رفتن به محتوای اصلی

قتل یک کولبر جوان توسط نیروهای هنگ مرزی در منطقه بانه
05.06.2023 - 20:14
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

نیروهای هنگ مرزی ضمن کمین گذاری در مسیر تردد کولبران با شلیک بدون اخطار یک کولبر جوان به نام هوشیار حسن زاده را از ناحیه سر و سینه هدف قرار داده و به قتل رساندند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران بامداد روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲، نیرو‌های هنگ مرزی با شلیک بدون اخطار، یک کولبر جوان به نام هوشیار حسن زاده را به قتل رساندند. این قتل در نوار مرزی زله شهرستان بانه انجام شد. نیروهای هنگ مرزی با کمین‌گذاری در مسیر کولبران بدون اخطار قبلی به سمت گروهی از آنها شلیک کردند. در اثر این شلیک هوشیار حسن زاده از ناحیه سر و سینه مورد هدف قرار گرفته و زخمی شد.

 پیکر این کولبر جوان توسط سایر کولبران و اهالی محل به بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه منتقل شد. اما تلاش‌های کادر درمان بدلیل شدت جراحات مثمر ثمر واقع نشد و هوشیار حسن‌زاده پس از چند ساعت جان باخت.

شلیک بدون ضابطه به منظور ایجاد جو رعب و وحشت در منطقه

کولبر جوان هوشیار حسن‌زاده فرزند لطیف، ۲۰ ساله و اهل بانه بود. لازم به ذکر است که این کـولبر جوان هیچ باری با خود نداشت. نیروهای امنیتی حکومت تنها به منظور ایجاد جو رعب و وحشت و ممانعت از تردد کولبران اقدام به تیراندازی منجر به قتل کردند. بنا به اخبار رسیده مقامات دولتی تا کنون از تحویل جسد این کولبر جوان به خانواده‌اش ممانعت کرده‌اند.

کشته و زخمی شدن بیش از ۲۳۰ کولبر در سال ۱۴۰۱

نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر سرکوب و شلیک به کـولبران را بشدت افزایش داده‌اند. بنا به آمار منتشره، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۳۰ کـولبر در مناطق مرزی غرب کشور کشته و زخمی شدند. ۱۷۲ کـولبر توسط نیروهای امنیتی هدف شلیک قرار گرفته بودند. از این تعداد نزدیک به ۴۰ کـولبر کشته شده و سایر کـولبران زخمی و جهت مداوا به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

علت اصلی کـولبری را باید در عملکرد سران حکومت در ۴۴ سال گذشته جستجو کرد. عدم گسترش صنایع، افزایش بیکاری، تورم افسارگسیخته، چاره‌ای جز کـولبری برای افراد این منطقه نگذاشته است. دیکتاتوری حاکم مردم را بین دوراهی مرگ در حین کـولبری و یا گرسنگی مخیر کرده است. کـولبران، انسان‌های زحمتکشی هستند که غم نان دیگران دارند و جان خود را در این مسیر گذاشته‌اند. بخوبی مشخص است، تنها با نابودی این نظام فاسد است که می‌توان انتظار بهبود شرایط زندگی و آینده روشن برای مردم و بخصوص کـولبران را داشته باشیم

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.