رفتن به محتوای اصلی

چماق«قانون»و«قانون» چماق:لایحه دوفوریتی حجاب
22.05.2023 - 22:20

۱- به‌معنای «قانونی کردن» رفتار و عملکرد تاکنونی خود یا به عبارت دیگر تجهیز آن به چماق «قانون» است.
۲- تعمیق و تسری آپارتایدجنسی (و جنسیتی) به حوزه‌های جدیدتر از جمله منع ارائه خدمات شهروندی توسط دولت و بخش های غیردولتی به معنای رسمیت بخشیدن و «قانونی» کردن شهروندی درجه ۲ است.
۳- مشمول تنبیه قراردادن دیگرشهروندان با هدف مشارکت آن ها در سرکوب و اجرای سیاست آپارتاید (شامل کسبه و موسسات دولتی و غیردولتی با هدف در تقابل قراردادن مردم و از طریق گروگان گرفتن کار و ممرزندگی، کثیف ترین وجه این سیاست است که همانا از رژیم جنایت کار و گندیده‌ ای چون حکومت اسلامی بر می‌آید. 

۴- درعین حال نباید ازجنبه خودزنی آن توسط رژیم و تضاد‌آن با فرض موردادعای رژیم به عنوان اولویت اول اقتصاد و ایجاد رونق و شغل غفلت کرد....
۵- سیاست درگیرکردن همه مردم با حجاب، یعنی فراتر رفتن حتی از محدوده این چالش و یعنی فراهم کردن بستری عینی و مناسب برای اعتراضات گسترده تر به سیاست حجاب اجباری و نافرمانی عمومی بدست خود. از این جنبه،‌ با کاشتن باد، اگر نه در کوتاه مدت که قطعا در میان و درازمدت رژیم ناگزیراست که طوفان درو کند. چراکه گره زدن حجاب با مسائل معیشت و خدمات و دیگر مسائل جامعه چیزی جز کوربینی سیاسی تمام عیار و نشستن برسرشاخ و بن بریدن نیست.
۶- در عین حال با رژیمی طرف هستیم که با توهم ترکیبی از کاربردتکنولوژی های مدرن و رسوبات و سوداهای پیشامدرن و عصرحجری در توهم و سودای تحکیم اقتدار و جبران فروپاشی قدرت کنترل خویش است. آیا تکنیک می تواند جبران کننده فقدان اتوریته و مشروعیت به بادرفته گردد؟:
۷- طنرجالبی است، لایحه ای که تمامی خطوط و مو اد آن در برگیرنده شدیدترین توهین به شهروندان است، اولا هم‌چنان به آمرین و تذکردهندگان آتش به اختیاران و دوربین‌های آن‌ها وابسته است و ثانیا هرگونه توهین توسط آن‌ها را ممنوع اعلام می کند که یک شوخی بیش نیست.
۸- رفتاررژیم چنان است که حتی کسانی مثل علی ربیعی که خود از دست اندرکاران امنیتی ترازاول رژیم بوده است، تعجب می کند که حاکمیت هیچ درسی از ناآرامی های اخیر نگرفته است و هم چنان به حماقت خویش ادامه می‌دهد. از باصطلاح خواص هم نظیر مراجعی مثل همدانی و جو ادآملی هم دودی که رژیم انتظاردارد بر نمی خیزد. آن‌ها مصرند و پشت اولویت اصلی اقتصاد سنگرگرفته اند. هم چنان که خطیب نمازجمعه شیراز هم اصرار دارد که اقتصاد باید در اولویت باشد. با آین همه بیش از همه شخص خامنه‌ای با وجودآن‌که خود در پیام نوروزی از اقتصاد به عنوان اولویت اول نام برد، اما با ا علام کشف حجاب به عنوان حرام شرعی و سیاسی و اصرار بر بازپس گیری یکی از دست‌آوردهای مهم خیزش زن زندگی آزادی خود ناقض اولویت تعیین شده توسط خوداست.
۹- تعرض تاکتیکی رژیم در شرایطی که فاقدعقبه لازم و استراتژیک است و این عقبه روزبه روز هم بشتر آب می رود و در شرایطی که نار ضایتی و خشم عمومی هم چنان زبانه می کشد و بیشتر می شود، سخت شکننده هست. مقاومت و درهم شکستن آن ( به همراه فشارجهانیان و ایرانیان خارج کشور) گرچه همراه با رنج و فشار به مردم و بویژه زنان همراه هست اما بی تردید می تواند جنبش زن زندگی آزادی را وارد فازجدیدی از بلوغ و شکوفائی خود بکند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تقی روزبه
برگرفته از:
http://taghi-roozbeh.blogspot.com/2023/05/blog-post_21.html#more

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.