رفتن به محتوای اصلی

رابرت مالی: گزینه نظامی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است+ویدئو ها
31.05.2023 - 07:06

نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران تصریح کرد که واشینگتن اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد حتی اگر این امر به معنای توسل به گزینه نظامی باشد.

بنابر نوشته رادیو فردا ؛ رابرت مالی در مصاحبه‌ای با رادیو عمومی ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که آنها اقداماتی در جهت دستیابی به بمب هسته‌ای انجام می‌دهند، ما نیز دست به اقدامات بازدارنده خواهیم زد و در این صورت هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی‌گیریم.»

وی افزود: «اما در عین حال ما به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک هستیم چرا که فکر می‌کنیم این مطمئن‌ترین راه برای ممانعت از دستیابی به بمب هسته‌ای است و در طولانی مدت نیز جواب می‌دهد.»

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران که دولت بایدن بارها برای دستیابی به آن تلاش کرده است، ماه‌هاست که متوقف مانده.

گزارش رسانه‌های مختلف حاکی از آن است که احتمالا مذاکرات پشت پرده‌ای از طریق میانجی‌ها برای توقف سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران انجام می‌شود، از جمله وبسایت اکسیوس روز سه‌شنبه گزارش داد که یک مقام عالی کاخ سفید طی هفته‌های اخیر با هدف گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران سفری به کشور عمان داشته است.

رابرت مالی در پاسخ به این سئوال که ایران تا چه حد به بمب هسته‌ای نزدیک شده است، اظهارات پیشین مقامات آمریکا را تکرار کرد که اگر آنها تصمیم به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح لازم برای تولید سلاح هسته‌ای داشته باشند، تنها «چند هفته» برای رسیدن به این سطح فاصله دارند.

آقای مالی سپس در مورد این سئوال که چقدر طول می‌کشد تا ایران این اورانیوم غنی‌شده را به بمب هسته‌ای تبدیل کند، گفت که این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده است. وی افزود: « آنها در مدت کوتاهی اورانیوم با درجه لازم برای تسلیحات را خواهند داشت... اما [ساخت بمب] بیشتر از این‌ها طول می‌کشد.»

وی همچنین به اظهارات گذشته بایدن اشاره کرد که در صورت ادامه تلاش ایران برای تولید بمب هسته‌ای، گزینه نظامی «روی میز خواهد بود». این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گویند تهران هنوز تصمیمی برای انجام آن ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.