رفتن به محتوای اصلی

آمریکا «راه‌های ارتباطی متعددی» با مقام‌های ایرانی دارد و برای آزادی آمریکایی‌ها تلاش می‌کنیم+ویدئو ها
01.06.2023 - 15:08

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی با میانجی‌گری عمان گفت که آمریکا «راه‌های ارتباطی متعددی» با مقام‌های ایرانی دارد اما در حال حاضر برجام در دستور کار نیست. او با این حال بر تلاش واشینگتن برای آزادی زندانیان آمریکایی از ایران تاکید کرد.

جان کربی روز چهارشنبه گفت: «ایرانی‌ها هیچ حسن نیتی در مذاکرات احیای برجام نشان ندادند و با توجه به درگیری‌ها در داخل ایران و حمایت این کشور از روسیه، برجام برای ما در اولویت قرار ندارد.»

 

این اظهارات در حالی است که دو روز پیش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به روزنامه فیگارو گفت که روند دیپلماتیک و مذاکره با اتحادیه اروپا در خصوص موضوع هسته‌ای تداوم دارد.

او اضافه کرد: «من با جوزپ بورل و همکارم علی باقری با انریکه مورا در زمینه موضوع هسته‌ای در ارتباط هستیم و تبادل پیام‌ها میان تهران و واشینگتن از طریق واسطه‌های منطقه‌ای و حتی اروپایی ادامه دارد.»

همچنین آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی نوشت که برت مک‌گرک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اوایل ماه می در سفر به عمان با مقام‌های این کشور درباره احتمال تماس دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آمریکا با کشورهای مختلف برای آزادی زندانیان آمریکایی از ایران گفت که نمی‌تواند مذاکرات و رایزنی‌ها را به‌طور علنی فاش کند اما آمریکا «بسیار سخت» برای آزادی آن‌ها در تلاش است.

این در حالی است که یک کانال تلگرامی به نام «مطالعات عمان»، مدعی شده است که «تا سه‌شنبه آینده خبر آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و خبرهای خوب بعد از آن» منتشر خواهد شد.

عمان پیشتر نیز در آزادی زندانیان آمریکایی از ایران نقش داشته است.

احتمال آزادی زندانیان آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی پس از آن قوت گرفت که سلطان عمان به ایران سفر کرد.

حسین امیرعبداللهیان هم پس از دیدار با همتای عمانی خود در تهران گفت: «سلطنت عمان جایگاه ممتازی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد و نقش آن در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره مثبت و سازنده است.»

چندین شهروند ایرانی-آمریکایی از جمله سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز همچنان در ایران زندانی‌اند. با این حال هنوز تلاش‌ها برای آزادی این زندانیان به نتیجه نرسیده است.

بهمن گذشته، شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا و ایران در حال مذاکره غیرمستقیم برای تبادل احتمالی زندانی‌اند و کشورهای بریتانیا و قطر در این میان نقش میانجی ایفا می‌کنند.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از منابع آگاه خود افزود که دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که پیشتر مورد بحث قرار گرفته و می‌تواند شامل آزادی زندانیان در قبال آزادسازی میلیاردها دلار از پول‌های مسدود شده ایران باشد که در بانک‌های کره جنوبی است.

به تازگی اما حسین تنهایی، رییس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی، گزارش‌ها درباره آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی را «در حد حرف» خواند و گفت:‌ «مذاکراتی صورت گرفته که به جای دلار، وون داده شود و کالاهای ضروری به ویژه کالاهای بهداشتی معادل وون تهاتر می‌شود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.