رفتن به محتوای اصلی

کابوس حکومت از فوران اعتراضات با گران شدن نان
05.06.2023 - 14:51
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

مقامات دولتی تلاش می کنند، علت گران شدن نان را بالا رفتن دستمزد کارگران جلوه دهند. اما واقعیت این است که علت اصلی گران شدن نان را باید در چپاول ثروت‌های عمومی در بیش از ۴ دهه حاکمیت این نظام جستجو کرد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، گران شدن نان باعث وحشت اقشار کم درآمد شده است. مردم به گران شدن روزانه اجناس عادت کرده‌ و اگر روزی جنسی گران نشود باعث تعجب آنها خواهد شد. در حال حاضر نان قوت غالب مردم بخصوص هفت دهک پایینی جامعه را تشکیل می‌دهد. با افزایش قیمت مواد غذایی مردم مصرف خود را کم و نان را جایگزین آن کرده‌اند. اما با گران شدن نان دیگر جایگزینی برای آن یافت نمی‌شود.

حکومت‌ها تلاش می‌کنند برای حفظ ثبات حاکمیت خود، قیمت مواد غذایی بخصوص نان را در حد مطلوبی نگه دارند. آغاز بسیاری از انقلاب‌ها مانند انقلاب روسیه و فرانسه با گران شدن نان بوده است. در ایران نیز کمبود نان جرقه‌ اعتراضاتی بود که به مشروطیت منجر شد.

کمیابی نان در برخی از استان‌ها

در روزهای اخیر کمیابی نان در بسیاری استان‌ها از جمله‌، اردبیل، سیستان و بلوچستان، خراسان و فارس گزارش شده است. به گزارش رسانه‌ها، مردم برای تهیه این کالای اساسی بایستی ساعت‌ها در صف بمانند.

دولت با ارائه طرح اصلاح قیمت‌ها تلاش می‌کند، نان را بی‌سروصدا گران کند. مدیر کل غله در استان زنجان ضمن اعلام این طرح گفت، هیچ گونه افزایش قیمتی در کار نخواهد بود. اما برای مردم تاکتیک تکذیب و اجرا توسط سران حکومت تازگی ندارد.

اعضای مجلس به رغم تکذیب گران شدن نان هراس خود را از انفجار خشم مردم نشان داده و در این خصوص به سران حکومت هشدار می‌دهند. پر واضح است، دولت رئیسی بدلیل ورشکستگی اقتصادی، در تامین قوت لایموت مردم هم به بن‌بست رسیده است.

 مقامات دولتی همچنین تلاش می‌کنند، علت گران شدن نان را بالا رفتن دستمزد کارگران جلوه دهند. اما واقعیت این است که علت اصلی گران شدن نان را باید در چپاول ثروت‌های عمومی در بیش از ۴ دهه حاکمیت این نظام جستجو کرد.

هراس حکومت از جامعه آماده انفجار

با گران شدن روزانه اقلام خوراکی طی سالیان اخیر، بیشتر آنها از سبد معیشت مردم حذف شده‌اند. با توجه به انفجاری بودن شرایط جامعه گران شدن نان می‌‌تواند جرقه‌ای برای آغاز اعتراضاتی شود که پایانی بر آن متصور نیست. تامل دولت در انجام این طرح نیز در هراس از این موضوع است.

مردم بخوبی علت وخیم شدن وضعیت اقتصادی خود را دریافته‌اند. قیام سراسری در ماه‌های گذشته نشان داد، تنها راه نجات از این وضعیت، پایان دادن به سرقت ثروت‌های عمومی است که تنها با تغییر این حکومت امکان‌پذیر خواهد بود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.