رفتن به محتوای اصلی

تظاهرات ضد حکومتی جوانان و مردم معترض زاهدان جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
09.06.2023 - 20:26
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

جوانان زاهدان ضمن تاکید بر ادامه اعتراضات خود پلاکاری را در دست داشتند که روی آن نوشته بود: گر چه خطرات زیادی در آزادی وجود دارد، اما ما آن را به بردگی ترجیح می‌دهیم

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ مردم زاهدان همچون هفته‌های گذشته راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. این تظاهر در حالی برگزار شد که مقامات امنیتی تلاش می‌کردند به انحای مختلف از انجام نماز جمعه و برگزاری تظاهرات جلوگیری کنند. این تظاهرات سی و ششمین جمعه اعتراضی در زاهدان به شمار می‌آید. جوانان و مردم معترض زاهدان شعار می‌دادند «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان.»

نیروهای امنیتی در روز ۸ مهرماه ۱۴۰۱ با شلیک مستقیم به سمت تظاهر کنندگان بی‌دفاع بیش از ۱۰۰ تن از آنها را به قتل رساندند.

مردم زاهدان همچنین، حمایت خود را از مولانا عبدالغفار نقشبندی اعلام کرده و شعار می‌دادند:« نقشبندی با غیرت حرف تو حرفت ملت». مولانا نقشبندی در مهرماه ۱۴۰۱ بدلیل حمایت از معترضان توسط نیروهای امنیتی چابهار بازداشت شده بود. وی در هفته‌های گذشته طی ویدئویی از مردم خواست که به اعتراضات خود ادامه دهند. جوانان معترض زاهدان در تظاهرات امروز خود، ضمن سردادن شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» حمایت خود از زندانیان سیاسی را اعلام کردند

تاکید جوانان معترض به ادامه اعتراضات مردمی

جوانان زاهدان بر ادامه مبارزه خود تاکیدکرده و ضمن تجدید عهد با کشته‌شدگان اعتراضات اخیر شعار می‌دادند: «می‌کشم می‌کشم، آنکه برادرم کشت» و «برادر شهیدم، خونتو پس می‌گیرم»

مردم و جوانان معترض زاهدان همچنین حمایت خود را از مولوی عبدالمجید مرادزهی اعلام کرده و خواهان آزادی وی‌شدند. مولوی مرادزهی بیش از ۴ ماه است که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و در سلول انفرادی و تحت فشار به سر می‌برد.

جوانان زاهدان ضمن تاکید بر ادامه اعتراضات خود پلاکاری را در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «اگر چه خطرات زیادی در آزادی وجود دارد، اما ما آن را به بردگی ترجیح می‌دهیم.»

آنها همچنین ضمن فراخوان به همدلی و اتحاد همه مردم ایران، پلاکاردی به این مضمون در دست داشتند: «لر، ترکمن، گیلک،تالش،مازنی از بلوچستان برای شما سلام و محبت»

شعله قیام در زاهدان خاموشی ندارد

از روزهای اولین قیام سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱ مردم زاهـدان نقش فعالی در آن ایفا کردند. در روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱، در چهاردهمین روز قیام سراسری مردم ایران نیروهای نظامی و امنیتی در شهر زاهـدان با تیراندازی مستقیم به سمت شهروندان و نمازگزارن معترض، ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند. مردم معترض با شعارهای الله اکبر و سنگ با گلوله‌های جنگی مقابله می‌کردند. در این روز تعداد زیادی از مردم زاهـدان، اعم از کودکان و زنان کشته و زخمی شدند. پس از این حادثه خونین روزهای جمعه هر هفته شهر زاهـدان شاهد تظاهرات‌های ضدحکومتی مردم است. استمرار این تظاهرات نشان می‌دهد که شعله قیام در زاهـدان خاموشی ندارد. آنها با شعار «ما همه اهل جنگیم بجنگ تا بجنگیم» بر این استمرار تاکید کردند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.