رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات سئول و واشنگتن برای یافتن «راه آزادسازی هفت میلیارد دلار ایران»
30.05.2023 - 21:28

یک روزنامه اقتصادی کره جنوبی (اکونومیک‌دیلی کره) به نقل از منابع دیپلماتیک و دولتی در سئول، نوشت که سئول و واشنگتن به‌دنبال یافتن راهی برای آزادسازی هفت‌میلیارد دلار پول مسدودشده ایران در بانک‌های کره جنوبی‌اند. 

این روزنامه در گزارشی که روز سه‌شنبه، ۹ خردادماه (۳۰ ماه مه)، منتشر کرد، نوشت که هم‌زمان با تلاش کره جنوبی و آمریکا برای بهبود مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک با تهران، مقام‌های دولتی دو کشور در مذاکراتی به رهبری واشنگتن راه‌های آزادسازی پول‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی را بررسی می‌کنند. 

این روزنامه اقتصادی به نقل از منابع مطلع نوشت که اگر سرمایه ایران در کره جنوبی آزاد شود، این اقدام با شرایط سختگیرانه‌ای همراه خواهد بود تا جمهوری اسلامی ایران تنها برای منافع عمومی، ازجمله انجام تعهدات خود به سازمان ملل متحد و خرید واکسن کووید-۱۹، از آن استفاده کند. 

یک مقام دولتی در سئول گفت: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط تیره ما با ایران درحد قابل‌توجهی بهبود یابد.»

هم‌زمان در تهران خبرگزاری ایلنا در این خصوص به نقل از حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی، نوشت: «هنوز هیچ خبری در این باره به ما ارائه نشده و فعلا در حد حرف است.» 

تنهایی با اشاره به اینکه «موضوع قطعی نشده و پولی وارد نشده است»، گفت: «مذاکراتی صورت گرفته که به‌جای دلار، وون داده شود و کالاهای ضروری، به‌ویژه کالاهای بهداشتی، معادل وون تهاتر می‌شود و به مقدار پولی که بلوکه شده، از کره خرید خواهیم داشت.»

منابع مطلع در کره جنوبی همچنین گفته‌اند که درصورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، پول مسدودشده می‌تواند به شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای خاورمیانه - و نه مستقیما به ایران- منتقل شود تا امکان جریان و نحوه استفاده از پول، تحت نظر و رصد باشد.

براساس گزارش برخی رسانه‌ها در خاورمیانه، آزادی یکی از شهروندان آمریکایی که در ایران به گروگان گرفته شده است و همچنین کاهش غنی‌سازی اورانیوم به غلظت زیر ۶۰ درصد، ازجمله شرط‌های آزاد‌سازی پول‌های ایران در کره جنوبی است. 

در حال حاضر سه شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار- مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی - در ایران زندانی‌اند.  

روابط کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل مسدودشدن سرمایه‌های ایران در دو بانک «ووری بانک» و «بانک صنعتی کره» از سال ۲۰۱۸ به این سو، تیره‌وتار شده است.

گفته می‌شود هفت‌میلیارد دلار مربوط به پول نفت صادراتی ایران به کره جنوبی و بالاترین رقم پول مسدودشده ایران در یک کشور خارجی است. کره جنوبی در گذشته یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های آسیایی نفت خام ایران بود.

قبل از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های نفتی کره جنوبی هزینه واردات نفت خود را به وون و از طریق حساب بانک مرکزی ایران در سئول پرداخت می‌کردند؛ سپس بانک مرکزی ایران پرداخت‌ها را با صادرکنندگان نفت، به واحد ریال تسویه می‌کرد. 

تهران بارها خواستار آزادی وجوه خود شده است که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده‌اند. تهران می‌گوید که سئول این پول را «گروگان»‌ گرفته است.  

تهران پیش‌تر محصولات کره‌ای را در ایران تحریم کرد و از‌جمله، شرکت سامسونگ‌الکترونیکز را هدف قرار داد و برای مدت کوتاهی هم یک نفتکش کره‌ای را توقیف کرد.

روابط سئول با تهران در اوایل سال جاری میلادی، زمانی که یون سوک یئول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، در جریان سفر به امارات متحده عربی - که محل استقرار سربازان کره‌ای است - ایران را «دشمن» امارات توصیف کرد، متلاطم‌تر شد. 

تحلیلگران می‌گویند آزادسازی وجوه هفت میلیارد دلاری ایران در کره جنوبی، روابط دو طرف را بهبود خواهد بخشید. «روزنامه اقتصادی کره» به نقل از یک استاد دانشگاه آن کشور، نوشت: «کره جنوبی از دشمنی با ایران نفعی نمی‌برد. کره از دسترسی به بازار بزرگ ایران سود خواهد برد.»

مذاکرات میان سئول و واشنگتن برای آزادسازی وجوه مسدودشده ایران درحالی انجام می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال آینده، برای تقویت موقعیت واشنگتن در خاورمیانه تلاش می‌کند. 

تحلیلگران می‌گویند بایدن امیدوار است که مانع نفوذ چین در خاورمیانه شود. اقدام چین برای میانجی‌گری عادی‌سازی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و تقویت همکاری‌های اقتصادی پکن با ریاض، چالشی برای آمریکا در این مسیر است. 

پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها به نقل از مقام‌های آگاه  در اسرائیل و آمریکا گزارش داده بودند که دولت بایدن به‌دنبال راهی برای توافق موقت با تهران است تا از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشته بود که دولت بایدن درحال واکاوی راه‌هایی برای کاهش فشار مالی بر ایران پیش از احیای برجام است و یکی از این راه‌ها می‌تواند حمایت از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران باشد. در این میان، یک روز پس از دیدار سلطان عمان با رهبر جمهوری اسلامی در تهران، روز سه‌شنبه رئیس‌کل بانک مرکزی ایران برای گفت‌وگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.