رفتن به محتوای اصلی

ایجاد محدودیت برای احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق
04.06.2023 - 20:55

 

یکی از کمپ های کوموله

یکی از مقرهای کوموله در اقلیم کردستان

همزمان با انتشار تصاویر و اخباری از انتقال تسلیحات نظامی سنگین حکومت ایران در کردستان ایران، یکی از رهبران احزاب کرد مخالف حکومت ایران این تحرکات نظامی را تایید کرد. عبدالله آذربار، عضو کمیته رهبری حزب کومله کردستان، با اشاره به توافق امنیتی اخیر بین تهران و بغداد گفت که فشارها بر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی «جدی است» و «تردد و فعالیت رسانه‌ای و گردهمایی‌های آنها محدود شده است».

در ماه‌های گذشته حملات هوایی و فشار بر روی احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی به شدت افزایش پیدا کرد، و حکومت ایران همچنین تلاش کرد با همکاری با دولت مرکزی عراق محدودیت‌هایی علیه این گروه‌ها اعمال کند.

نهاد حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مربوط به کردهای ایران را پوشش می‌دهد، تصاویری از انتقال تجهیزات نظامی سنگینی «به سوی مرزهای کردستان» منتشر کرده است. گزارش‌های دیگری هم از انتقال تجهیزات سنگین نظامی از دیواندره و بوکان به سمت مرز باشماخ به بی‌بی‌سی رسیده است.

عبدالله آذربار، عضو کمیته رهبری حزب کومله کردستان، در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید «از آنجایی که جمهوری اسلامی اکنون در مرزهای شرقی درگیر منازعاتی است، می‌خواهد نشان دهد که غرب ایران را فراموش نکرده است. همیشه تهدیدهایی علیه اردوگاه‌های ما وجود دارد. در جریان درگیری‌های جمهوری آذربایجان هم آنها به زنجیره‌ای از عملیات و مانورهای نظامی دست زدند».

در چند هفته گذشته درگیری‌هایی در مرز ایران و افغانستان رخ داد که در آن نیروهای مرزی جمهوری اسلامی و طالبان کشته شدند. هر دو طرف، دیگری را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند.

اکنون به گفته عبدالله آذربار، توپخانه‌هایی که به مرزهای ایران با اقلیم کردستان منتقل شدند «دوربرد نیستند و این لشکرکشی بیشتر جنبه مانور» دارد.

کمیته کودار وابسته به پژاک، دیگر گروه کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی، هم گفته در حال بررسی موضوع است.

فشار برای اجرایی کردند توافق امنیتی ایران و عراق

عبدالله آذربار همزمان انتقال تجهیزات نظامی به توافق امنیتی اخیر ایران و عراق هم بی‌ارتباط نداسته و گفته «با توجه به پیمان‌نامه استراتژیک امنیتی که ایرانی و عراق امضا کردند، این موضوع [انتقال تجهیزات نظامی] می‌تواند فشار بیشتری بر روی حکومت اقلیم کردستان باشد تا به اجرایی کردن این پیمان تن دهد».

در اسفندماه ۱۴۰۱ دفتر نخست‌وزیر عراق و شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که عراق و ایران توافقی را با هدف تامین «امنیت مرزی» امضا کرده‌اند.

این توافقنامه امنیتی پس از آن اعلام شد که جمهوری اسلامی حملات موشکی و پهپادی برون مرزی گسترده‌ای را علیه چندین گروه کرد مخالف خود در شمال عراق انجام داد.

این عضو رهبری کومله کردستان می‌گوید «از زمان آغاز جنبش زن، زندگی، آزادی هیچ کدام از احزاب مخالف کرد، حتی با وجود بمباران‌ها، اقدام مسلحانه‌ای انجام ندادند تا بهانه‌ای به دست جمهوری اسلامی داده شود».

حزب دموکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان از جمله احزاب مستقر در اقلیم کردستان عراق هستند. جمهوری اسلامی ایران این احزاب و همچنین پژاک دیگر گروه مخالف حکومت ایران را متهم کرده که در اعتراضات سراسری ایران که در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی آغاز شد نقش داشتند.

در ماه‌های گذشته در پی حملات هوایی مرگبار حکومت ایران به مقرهای احزاب کرد مخالفش در اقلیم ۲۲ عضو حزب دموکرات و هشت عضو حزب حزب آزادی کردستان (پاک) کشته شدند. مقامات اقلیم کردستان و همچنین دولت عراق حملات ایران به اهدافی در خاک خود را به شدت محکوم کردند.

تصویری از یکی از پایگاه‌های حزب دموکرات کردستان ایران پس از بمباران پنج سال پیش؛ حکومت ایران سال‌هاست که پایگاه احزاب کرد ایرانی را درون اقلیم در خاک عراق بمباران می‌کند

 

تصویری از یکی از پایگاه‌های حزب دموکرات کردستان ایران پس از بمباران پنج سال پیش؛ حکومت ایران سال‌هاست که پایگاه احزاب کرد ایرانی را درون اقلیم در خاک عراق بمباران می‌کند

فشار بر احزاب کرد ایرانی در اقلیم؛ «محدود تردد و کار رسانه‌ای»

اکنون عبدالله آذربار می‌گوید پس از امضای توافق امنیتی بین تهران و بغداد، فشارهایی علیه احزاب کرد ایرانی اعمال شده و آنها با «محدودیت‌هایی» مواجه شدند.

این عضو کمیته رهبری حزب کومله کردستان تایید کرد که «علاوه بر ترددها، به لحاظ رسانه‌‎ای هم محدود شدیم. ما قبلا ایستگاه تلویزیونی و رادیویی داشتیم. نشریات‌مان را پخش می‌کردیم. به نمایندگی به کشورهایی می‌توانستیم سر بزنیم. به راحتی بیشتری کنگره‌ و کنفرانس‌ و مراسم‌ و متینگ‌های بزرگ برگزار می‌کردیم.‍ نه اینکه اینها غیرممکن شده، اما حلقه این فشارها تنگ‌تر شده و محدودیت‌ها در این موارد بیشتر شده است.»

پس از امضای توافق امنیتی بین تهران و بغداد گفته شد خلع سلاح احزاب کرد ایرانی مستقر در اقلیم از مفاد این توافق بوده است. مقامات ایران می‌گویند درباره این موضوع بارها به مقامات اقلیم و همچنین دولت عراق هشدار داده‌اند.

اما عبدالله آذربار در پاسخ به این که آیا حکومت اقلیم کردستان عراق از آنها خواسته سلاح را کنار بگذارند گفت: «با این زبان نه. اما به ما گفتند باید رعایت کنیم و از فعالیت نظامی و تردد در مرزها خودداری کنیم. اما این‌ها مواردی است که ما از قبل رعایت می‌کردیم. اما حرفی از خلع سلاح نبوده است».

این عضو کمیته رهبری حزب کومله کردستان افزود: «بیشتر این فشارها از سوی دولت مرکزی عراق است. دولت ایران هم البته مستقیم با اقلیم مذاکره می‌کند. اقلیم بخشی از عراق است و بودجه اش از بغداد می‌آید و حتی روابط بین‌المللی و فرودگاه‌هایش. وقتی کشور عراق به این توافق‌ها و فشارها تن می‌دهد، تاثیرات در کردستان عراق هم دارد».

عبدالله آذربار در عین حال گفت «فشارها جدی است اما مقاومت‌ها از سوی اپوزیسیون کرد ایرانی هم به طور جدی وجود دارد».

او اضافه کرد که «از آنجایی که اقلیم کردستان عراق محل استقرار اپوزیسیون کرد ایرانی است، حملات موشکی و پهپادی، فشار اقتصادی و سیاسی به اقلیم و ترور و ربودن همواره بخشی از اقدامات امنیتی‌ جمهوری اسلامی بوده است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.