رفتن به محتوای اصلی

خمینی که بود و در قدرت چه کرد؟
02.06.2023 - 22:33
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

در سالمرگ خمینی او را بشناسیم. خمینی که بود و در قدرت با ایران چه کرد؟

روح الله خمینی، متولد سال ۱۲۸۱ بود. وی در هنگام کودتای انگلیسی ها در ایران به ریاست سیدضیاءالدین طباطبایی در سال ۱۳۰۳ و سر کار آمدن رضا خان میرپنج، یک جوان ۲۴ ساله بود.

از آن تاریخ تا سال ۱۳۴۱ که مصادف با انقلاب سفید محمدرضا شاه بود، یعنی طی ۳۸ سال علیرغم وقایع بسیار مهمی که در ایران رخ داد (از کشتار مسجد گوهرشاد گرفته تا جنایت های رضا خان تا جنگ جهانی دوم و برکناری وی و سرکار آوردن محمدرضا شاه توسط انگلیسی ها، کودتای ۲۸ مرداد آمریکایی ها علیه دولت ملی دکتر مصدق)، خمینی هیچ گونه موضعگیری سیاسی جدی نداشت و در سکوت کامل بسر برد. (عکس خمینی در کنار کاشانی)

او در حوزه علمیه قم مشغول تدریس بود و زندگی را با عافیت جویی می گذراند. در جریان انقلاب سفید محمدرضا شاه به مخالفت با آن برخاست و با حق رأی زنان مخالف نمود.

در جریان سخنرانی در مخالفت با کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ توسط حکومت دستگیر و به ترکیه تبعید گردید و یکسال بعد به عراق رفته و در نجف ساکن شد. از سال ۴۴ تا سال ۵۰ در مدت ۶ سال تنها ۴ یا ۵ موضع گیری سیاسی و سخنرانی داشت. یعنی حداکثر سالی یک بار و از سال ۵۰ تا ۵۶ نیز در سکوت کامل بسر میبرد.

چگونه سرکار آمد و رهبری قیام مردم را بدست گرفت ؟

سال ۵۶ جیمی کارتر با شعار حقوق بشر رئیس جمهور آمریکا شد و برای جلوگیری از پیوستن کشورهای جهان سوم مخصوصا خاورمیانه به بلوک شرق، ممانعت از اعدام و کشتار و شکنجه را محور سیاست خارجی خود قرار داد و محمدرضا شاه نیز به تبعیت از همین سیاست، مجبور شد شلاق و شکنجه را زمین گذاشته و کشتار و اعدام ها انقلابیون آن زمان (یعنی فدایی ها و مجاهدین) را متوقف سازد.

همین امر موجب پیدایش فضای باز سیاسی در ایران شد. اعتراضات سرکوب شده مردم توسط دیکتاتوری سلطنتی، به یکباره فوران کرد. در این میانه، خمینی با فرصت طلبی اقدام به سرقت رهبری قیام ضدسلطنتی مردم ایران نمود.

با شدت گرفتن قیام های مردمی در ایران و مهار ناپذیری ان برای جلوگیری از رادیکالیزه شدن این قیام ها سران کشورهای آمریکا و انگلیس و فرانسه در گوادالوپ کنفرانسی تشکیل داده و تصمیم به تغییر رژیم گرفتند . نقشه راه آنها این بود که ابتدا قول و قرارهای مشخصی را از خمینی گرفته و از جهاتی که مورد نظرشان بود اطمینان حاصل کنند ( از جمله دست نخوردن تشکیلات ارتش و … ) سپس شاه را از ایران بیرون آورده و تغییر در حاکمیت کشور را نهایی سازند.

برای این منظور با طرح مشخصی خمینی را به پاریس منتقل ساخته و طی ملاقات های مشخص و متعددی خواسته های خود را با خمینی در میان گذاشتند و هنگامی که خیالشان از جانب او راحت شد، به شاه دستور خروج از ایران داده و خمینی را در ۱۲ بهمن ۵۷ به ایران منتقل ساختند. اینچنین بود که خمینی بر اریکه قدرت تکیه زد و زمینه یک دیکتاتوری دیگر در ایران را فراهم نمود. (عکس خمینی در زیر درخت سیب)

ارمغان خمینی برای مردم ایران چه بود؟

۱.اولین اقدام مستبدانه او برقراری حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه بود که در سالهای بعد آنرا به سلطنت مطلقه فقیه در قانون اساسی ارتقا داد. حکومت مذهبی بنیادگرا و فرد محور و دیکتاتور تمام عیار تحت نام اسلام
تحت پوش همین حکومت دینی به سرکوب آزادی های مدنی از جمله حق پوشش زنان پرداخت و از فردای پیروزی انقلاب شعار یا روسری یا توسری را براه انداخت.

۲.سرکوب همه اعتراضات و آزادی ها و حذف همه مخالفین تا جایی که به نزدیک ترین متحدین خود از جمله شریعتمداری و حزب توده و جبهه ملی نیز رحم نکرد و همه را از تیغ حذف و کشتار و اعدام گذراند.

۳. به کشتار انقلابیون یعنی فدایی ها و مجاهدین روی آورد تا زمینه یک حکومت تک حزبی را فراهم کند. (تصویر سرکوب معترضان در خیابان ها)

۴.سرکوب و کشتار مردم در ترکمن صحرا، کردستان و بلوچستان

۵.راه انداختن جنگ با کشور عراق که آنرا موهبت الهی اعلام کرد و گفت : اگر حتی بیست سال هم طول بکشد این جنگ را ادامه خواهد داد و گفت تا اخرین خشت باقیمانده در تهران هم اگر لازم باشد جنگ را ادامه خواهد. نتیجه این جنگ یک میلیون کشته، بیش از دو میلیون مجروح و خسارتی بالغ بر یکهزار میلیارد دلار بود. در این جنگ به وفور از کودکان بعنوان سرباز یکبار مصرف برای باز کردن میدان های مین استفاده شد. (تصویر کودک سرباز در جبهه جنگ هشت ساله)

آنچه فوقا به آن اشاره شد، بخشی از ویرانگری خمینی در ایران بود. هیولایی که با حاکمیت استبدادی ولایت فقیه در ایران، جز جنگ و ویرانی، کشتار، اعدام، حذف مخالفین، سرکوب همه آزادی های اجتماعی و سیاسی و غارت و چپاول دارایی ها و ثروت مردم ایران، ارمغانی نداشت.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.