رفتن به محتوای اصلی

سپاه مناطق مرزی نزدیک ماکو را گلوله‌باران کرد
07.06.2023 - 21:58

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید سپاه پاسداران روز سه‌شنبه دشت بورآلان، در نزدیکی ماکو، در شمال غربی ایران را گلوله‌باران کرده است.

این نهاد حقوق بشری می‌گوید: «روز گذشته ۱۶ خرداد نیروهای سپاه پاسداران به شهروندان روستاهای اطراف این ارتفاعات هشدار داده که به مدت چند روز حق تردد به ارتفاعات مرزی بورآلان را ندارند.»

بر این مبنا، پس از هشدار به شهروندان «از روز گذشته این ارتفاعات مرزی به شدت از سوی سپاه پاسداران هدف حملات توپخانه قرار گرفته است.»

این گلوله‌باران در روز چهارشنبه هم ادامه یافته است. گزارشی از تلفات احتمالی این حملات سپاه منتشر نشده است.

در روزهای اخیر تصاویری از انتقال ادوات و جنگ‌افزار سپاه پاسداران و حضور سنگین نظامیان در مناطق غربی ایران منتشر شده است.

همزمان مقام‌های ایرانی دیدارهایی با مقام‌های عراقی، از جمله مقام‌های اقلیم کردستان عراق داشته‌اند و گزارش‌هایی از محدودیت فعالیت گروه‌های کرد ایرانی مستقر در کردستان عراق منتشر شده است. چند هفته پیش، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، در سنندج گفت عراق باید این گروه‌ها را خلع سلاح و اخراج کند. او گفت: «ما منتظریم دولت عراق به تعهدات خود عمل کند و به آنان فرصتی داده‌ایم در غیر این‌صورت و اگر اتفاقی نیفتد، حملات سپاه ادامه‌ خواهد داشت.»

سپاه پیش از این هم بارها اهدافی را در مناطق مرز غربی و حتی در داخل قلمرو اقلیم کردستان گلوله‌باران و موشک‌باران کرده است که در مواردی به کشته شدن غیرنظامیان انجامیده است.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید در تاریخ ۱۱ خرداد هم کوهستان شاهو در استان کرمانشاه نیز از سوی سپاه پاسداران با پهباد بمباران شد.

 

دشت و منطقه کوهستانی بورآلان، در نزدیکی ماکو، در استان آذربایجان غربی ایران و در نزدیکی مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه واقع شده است.

رابطه میان تهران و باکو در سال‌های اخیر پرتنش بوده و یک مانور نظامی ایران در شمال غربی این کشور و در نزدیکی جمهوری آذربایجان واکنش تندی را به دنبال داشت.

نقشه ماکو

 

منطقه بورآلان در نزدیکی مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار دارد

کاوه کرمانشاهی، از شبکه حقوق بشر کردستان، به بی‌بی‌سی فارسی گفت منطقه بورآلان، که در گلوله‌باران اخیر سپاه هدف قرار گرفته، جایی نیست که اعضای حزب دموکرات کردستان ایران، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) یا کومله در آن فعالیت چندانی داشته باشند.

این احزاب مسلح کرد عمده‌ترین گروه‌هایی هستند که در سال‌های گذشته نظامیان ایران با آنها درگیر شده‌اند.

به گفته کاوه کرمانشاهی، در منطقه بورآلان برخی اعضای پ‌ک‌ک تردد داشته‌اند.

پ‌ک‌ک یا حزب کارگران کردستان یک سازمان سیاسی مسلح است که فعالیتش عمدتا بر مناطق کرد ترکیه تمرکز داشته است. عبدالله اوجالان رهبر این سازمان بود و اکنون بیش از دو دهه است که زندانی است.

نیروهای مسلح این سازمان، که ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی قلمداد می‌کنند، از پیش از سقوط صدام حسین در کوهستان قندیل، در کردستان عراق مستقر شده‌اند.

بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه و شکل‌گیری یگان‌های مدافع خلق، ترکیه و چند کشور دیگر آن را به عنوان شاخه سوریه پ‌ک‌ک معرفی می‌کنند.

مناطق شمال شرقی سوریه یا روژاوا هنوز تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه، به محوریت کردها و از جمله یگان‌های مدافع خلق است که حمایت نظامیان آمریکایی را نیز دارند.

به تازگی روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی خبر داده که ایران در صدد افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی حاضر در این منطقه است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.