رفتن به محتوای اصلی

تاکید بر رفراندوم و محکومیت اعدام های 67+ویدئو ها
02.06.2023 - 14:12

مولوی عبدالحمید بخش عمده خطبه‌های خود در نماز جمعه ۱۲ خرداد را به انتقاد از سکوت حوزه‌های علمیه اختصاص داد و گفت بودجه‌های نجومی که از سوی حکومت به بخش مذهبی تزریق شده، «علما» و «ملاها» را وابسته و غیرمستقل کرده به طوری که دهانشان مقابل اعتراضات مردمی بسته است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه بخش مذهبی کشور باید در تمام جریانات «مستقل» باشد و «حکومتی و دولتی» نشود، گفت: «ملاها باید مستقل و صاحب‌نظر باشند تا بتوانند حقایق را بیان و دولت و حکومت را امر به معروف و نهی از منکر کنند.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی با اشاره به اینکه بارها هشدار داده است که طلاب و مدرسان حوزه‌های علمیه نباید «حقوق‌بگیر» دولت باشند، گفت: «حوزه‌های علمیه نباید حقوق‌بگیر دولت باشند و نباید در بودجه مملکت ردیفی برای مدارس دینی تعریف شود.»

او یادآور شد که پیشنهاد حکومت را برای پرداخت حقوق و بودجه به «علما، طلاب و مدارس دینی سیستان و بلوچستان» رد کرده است و گفت: «چون معتقدیم بخش دینی و مذهبی را باید مردم بچرخانند و اشتباه بزرگی است که به حوزه‌های علمیه و علما بودجه اختصاص پیدا کند. وقتی علما حقوق بگیر شوند، وابسته خواهند بود و دهانشان بسته می‌شود. همانطور که امروز سکوت کرده‌اند.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «نظام‌ها می‌آیند و می‌روند و هیچ تضمینی نمانده که یک نظام باقی بماند؛ می‌خواهد اسلامی باشد یا چیزی دیگر. برخی شعار می‌دادند که انقلاب ما به انقلاب مهدی وصل می‌شود. گفتم اگر نشد چه؟ اگر نظام دیگری آمد چه؟ وقتی مدرسه دینی، یا مرکز علمی وابسته به حکومت و نظام سیاسی باشد در حکومت بعدی هم استقلال نخواهد داشت.»

 

اشاره به اعترافات مرتضوی زنجانی درباره اعدام‌های تابستان ۶۷ و تجاوز به دختران زندانی

امام جمعه اهل سنت زاهدان به اعتراف حسین مرتضوی زنجانی، رییس زندان اوین در سال‌های ۶۵ تا ۶۷ و رییس زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) اشاره کرد و گفت: «آقای مرتضوی اخیرا درباره اعدام‌های دسته‌جمعی چند هزار نفر در سال ۶۷ و تجاوز به دختران زندانی پیش از اعدام‌شان افشاگری کرده است که مایه تعجب شد.»

او ادامه داد: «ایشان پرده‌ای از دستگیری و اعدام گسترده هواداران گروهی برداشت که آن سال‌ها با حاکمیت درگیر شده بودند و از شنیدنش تکان خوردم.»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد که «علما» نباید درباره این ماجرا و مسائل تکان‌دهنده‌ای که همین امروز در بازداشت‌گاه‌ها و برخورد نامناسب با بازداشتی‌ها منتشر می‌شود، «سکوت» کنند.

اشاره او به سخنان اخیر مرتضوی درباره وقایع سال ۶۷ در کلاب‌هاوس است که در آن از «تیرباران هواداران سازمان مجاهدین خلق در هر چهارشنبه»، «حکم رئیسی از خمینی برای اعدام زندانیان در تابستان ۶۷»، «انتقاد اجساد زندانی‌های اعدام‌شده با کامیون به خارج از زندان»، «تجاوز جنسی به دختران محکوم به اعدام» و ... می‌گوید.

اطلاع دارم برخی «علما» رقم‌های میلیاردی در حساب‌شان دارند

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از سخنانشد با اشاره به اینکه «نظامی که به نام جمهوری اسلامی است باید جمهوریت و اسلام را رعایت کند» گفت: «وقتی کسی یا کسانی علیه حکومت اسلامی قیام می‌کنند فقط قاتلان را اعدام می‌کنند نه هر قیام کننده‌ای را.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «امروز دیگر کمتر جایی در کشور سالم مانده و همه دنبال چاپیدن و غارت و اختلاس هستند و در مقابل، توده و عموم مردم فقیر شده‌اند. همین است که همه اصناف و طیف‌ها هر روز اعتراض و تجمع دارند و از وضعیت می‌نالند. چرا علمای دینی در این باره حرفی نمی‌زنند؟ باید درباره زیر پا گذاشتن حقوق مردم صحبت کرد و واکنش نشان داد.»

او با اشاره به «فاصله‌ای» که بین مردم و حوزه‌های علمیه ایجاد شده،‌ خطاب به حکومت گفت: «وقتی بودجه‌های کلان و نجومی را به بخش مذهبی آوردید، به مذهب ضربه زد. کاش علما سختی و گرسنگی را تحمل می‌کردند اما پول نمی‌گرفتند تا بتوانند حکومت و دولت را امر به معروف کنند.»

امام جمعه زاهدان ادامه داد: «در مورد بعضی از علما که وفات کرده‌اند اطلاع دارم که رقم‌های بالا و میلیاردی در حساب بانکی‌شان بوده.»

 

تاکید بر رفراندوم؛ دین و حکومت دینی را به‌زور نمی‌توان به مردم تحمیل کرد

امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر بر ضرورت توجه به خواست مردم در خیزش انقلابی و تحقق آن، گفت: «برپایی رفراندوم برای مشخص شدن خواسته مردم است. من اعتقاد ندارم که باید دین را به زور به مردم تحمیل کرد. اگر مردم چیز دیگری می‌خواهند لازم نیست آن‌ها را زیر منگنه و تحت فشار قرار دهیم.»

او ادامه داد: «تقصیر و کوتاهی ما باعث شده که آن‌ها اسلام را نخواهند و حالا که مردم ناراضی‌اند، به زور نمی‌شود بر سرشان زد که حتما چیز خاصی را بپذیرید. اگر چیز دیگری و آزادی دین در کشور را می‌خواهند باید به خواست مردم عمل کرد تا دین‌دار و بی‌دین و هر تکثری که در ایران هست، بتوانند کنار هم زندگی کنند و کشورشان را بسازند.»

مولوی عبدالحمید یادآور شد: «دین‌دار باید بتواند عبادتش را کند و کسی که دینی ندارد هر کاری خودش می‌خواهد را انجام دهد؛ نباید اجبار کنیم چیز خاصی که ما عرضه می‌کنیم را بخواهند. برای همین باید رفراندوم برگزار شود تا بفهمیم اکثریت قاطع مردم چه می‌خواهند و به همان تن بدهیم.»

اسماعیل‌زهی خاطرنشان کرد: «بزرگان و مسوولان کشور به این مساله فکر کنند که اعمال زور و فشار نه تنها فایده‌ای ندارد که مردم را بیشتر از دین دور می‌کند و عواقبش برای دیانت مردم خطرناک خواهد بود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.