رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای نا گزیر از رابطه با مصر استقبال کرد
29.05.2023 - 14:35

علی خامنه‌ای، در دیدار با سلطان عمان گفت از رابطه با مصر استقبال می‌کند .به گزارش ایرنا، آقای خامنه‌ای با تاکید بر افزایش همکاری ایران و عمان که «در آبراه بسیار مهم تنگه هرمز دارای اشتراک هستند»، درباره برقراری رابطه با مصر گفت: « ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»

سلطان عمان پیش از سفر به ایران به مصر رفته و گزارش شده بود که قصد میانجی‌گری میان تهران و قاهره را دارد.

رهبر جمهوری اسلامی درباره ازسرگیری با عربستان هم گفت این نتیجه «سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است.»

هیثم بن طارق، سلطان عمان، که در راس هیاتی بلندپایه برای یک دیدار دو روزه به تهران رفته بود، پس از دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، ایران را ترک کرده است.

دولت عمان می‌گوید ناصر عوفی، وزیر انرژی‌ش در تهران با جواد اوجی، وزیر نفت ایران، درباره توسعه میدان «هنگام-بخا» و صادرات گاز به عمان مذاکره کرده است.

دیشب اعلام شد ایران و عمان چهار سند اقتصادی برای همکاری در مناطق آزاد و حوزه انرژی امضا کردند.

به گزارش رسانه‌های ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دیروز در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه دو کشور گفت روابط ایران و عمان «از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است.»

هیثم بن طارق هم گفت پس از سفر سال گذشته رئیس‌جمهور ایران به عمان، «روابط و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و حجم تبادلات تجاری دو برابر شده است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هم دیروز در نشست خبری با همتای عمانی گفت «سند جامع راهبردی» همکاری دو کشور نهایی می‌شود.

گفته می‌شود سلطان عمان حامل پیام دولت آمریکا برای حکومت ایران است.

عمان قبلا هم نقش میانجی بین ایران و آمریکا را بازی کرده از جمله در مذاکرات محرمانه‌ای که از سال ۱۳۹۱ بین مقام‌های دو کشور در عمان انجام و در نهایت به توافق هسته‌ای برجام منجر شد.

این مذاکرات که ظاهرا پس از نامه سلطان قابوس پادشاه قبلی عمان به رهبر جمهوری اسلامی شروع شد، تا چند سال تکذیب می‌شد تا اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی آن را تایید کردند از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق که گفت این مذاکرات با مجوز آقای خامنه‌ای بوده است.

هیثم بن طارق که ۶۹ دارد هم پادشاه هم رئیس دولت است و در سال ۲۰۲۰ به سلطنت رسید، پس از درگذشت و به توصیه سلطان قابوس که نیم قرن پادشاه عمان بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.