رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای در مراسم سالمرگ خمینی مردم معترض را اراذل و اوباش خواند
05.06.2023 - 06:05

خامنه‌ای اعتراضات سال گذشته را «تلاش دشمن» خواند و گفت که «اوباش» هم «پیاده‌نظام اغتشاش» شدند

 

 

«طراحی این اغتشاش‌های پاییز گذشته در اتاق‌های فکر کشورهای غربی انجام گرفت».

 خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد فوت روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۶۸ بار دیگر اعتراضات سراسری پارسال را «اغتشاشات» و نتیجه «تلاش دشمنان» توصیف کرد و گفت: «جمعی هم اراذل و اوباش بودند که پیاده‌نظام اغتشاش بودند.»

آقای خامنه‌ای گفت که «آخرین تلاش دشمن تا حالا همین اغتشاشات پاییز گذشته بود» و تاکید کرد: «طراحی این اغتشاش‌های پاییز گذشته در اتاق‌های فکر کشورهای غربی انجام گرفت».

او بدون ارائه هیچگونه دلیل و سند و مدرکی مدعی شد که اعتراضات پارسال «پشتیبانی مالی و رسانه‌ای و تسلیحاتی به وسیله دستگاه‌های امنیتی غربی انجام شد.»

رهبر جمهوری اسلامی معترضان داخل ایران را «پیاده نظام» دشمنان خواند و گفت: «این پیاده نظام ترکیبی‌ایست از تعداد معدودی افراد مغرض، تعداد بیشتری آدم‌های غافل و احساساتی و جمعی هم اراذل و اوباش».

به گفته او «در خارج هم برخی افراد سطح بالای دولت‌های خارجی با دشمنان عکس یادگاری گرفتند فکر می‌کردند کار تمام شده است. طراحی آنها به گونه‌ای بود که فکر می‌کردند کار جمهوری اسلامی تمام شده و فکر می‌کردند ملت ایران را می‌توانند به خدمت بگیرند؛ احمق‌ها باز هم اشتباه کردند.»

 

علی خامنه‌ای همچنین به «بسیج» اشاره کرد و گفت: «جوان‌های متعهد در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها توانستند کارهای بزرگی انجام دهند. بسیج دانشجویی و بسیج اقشار و همچنین مردم متدین و متعهد وظایف خود را انجام دادند و دشمن را ناکام کردند و نقشه دشمن باطل شد ولی این هشدار به همه داده شد که از کید دشمن غفلت نکنیم.»

اعتراضات سراسری در ایران از شهریور ماه پارسال و به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد شروع شد. به گفته نهادهای حقوق بشری نزدیک به ۵۰۰ نفر، از جمله ۷۰ کودک، در آن کشته شدند.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی با واقعیت‌ها در اعتراضات سراسری هم‌خوانی ندارد و نقطه شروع اعتراضات از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات مردمی به عملکرد گشت ارشاد بود.

در جریان اعتراضات پارسال نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، بنا بر اعلام قوه قضائیه، بیش از ده‌ها هزار نفر را بازداشت کردند و تا به امروز ۷ نفر از معترضان اعدام شده‌اند.

براساس آمارها دست‌کم ۱۰۰ روزنامه‌نگار در جریان این اعتراضات دستگیر، محاکمه، زندانی یا احضار شده‌اند.

اعدام شدگان اعتراضات ۱۴۰۱

انتخابات مجلس

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت که «انتخابات آینده بسیار مهم است» و بر حضور در این انتخابات تاکید کرد.

آقای خامنه‌ای گفته که «دشمن از همین حالا توپخانه خود را به سمت انتخابات روشن کرده و مشغول بمباران انتخاباتی است که هنوز حداقل ۹ ماه تا آن انتخابات فاصله داریم.»

وی گفت که «دشمن» به دنبال «بدبین کردم مردم به انتخابات» است.

آیت‌الله خامنه‌ای ابراز امیدواری کرد که «ملت ایران و جوانان» با حضور در انتخابات «دشمن» را ناکام کنند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که در آخرین انتخابات کمتر از ۵۰ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

جناح اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان را نوعی «مهندسی انتخابات پیش از انتخاب مردم» دانسته و آن را دلیل اقبال کم عمومی به انتخابات می‌داند. در حالی‌که تحلیلگران اساسا ساختار برگزاری انتخابات در نظام فعلی و آزاد نبودن آن در همه بخش‌ها را دلیل عدم حضور گسترده مردم می‌دانند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.