رفتن به محتوای اصلی

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» و انتشار فهرست ۶۶۴ مقام ارشد جمهوری اسلامی
02.06.2023 - 21:13

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» اسناد دیگری از نهاد ریاست جمهوری منتشر کرده که نشان می‌دهد اطلاعات سپاه پاسداران در مورد استعلام افراد معرفی‌شده از سوی دستگاه‌های دولتی با وزارت اطلاعات اختلاف دارد. نامه وزارت اطلاعات درباره رئیس بانک مرکزی هم افشا شده است.

گروه «قیام تا سرنگونی»، نزدیک به سازمان مجاهدین خلق، در سری جدید اسناد هک‌شده از سامانه ریاست‌جمهوری ایران، فهرست ۶۶۴ نفر از کسانی را که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دولت برای استعلام به وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران و دیوان عالی کشور معرفی کرده، منتشر کرده است.

در این فهرست، مشخصات افراد معرفی شده برای سمت‌هایی چون سفارت جمهوری اسلامی، استانداری یا دیگر مقام‌های دولتی از سوی دولت ابراهیم رئیسی آورده شده و سپس نظر استعلام‌های مختلف در مورد آنها ذکر شده است.

به عنوان نمونه، در این فهرست نام سفرای جمهوری اسلامی در هلند، کره جنوبی، استرالیا، یونان، ترکمنستان و دیگر کشورهای جهان به چشم می‌خورد.

همچنین درباره انتصاب افراد در سمت‌های مختلف بانک مرکزی، معاونان و دستیاران وزرا، مدیران عامل شرکت‌های مختلف دولتی، شوراهای مختلف دولتی از جمله شورای ورزش و شورای پول و اعتبار، اتاق‌های بازرگانی و ... استعلام صورت گرفته است.

در مورد برخی افراد هم انتصاب‌هایی بدون استعلام صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری به مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد.

اما نکته قابل توجه در این فهرست، رد صلاحیت برخی از افراد پیشنهادی، از سوی سازمان اطلاعات سپاه با وجود تایید از سوی وزارت اطلاعات است.

به عنوان نمونه، وزارت آموزش و پرورش در مورد پیشنهاد دو نفر به نام‌های حسین تاریخی و میثم نعمتی برای سمت وزارت در این وزارتخانه استعلام کرده بود که با وجود تایید از سوی وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه درباره این دو نفر نظر منفی داده که در نهایت موجب رد صلاحیت آنها برای این مقام شده است.

همچنین وزارت خارجه درباره حسین سادات میدانی برای مقام سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل متحد در وین استعلام کرده بود که با وجود نظر مثبت وزارت اطلاعات، صلاحیت او از سوی اطلاعات سپاه رد شد.

این وضعیت برای بسیاری دیگر از جمله رسول موسی رضایی که قرار بود معاون سازمان و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی شود، صدق می‌کند.

در این فهرست موارد نسبتا کمتری نیز به چشم می‌خورد که وزارت اطلاعات مخالف انتصاب افراد بوده، اما سازمان اطلاعات سپاه موافقت کرده است.

این فهرست همچنین نشان می‌دهد که گزینش‌ها و سختگیری‌ها در دوران دولت ابراهیم رئیسی بیشتر شده و حتی اعتماد جمهوری اسلامی نسبت به کارگزاران پیشین خود نیز از بین رفته است.

به عنوان نمونه، در این فهرست نتیجه استعلام در مورد کاظم سجادی برای مقام سفیر ایران در اندونزی منفی است. این در حالی است که او پیشتر سفیر جمهوری اسلامی در چندین کشور بوده است.

همچنین یک نامه دیگر وزارت اطلاعات که طبقه‌بندی «خیلی محرمانه» دارد، نشان می‌دهد که وزارت اطلاعات دولت رئیسی نسبت به محمدرضا فرزین رئیس کنونی بانک مرکزی بی‌اعتماد است.

در این نامه آمده است که فرزین «خود و خانواده‌اش ترددهای زیادی به خارج از کشور» دارد و «با گروهی از اقلیت‌های دینی (ارامنه) رابطه دوستی» دارد.

وزارت اطلاعات همچنین نوشته که فرزین در سال۱۳۹۰ در سفر به آمریکا و شرکت در اجلاس بانک جهانی، «در مسیر بازگشت از هیات ایرانی جدا شد و به مدت پنج ساعت در فرودگاه ماند و پس از آن با پرواز بعدی» به ایران بازگشت.

در این نامه، رئیس کنونی بانک مرکزی به «تداوم ارتباط و صمیمیت با (محمود) احمدی‌نژاد در انعکاس آمار و اطلاعات اقتصادی به ایشان» متهم شده و نوشته شده که یک برادرش پیشتر عضو سازمان مجاهدین خلق بوده است و برادران دیگرش سابقه زمین‌خواری و حمل مواد مخدر دارند.

در نامه وزارت اطلاعات آمده است: «نامبرده اقدام به تاسیس یک بانک با سرمایه‌گذاری طرف خارجی در مناطق آزاد تجاری ایران از جمله کیش نموده که در این خصوص آورده کل صد میلیون دلار بوده و طرف خارجی هنوز شناسایی نشده است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.