از اجرای مجازات مرگ و اعدام‌های آینده خودداری و سیاست مشخصی را برای «لغو کامل مجازات اعدام» دنبال کنند.

این اتحادیه همچنین از مقام‌های ایران خواست حق دادرسی عادلانه متهمان را رعایت کند و یادآوری کرد افرادی که تحت هر نوع بازداشت یا حبس هستند، نباید در معرض هیچ نوع بدرفتاری‌ای قرار بگیرند.

اتحادیه اروپا بر ضرورت پای‌بندی تهران به قوانین بین‌المللی از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از امضاکنندگان آن است نیز تاکید کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست حقوق اساسی شهروندان از جمله حق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز را در هر شرایطی رعایت کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا یادآوری شد مجازات اعدام «یک مجازات ظالمانه و غیرانسانی» است و بر احترام به کرامت انسانی تاکید شد.

اما روز جمعه وزارت امور خارجه آمریکا هم اعدام معترضان اصفهانی را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز همدردی با خانواده سه معترض اعدام شده در پرونده «خانه اصفهان» و مردم ایران، اعدام آن‌ها را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

او گفت: «ما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای محکوم کردن و مقابله با این نقض وحشتناک حقوق بشر ادامه می‌دهیم.»

وزارت امور خارجه سوئیس هم اعدام این سه جوان را در ایران به شدت محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست ضمن توقف اعدام‌ها، اقداماتی را برای کاهش استفاده از این مجازات انجام دهد.

وزارت امور خارجه نروژ هم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را محکوم و از افزایش اعدام‌ها در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.

پیش از آن هم وزارت امور خارجه اتریش در بیانیه‌ای اعدام این سه شهروند در اصفهان را «منزجر کننده» خواند و افزود که این کشور عمیقا نگران افزایش اعدام‌ها در ایران است.

طارق احمد، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور جنوب آسیا نیز گفت: «رژیم ایران در آخرین نمونه تکان‌دهنده استفاده از مجازات اعدام برای القای ترس و سرکوب مخالفان خود، سه نفر دیگر از مردم ایران را کشت.»

او افزود: «درخواست مردم ایران برای پایان دادن به مصونیت از مجازات و خشونت واضح است.»

علاوه بر واکنش رسمی دولت‌های خارجی، شماری از نمایندگان پارلمان‌های دیگر کشورها نیز با انتشار توییت، اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را محکوم کرده بودند.

 

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان، نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان، مارتینا رنر، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی صالح میرهاشمی، سناتور سایمن برمینگام، رهبر مخالفان در مجلس سنای استرالیا، دیوید ون، سناتور استرالیایی و کفیل سیاسی مجید کاظمی، تئو فرانکن، نماینده پارلمان بلژیک و ...، از جمله سیاستمدارانی هستند که به اعدام این سه جوان واکنش نشان دادند.

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه تن از متهمان پرونده موسوم به خانه اصفهان، سحرگاه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت اعدام شدند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در حالی از اجرای احکام اعدام این سه نفر خبر داد که آنان ساعاتی پیش از اجرای حکم خود در تماسی از داخل زندان به خانواده‌هایشان گفته بودند هنوز زنده‌ا‌ند.

در روزهای گذشته شمار زیادی از شهروندان، چهره‌های فرهنگی، سیاسی و نهادهای حقوق بشری در داخل و خارج از ایران خواهان توقف اجرای حکم اعدام این سه تن شده‌اند.

پیش‌ از این مجيد كاظمى، صالح ميرهاشمى و سعيد يعقوبى در نامه‌ای از داخل زندان خطاب به مردم ایران نوشته بودند: «ما به یاری و حمایت شما نیاز داریم. نگذارید ما را بکشند.»

جمهوری اسلامی مدعی است این سه تن در جریان حمله روز ۲۵ آبان سال گذشته در منطقه خانه ‌اصفهان، سه «مدافع امنیت» را کشته‌اند اما بارها اعلام شد هیچ سند و مدرکی جز «اعترافات اجباری» آنان وجود ندارد.

آن‌ها در دادگاه بدوی سال گذشته به اتهام «محاربه» از طریق کشیدن کلت و کلاشنیکف به اعدام محکوم شدند و در هفته‌های گذشته فرجام‌خواهی‌شان رد و حکم اعدامشان تایید شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.