رفتن به محتوای اصلی

از سال ۱۳۹۹ تاکنون، دست‌کم ۵۰ سرباز در مناطق مرزی ایران کشته شده‌اند
28.05.2023 - 13:17

در حالی که انتقادها از عملکرد جمهوری اسلامی در مناطق مرزی کشور افزایش یافته، روزنامه هم‌میهن در گزارشی درباره وضعیت سربازان و ساکنان در مناطق مرزی ایران، اعلام کرد که از سال ۱۳۹۹ تا خردادماه امسال، دست‌کم ۵۰ سرباز در مناطق مرزی ایران کشته شده‌اند.

محمدباسط درازهی، نماینده پیشین استان سیستان و بلوچستان در مجلس به این روزنامه گفت: «زمانی‌که در مجلس نماینده مردم این منطقه بودم، بارها اعلام کردم که برای این منطقه باید از سربازان بومی استفاده شود. غیربومی‌ها آشنایی با محیط ندارند و حتی از نظر آب‌وهوایی هم تحمل این شرایط را ندارند.»

او افزود که بارها پیش آمده که سربازان ایران در برابر حمله افراد مسلح، «آنقدر سردرگم شده‌اند که به اشتباه وارد خاک پاکستان شده‌اند و در تله قرار گرفته‌اند».

در حالی که پیشتر اعدام‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر اعتراض‌هایی را برانگیخته، این نماینده گفت که برخی از افراد مسلح، «طبق اطلاعاتی که داریم فرزندان افرادی هستند که به‌دلیل قاچاق مواد مخدر، اعدام شده‌اند».

همچنین یکی از ساکنان منطقه سراوان که روزنامه هم‌میهن او را «ش» معرفی کرده، گفته است: «هیچ‌کدام از سربازان در مناطق صفرمرزی از اهالی بومی نیستند و در حادثه اخیر هم، چنین وضعیتی دیده می‌شود.»

او افزود: «اغلب نیروهایی که برای حفاظت از مناطق صفرمرزی در نظر گرفته می‌شوند، از شهرهای دور می‌آیند. غریبه بودن افراد منجر می‌شود تا میان آنها و بومیان ارتباط مستمری شکل نگیرد. در کنار همه اینها مشکلی که وجود دارد این است که هیچ‌وقت از بومیان برای کادرهای ارتشی، نظامی و انتظامی استفاده نمی‌شود. اگر هم به‌کار گرفته شوند به‌عنوان سرباز وظیفه وارد می‌شوند.»

این ساکن منطقه سراوان تاکید کرد: «کل جمعیت سیستان و بلوچستان نزدیک به دو میلیون و هشتصد هزار نفر است. ما نشنیدیم کسی مثلا در نیروی انتظامی استخدام شود.»

در حالی که در ماه‌های اخیر جمهوری اسلامی به شدت اعتراضات مردمی در سیستان و بلوچستان را سرکوب کرده و بیش از معترض را کشته، هم‌میهن به نقل از این ساکن سراوان نوشت: «هرزمان نگاه امنیتی از استان برداشته شد، اقدامات تروریستی و ناامنی‌ها هم کم شد. اما وقتی نگاه به استان امنیتی می‌شود، استان ناامن می‌شود.»

این گزارش هم‌میهن پس از افزایش انتقادها در پی کشته شدن مرزبانان ایرانی در مرزهای استان سیستان و بلوچستان منتشر شده است.

خبرگزاری ایرنا، رسانه‌ دولت ایران روز شنبه تایید کرد که دست‌کم دو مامور مرزبانی جمهوری اسلامی در درگیری نظامی روز شنبه با طالبان در مرز مشترک ایران و افغانستان کشته شده‌اند.

هفته گذشته نیز رسانه‌های ایران گزارش دادند در پی حمله‌ «تروریستی» چند مهاجم که از مرز پاکستان قصد ورود به ایران را داشتند، پنج مرزبان ایرانی کشته شدند.

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به این حمله واکنش نشان داد و نوشت: «تروریست‌هایی که جوانان مرزبان ایرانی را در سراوان به قتل رساندند، روی دیگر سکه جمهوری تروریست اسلامی هستند که جوانان بلوچ را اعدام می‌کند و به قتل می‌رساند.»

اما رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در توییتی مدعی شد که درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان «ادامه توطئه استعمارگران» است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.