رفتن به محتوای اصلی

رژیم ملاها بدون اپوزیسیون
09.06.2023 - 23:25

 

چرا باوجودیکه 80 میلیون ایرانی آرزوی سرنگونی رژیم ملاها را دارند، این رژیم هنوز پابرجاست؟ پاسخ کوتاه این است که رژیم آخوندی یک اپوزیسیون دمکرات و با برنامه برای جانشینی ندارد. راستی این است که این گروه هایی که هم اکنون در سپهر سیاسی ایران از روی اشتباه اپوزیسیون نامیده میشوند، مخالفین بدون سازمان و برنامه برای جانشینی هستند.

همبستگی مخالفان رژیم ملاها پیرامون «منشور مهسا» بهترین فرصت برای پدیدار شدن یک اپوزیسیون سکولار/دمکرات و با برنامه بود تا به نمایندگی از مردم ایران از سوی باختر جدی گرفته و پذیرفته شود. افسوسمندانه این همبستگی ناکام ماند، زیرا بجای توجه به بُنپایه های فراگیر دمکراسی و حقوق بشری، به موضوعاتی پرداخت که نوشتن شان وظیفه مجلس موسسان و روی آوردن به رای مردم بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

جاوید نامجو

عنوان مقاله
رژیم ملاها بدون اپوزیسیون

آقای محسن کردی!
چگونه میشود حزب کمونیست کارگری ایران و دیگر احزاب چپ (سازمان فداییان و چریک های فدایی....) را «دمکرات» نامید، هنگامیکه آشکارا از واگذار کردن حکومت به «پرولتاریا» و ساختار تک حزبی دفاع میکنند؟

وجدانن اگر همه سازمان های جبهه ملی و اتحاد جمهوریخواهان که خودشان را دمکرات و پایبند به حقوق بشر میدانند، با همدیگر یک فراخوان برای اعتصابات سراسری در ایران بدهند، فکر میکنید چند تا کاسبکار در ایران در دکان هایشان را ببندند؟ پیش شرط اپوزیسیون بودن، تنها پایبندی به حقوق بشر و دمکراسی نیست، بلکه داشتن پایگاه اجتمایی هم است. کوتاه سخن اینکه این احزاب و سازمان ها که از روی اشتباه اپوزیسیون نامیده میشوند، یا دمکرات نیستند، و تازه اگر هم باشند و برنامه ای هم برای جانشینی داشته باشند، پایگاه اجتمایی ندارند.
در پیوند با خُرده گیری از «منشور مهسا»، این منشور در پیوند با «حکمرانی دمکراتیک» در بند سوم میگوید:
«تمرکززدایی از قدرت با سپردن اختیارات مالی، اداری و سیاستگذاری به نهادهای منتخب استانی، شهری و ناحیه‌ای.»
با آنکه من هم هیچ مشکلی با تمرکز زدایی ندارم، ولی راهکار اجرای این برنامه «سپردن اختیارات مالی، اداری و سیاستگذاری به نهادهای منتخب استانی، شهری و ناحیه ای» نیست، بلکه باید پس از سرنگونی رژیم ملاها حقوقدانان با گفتگوهای دقیق و کارشناسانه در یک جو آرام و دوستانه در مجلس موسسان این طرح ها را بررسی کنند، و به ریزگان و ساز و کارهای یک ساختار «تمرکز زدا» بپردازند. و دقیقا این بند سوم، پاشنه آشیل منشور همبستگی بود که سبب شد تا میهنپرستان با بدگمانی، از این بند منشور که شما از آن به نام «آرزوها و مطالبه احزاب» یاد میکنید، «پافشاری برای گنجاندن برنامه فدرالیسم در منشور و دنبال کردن آن از سوی تجزیه طلب ها در ایران با چراغ خاموش» یاد کنند.
با این همه من بر این باورم که ناکامی در همبستگی پیرامون «منشور مهسا» دارای این آموزه گرانبها برای نیروهای مخالف رژیم است، که در آینده سازمان ها و گروه های مخالف رژیم، برای پیشگیری از بدبرداشتی و سوتفاهم ها، میتوانند پیرامون سه بُنپایه فراگیر و کلی
1. خودسالاری و یکپارچگی سرزمینی
2. سکولاریسم و دمکراسی
3. واگذاری ساختار سیاسی ایران به رای مردم در یک گزیدمان آزاد
همبسته شوند، و ریزگان سه بُنپایه بالا را پس از سرنگونی رژیم ملاها به قانونگذاران واگذار کننند.

ی., 11.06.2023 - 12:41 پیوند ثابت
محسن کردی

عنوان مقاله
برادر چرا شعار میدید؟
«از روی اشتباه اپوزیسیون نامیدن» دیگه چه صیغه ایه؟ این فرمایش شما تکه و متلک هست نه حرف سیاسی! میشه لطفا یک نیروی اپوزیسیون نشون بدید یا اسم ببرید که دمکرات نیست و برنامه برای جانشینی ندارد؟ اصلا رفتید و یک سری به سایت هایشان زدید که ببینید برنامه دارند یا ندارند؟ میخواهید ده تا را از کوچک تا بزرگ نام ببرم که بر اساس منشور عقیدتی شان هم دمکرات هستند و هم برنامه دارند؟ یا قبول نیست فقط شما باید آن منشور را اوکی کنید که دمکرات به حساب بیایند؟
جلوتر در مورد منشور مهسا ایراد گرفته اید که «بجای توجه به بُنپایه های فراگیر دمکراسی و حقوق بشری، به موضوعاتی پرداخت که نوشتن شان وظیفه مجلس موسسان و روی آوردن به رای مردم بود.». اگرچه به صورت اصولی با حرف شما موافقم و من هم نظرم این است که با توجه به جامعه ایران بهتر بود که بر یک اصل آنهم پشتیبانی از مبارزات مردم ایران تاکید میشد اما اصول منشور هم همچی چیز بدی نبود و سخن شما در مورد این که طرح این مطالبات وظیفه مجلس موسسان کاملا درست نیست! میشه گفت ده درصد میتوان شما را تایید کرد و نود درصد رد کرد! احزاب و نیروها یک سری مطالبات دارند که یک روز به مجلس موسسان میرود و تبدیل به «قانون» میشود! اینها قانون وضع نکردند که نیاز به مجلس موسسان باشد مطالبه طرح کردند!!!! مثل منشور هر حزب و سازمانی مطالبه و آرزویی را مطرح کردند که خواست من و شما هم هست! بند هفت منشور می گوید: « ۷. التزام قانون اساسی جدید به تمامی اصول اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و تمامی حقوق و آزادی‌های ذکرشده در آن». این چه ایرادی دارد؟ این را نه تنها باید از مجلس موسسان مطالبه کرد بلکه باید تکلیف کرد و اگر مجلس که نمایندگان مردم ایران هم هستند خلاف آن کرد یک جای کار عیب دارد و مردم باید بر علیه مجلس موسسان بشورند! بقیه اصول منشور را واگذار می کنم به خودتان کمی زحمت بکشید تکان بدهید بروید مطالعه کنید ببینم کجایش ایراد دارد بیایید چانه زنی کنیم:
https://adfiran.com/docs/mahsa-charter/
ش., 10.06.2023 - 05:29 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.