رفتن به محتوای اصلی

سه اروپایی آزاد شد :مسعود مصاحب و کامران قادری به اتریش و توماس کیمز به دانمارک رسیدند
03.06.2023 - 21:29

سه شهروند اروپایی یک روز پس از آزاد شدن از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، شنبه ۳ ژوئن به کشورهای خود بازگشتند. این سه شهروند عبارت‌اند از مسعود مصاحب و کامران قادری، دو اتریشی ایرانی‌تبار که به ترتیب از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۶ در زندان بودند و توماس کیمز، یک شهروند دانمارکی که در نوامبر ۲۰۲۲ در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شد.

آزادی این سه شهروند بخشی از توافق بین بلژیک و ایران بود که به موجب آن الیویر وندکاستیل،‌ مددکار بلژیکی، نیز هفته گذشته آزاد شد و در ازای آن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که به‌دلیل تلاش برای بمبگذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در فرانسه به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، آزاد شد و به ایران بازگشت.

تصویر

سه شهروند اروپایی ابتدا در عمان توقف کردند و آزمایش‌های پزشکی را از سر گذراندند و سپس به فرودگاه نظامی ملسبروک در بلژیک فرستاده شدند. آن‌ها ساعت ۲:۴۵ بامداد به وقت محلی وارد این فرودگاه شدند و مورد استقبال حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، قرار گرفتند.

قادری و مصاحب سپس عازم اتریش شدند و مورد استقبال وزیر خارجه، الکساندر شالنبرگ، قرار گرفتند. شالنبرگ در صفحه توییتر خود عکسی از استقبال از این دو نفر منتشر کرد و نوشت: «به خانه خوش آمدید!»

توماس کیمز حدود ساعت ۱۱ صبح شنبه به کپنهاگ رسید. او به خبرنگاران گفت: «بالا و پایین زیاد داشتم. باور نمی‌شود که واقعا چنین اتفاقی دارد می‌افتد اما [اتفاق] افتاده است. من در دانمارکم و اوضاع دوباره منطقی شده است».

او در مورد شرایطش در زندان گفت: «شکنجه جسمی نبود. اما وقتی آزادی را از آدم می‌گیرند تنها به همین فکر می‌کند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در توییتر به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با لحبیب اشاره کرد و گفت: «اگر برخی اتباع اروپا مورد بهره‌برداری سرویس‌های امنیتی خارجی قرار نگیرند، دلیلی بر بازداشت آن‌ها وجود ندارد. ایران کشوری کاملا امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است».

وزارت خارجه اتریش یادآوری کرد که مصاحب و قادری به ترتیب ۱۵۸۶ و ۲۷۰۹ روز را در زندان گذراندند. مصاحب یکی از روسای انجمن دوستی ایران و اتریش و قادری، چهره‌ای اقتصادی بود. هر دو به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

لارس لوکه راسموسن، وزیر خارجه دانمارک، روز جمعه گفت اطلاعات بیشتری در مورد شهروند دانمارکی نمی‌دهد، اما از آزادی او ابراز خوشحالی کرد.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، گفت این سه نفر «به‌ دلایل انسان‌دوستانه»‌ آزاد شدند و افزود: «مصاحب قبل از این نیز از مرخصی درمانی خارج از زندان بهره‌مند بود.»

عمان هم در معامله‌ای که به آزادی این زندانی‌ها منجر شد نقش داشت. مقام‌های بلژیکی می‌گویند همچنان ۲۲ شهروند اروپا در زندان‌های ایران‌اند اما هیچ‌کس دیگری در ازای اسدی آزاد نخواهد شد. بروکسل همچنان به تلاش برای آزادی احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی که در سال ۲۰۱۶ زندان شد و به اعدام محکوم شده است، ادامه می‌دهد. دکتر جلالی سابقه تدریس در دانشگاه‌های بلژیک را دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.