رفتن به محتوای اصلی

غرق شدن «اسرارآمیز» یک مامور موساد ؛ 2 مامور اطلاعاتی ایتالیا و یک زن روس
03.06.2023 - 07:43

ماجرای غرق شدن یک کشتی تفریجی در دریاچه خوش آب و هوا ماجیوره در مرز ایتالیا با سوییس که روز ۲۸ مه روی داد همچنان مورد توجه رسانه‌های ایتالیا و جهان است چرا که ۳ نفر از جان باختگان افسران اطلاعاتی نهادهای جاسوسی اسرائیل و ایتالیا بوده‌اند و همگی سرنشیان دیگر قایق به غیر کاپیتان و همسرش هم جاسوسان ایتالیایی و اسرائیلی بوده‌اند.

یکی از جان باختگان یک مامور تازه بازنشسته سرویس اطلاعات برون‌مرزی اسرائیل - موساد - خوانده شده و دو مرد دیگر هم از ماموران نهادهای اطلاعاتی ایتالیا بوده‌اند. قربانی چهارم یک زن روس است.

این قایق تفریحی به غیر از این چهار نفر چندین سرنشین دیگر را هم در خود جای داده بود. در حقیقت روز ۲۸ مه قایق تفریحی «گود...یریا» (اسم طنز‌آمیزی به معنی اوج لذت) ۲۳ میهمان را برای یک تور تفریحی و جشن تولد یکی از مسافران، در خود جای داده بود - به همراه کاپیتان و همسر او، روی هم ۲۵ سرنشین.

اگر چه میزان تالم و ناراحتی ناشی از این سانحه برای خانواده جان باختگان و نجات‌یافتگان وصف ناشدنی است اما جزییاتی از این سانحه موجب شده که توجه رسانه‌ای ویژه‌ای به آن شود و گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه غرق شدن آن در چند روز گذشته افزایش یابد به طوری که به نظر می‌رسد این واقعه می‌تواند خط داستانی یک رمان جاسوسی و پلیسی فوق‌العاده باشد.

دریاچه ماجیوره و سواحل آن میان منطقه لمباردی و پیه‌مونته ایتالیا و کانتون توچینی در سويیس تقسیم شده است.

چند شرکت تولیدکننده فناوری‌های قابل استفاده در صنایع نظامی و مصارف عمومی در منطقه لمباردی مستقرند و سوییس هم به گذرگاهی برای ماموران اطلاعاتی و جاسوسان شهرت دارد.

همزمان بسیاری از مسافران این قایق تفریحی ملیت دو کشور دو سوی این دریاچه را داشتند و در اطراف آن هم خانه و آپارتمان دارند.

روزنامه ایتالیایی «کوریه‌ره دلا سرا» گزارش کرده که به علت قرار گرفتن دریاچه میان دو کشور، دولت‌های ایتالیا و سوییس تسهیلات ویژه ترددی میان مرزهای دو کشور را برای ساکنان و مسافران این منطقه در نظر گرفته‌اند.

در حالی که برخی گزارش‌ها حضور ماموران اطلاعاتی و جاسوس‌ها در این کشتی را تنها یک سفر تفریحی ارزیابی کرده‌اند، چندین گزارش دیگر از جمله رسانه‌های عمده ایتالیایی گمانه‌زنی کرده‌اند که این یک جلسه یا ماموریت کاری مخفی میان جاسوسان اسرائیل و ایتالیا بوده است.

 

ماجرای غرق شدن این قایق آن قدر مورد توجه قرار گرفته که دولت ایتالیا یک بازرس ویژه به نام کارلو نوچیرینو را مامور تحقیقات درباره آن کرده است.

آقای نوچیرینو گفته ۱۳ نفر از کسانی که در این قایق حضور داشتند جاسوسان ایتالیایی بوده اند و ۸ نفر هم ماموران اسرائیلی بوده‌اند. تنها کاپیتان، کلادیو کارمیناتی و همسر روس او برای سازمان‌های جاسوسی کار نمی‌کنند.

این کشتی تفریحی برای برگزاری جشن تولد یکی از حاضران قرق شده بود و به نظر می‌رسد این قایق ۱۵ متری که نام طنزی هم دارد «گود...یوریا» (Good…uria) به معنی لذت، گزینه مناسبی برای اجاره‌کنندگان آن بوده است.

با این حال، قایق در روز ۲۸ مه بر اثر تندباد و طوفانی که با سرعت ۷۰ کیلومتر وزیدن «به طور ناگهانی» گرفت ظرف ۳۰ ثانیه غرق شد.

کاپیتان این قایق، آقای کارمیناتی، لحظه غرق شدن را برای روزنامه «کوریه‌ره دلا سرا» چنین توصیف کرده است: «آب به سرعت وارد قایق شد و آن را پایین کشید و غرق کرد و همه به آب افتادند».

آقای کارمیناتی به بازرسان گفته که هیچ گزارش هواشناسی درباره احتمال تندباد و طوفان در روز سانحه گزارش نشده بود و قایق هم کاملا بر اساس تقویم زمانی از اسکله جدا شده بود.

تصویر

با این حال، بازرسان در حال بررسی این فرضیه هستند که آیا اهمالی از سوی کاپیتان صورت گرفته که زمینه ساز سانحه شده است و آیا او را می‌توان به لحاظ قانونی مقصر جان‌باختن این چهار نفر دانست.

آنا بوژکوا، همسر ۵۰ ساله کاپیتان قایق، که چهارمین قربانی این سانحه است شهروند روسیه بود که مجوز اقامت در ایتالیا را داشت.

هویت سه قربانی دیگر عبارت است از تیزیانا بارنوبی - ۵۳ ساله - و کلودیو آلونزی - ۶۲ ساله - که هر دو از ماموران اطلاعاتی ایتالیا بودند.

ایرز شیمونی - ۵۰ ساله - هم مامور تازه بازنشسته شده موساد اسرائیل معرفی شده است.

آن طور که گزارش شده سایر سرنشینان قایق توانسته‌اند با شنا خود را به ساحل برسانند و از آنجا که همگی ماموران اطلاعاتی بوده‌اند فورا منطقه را ترک کرده‌اند به طوری که رسانه‌های ایتالیا هنوز نتوانسته‌اند هویت هیچ‌کدام از ۲۰ نجات یافته را به دست آوردند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم دو روز پیش - ۳۱ مه - خبر غرق شدن این مامور بازنشسته موساد را تایید کرد.

دولت و نهادهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل رسما اجازه ندارند نام و هویت ماموران موساد را افشا کنند.

رسانه‌های ایتالیایی اما گمانه‌زنی کرده‌اند این چند مامور اطلاعاتی احتمالا چند الیگارش روس را زیرنظر گرفته بودند که در ارتباط با چند ایتالیایی، برای تهیه قطعات ساخت اروپا که در تولید پهپاد کاربرد دارد به ایران کمک می‌کنند.

نتیجه تحقیقات اولیه پلیس ایتالیا درباره این سانحه و علت و نحوه مرگ سرنشینان این قایق تفریحی هنوز منتشر نشده است. همچنین گزارشی رسمی درباره ابعاد مشکوک و احتمالی آن هم هنوز وجود ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.