رفتن به محتوای اصلی

وزارت امور خارجه ایران: هر نوع درگیری به زیان دو طرف است
28.05.2023 - 10:43

روز شنبه در مرز افغانستان و ایران میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در ولسوالی کنگ نیمروز و زابل درگیری رخ داد. طالبان کشته شدن یکی از نیروهایش را تایید کرده است و رسانه‌های ایران از کشته‌شدن دو مرزبان این کشور در تبادل آتش خبر داده‌اند.

وزارت دفاع حکومت طالبان افغانستان در صفحه توئیتر رسمی خود با انتشار بیانیه‌ای در توضیح رویداد مرزی روز گذشته، اعلام کرد که طرف ایرانی عامل شروع درگیری مرزی دیروز بین دو کشور بوده است. پیشتر مقامات ایران اما گفته بودند درگیری از طرف طالبان شروع شده بود.

معاون وزارت امور خارجه ایران در توئیتی نوشت «هشیار باشیم! آنچه امروز در مرز ‎زابل ‎_نیمروز می گذرد ادامه توطئه استعمارگران است». او در ادامه نوشته «گر در ۱۸۷۲ ‎گلدسمیت با توطئه خود سیستان آباد را به وضعیت کنونی درآورد امروز وارثان او ‎ایران و ‎افغانستان را می‌خواهند نابود کنند. مردم و نخبگان دو کشور به هوش باشند هر نوع درگیری به زیان راهبردی هر دو است».

همزمان قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی وکیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطقه سیستان در استان سیستان وبلوچستان سفر کرده‌اند.

پیشتر گزارش شده بود که مقام‌های ایران و طالبان توافق کرده‌اند که یک هیات حقیقت‌یاب به منطقه اعزام شود. محل درگیری پاسگاه سوسولی هیرمند اعلام شده بود.

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی ایران درباره جزئیات این درگیری گفت «نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کرده که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفته است: «متاسفانه از زمان روی کارآمدن طالبان ما شاهد بعضی اقدامات غیرعقلانی و تنش‌های مرزی بوده‌ایم. عمده این مشکلات به عدم آشنایی مرزبانان و نیروهای طالبان مستقر در مناطق مرزی بازمی‌گردد که با حدود مرزی و قوانین و پروتکل‌های مرزی خیلی آشنایی ندارند».

سازمان حمل و نقل و راهداری سیستان و بلوچستان در ایران از تعطیلی مرز میلک تا اطلاع ثانوی خبر داده است.

این درگیر‌ی برای ساعت‌ها ادامه داشته و در آن از سلاح‌های سنگین و آتشبار و راکت استفاده شده است.

در همین حال، افراد محلی از شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز نیز به بی‌بی‌سی گفتند که راکت‌های شلیک‌شده از جانب ایران به «منطقه مسکونی» شهر زرنج اصابت کرده است، اما در مورد تلفات احتمالی آن اطلاعی نداده‌اند.

پس از روی کارآمدن طالبان در آگست/اوت ۲۰۲۱، چندین بار درگیری‌های پراکنده مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.