رفتن به محتوای اصلی

غافلگیر شدن مردم در سیل روزهای اخیر چرا؟
09.06.2023 - 14:51
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

سران حکومت تلاش می‌کنند، علت اصل سیل در سال‌های اخیر را تغییرات اقلیمی جلوه دهند. اما این ادعا نیز دلیلی بر ناتوانی مقامات حکومتی دارد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران بارش باران در چند روز گذشته منتهی به جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ باعث وقوع سیل در چندین شهر و استان کشور شده است. بنا به گزارشات رسیده سیل در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، سمنان، قزوین، زنجان و مازندران خسارات مالی و جانی زیادی به مردم وارد کرده است. همچنین سرریز شد سد گتوند در استان خوزستان باعث زیرآب رفتن چندین روستا و تخریب صدها منزل مسکونی مردم شده است.

طبق آمار سازمان اورژانس، طی سیل روزهای اخیر، حداقل ۶ تن کشته و بیش از ۵۰ تن مصدوم شده‌اند. از حجم خسارات وارده به مردم در جریان این سیل آمار مشخصی ارائه نشده است. بدلیل بسته شده راه‌های مواصلاتی بسیاری از روستائیان به منظور تهیه مایحتاج زندگی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. سیل در شهرستان فیروزکوه باعث تلف شدن حداقل ۱۰۰ گوسفند شده و به یک مرغداری خسارات مالی جدی وارد شده است.

مقامات و مراکز دولتی از رسیدگی سریع به مردم سیل‌زده خودداری کرده‌ است. نیروهای امنیتی در یک مورد به انباری که کمک‌های مردمی در آن بود حمله کرده و افراد حاضر در آن مکان را دستگیر کرد‌ه‌اند.

نبود اطلاع رسانی بموقع و غافلگیری مردم

جاری شدن سیل و نبود اطلاع رسانی به موقع را می‌توان یک نمونه از بی‌لیاقتی مقامات دولتی دانست. نبود اطلاع رسانی و اعلام نشدن وضعیت اضطراری در حالی است که سایت‌های هواشناسی از روزهای قبل احتمال بارش باران‌های موسمی را داده بودند. علت وقوع سیل در سال‌های اخیر با بارش اندک را، می‌توان یک نمونه از دستاورد‌های این حکومت در قتل عام طبیعت دانست. علت وقوع سیل در سال‌های اخیر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 «نابودی پوشش گیاهی در بسیاری از مناطق کشور، نابودی مراتع و جنگل‌ها، عدم رسیدگی به مسیل‌ها و مسیر رودخانه‌ها، ساخت و ساز غیر اصولی در مسیر رودخانه‌ها و….»

سران حکومت تلاش می‌کنند، علت اصل سیل در سال‌های اخیر را تغییرات اقلیمی جلوه دهند. اما این ادعا نیز دلیلی بر ناتوانی مقامات حکومتی دارد. زیرا در بسیاری از کشورها پیش از وقوع خشکسالی و تغییرات اقلیمی روش‌های مواجهه با آن در نظر گرفته شده است.

حذف انبوه جنگل‌ها و پوشش گیاهی

حذف انبوه جنگل‌ها و پوشش گیاهی باعث کاهش مقدار نفوذ آب در سطح زمین و فشرده شدن آن شده است. به همین دلیل با کوچکترین بارندگی آب‌های سطحی به جای نفوذ در خاک، جاری شده و باعث ایجاد سیـل می‌شوند.

خامنه‌ای و سایر مقامات حکومتی از هر فرصتی برای بقای حکومت خود استفاده می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند، با هرچه فقیرتر کردن مردم مانع بروی اعتراضات سراسری شوند. وقوع سیـل و زمین‌‌گیر شدن مردم باعث خوشحالی سران حکومت شده زیرا می‌پندارند، به این وسیـله مانع بروز اعتراضات سراسری شده‌اند. اما باید به آنها گفت هر که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند. نمونه‌ آن طوفان را در سال گذشته وسال‌های پیش از آن دیده‌اید. حالا نیز باید منتظر طوفان‌های بسا سهمگین‌تر در آینده نزدیک باشید.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.