رفتن به محتوای اصلی

چرا به هاشمی رای می دهم؟
17.05.2013 - 06:42

بنام خداواند بخشنده مهربان

 

من یک سرنگونی خواهم و اگر هر کس دیگری بجز هاشمی کاندید می شد به حمایت از تحریم انتخابات می پرداختم. حمایت از اصلاح طلبانی مانند خاتمی که هیچ فرصتی را برای کرنش از دست نمی دهند و اصلاحاتی که امکان ان وجود ندارد؛ چیزی جز فریبکاری نیست. اما من به هاشمی رای می دهم تا با تشدید درگیری درون نظام به تحول امکان نفس کشیدن بدهم.    

شکی نیست که رژیم تلاش خواهد کرد که شرکت من و بسیاری دیگر از مردم در انتخابات را به منزله حمایت از خود محسوب کند. اما من به همراه دیگر سرنگونی خواهانی که در انتخابات شرکت می کنیم با اعلام پیشاپیش شعار" انتخاب هاشمی برای سرنگونی" ؛ تلاش خواهیم کرد تا پیشاپیش به مصاف دستگاه های تبلیغاتی رژِیم برویم. 

ضمن انکه سوابق این رژیم در تقلب و فریب نشان داده است که نظام ولایت فقیه ارزش چندانی برای افکار عمومی قایل نیست و از جعل امارنیز کوتاهی نمی کند.  اما اگر اقای هاشمی با رای بالا برنده انتخابات شود؛ مقابله او با رهبر امری غیر قابل تردید است.

 

هاشمی رفسنجانی در دوران خمینی مرد اول قدرت بعد از خمینی محسوب می گردید. در این دوران او حتی قتل داماد خود (وحید لاهوتی عضو مجاهدین و همسر فایزه هاشمی) توسط نیروهای امنیتی را بخاطر حفظ نظام توجیه کرد.  اما اکنون دیگر ان دوران نیست. طی چند سال گذشته نه تنها نیروهای حامی او در میان روحانیت؛ سپاه و بازار تحت فشار قرار گرفته اند؛ بلکه فرزندان و خود او نیز توسط نظام او تحقیر شده اند. هاشمی امروز بیش از هر چیز بخاطر حفظ موقعیت خود و طرفدارانش در نظام وارد معرکه شده است.  

 

شاید بتوان استدلال کرد که رژیم برای بازارگرمی انتخابات هاشمی را وارد میدان کرده است.  شکی نیست که رژیم خواهان مشارکت مردم در انتخابات است اما این بدین معنا نیست که رژیم خواستار وارد شدن هاشمی به صحنه است.

 

با وجود در صحنه بودن اصلاح طلبانی که در مقابل رهبر بطور متداوم کرنش می کنند؛ نیازی به هاشمی رفسنجانی زخم خورده که حاضر به دست بوسی نیست وجود ندارد. خطر انکه سنگینی وزنه سیاسی فردی مانند هاشمی تعادل قدرت را بر هم بزند بسیار بیشتر از ارزش بازار گرمی انتخابات است.  شرکت هاشمی در انتخابات نظام را در موقعیت دشواری قرار داده است.

 

امروز هنوز معلوم نیست که اقای هاشمی تایید صلاحیت شود اما هم تایید و همچنین عدم تایید صلاحیت او هر دو برای نظام معضل افرین است.  عدم تایید صلاحیت رییس مصلحت نظام برای حاکمیت بدون هزینه نخواهد بود. یکی از این هزینه ها همبستگی بیشتر برای مقابله با نظام است. 

 

اگر اقای هاشمی تایید صلاحیت شود و در انتخابات شکست بخورد؛ مشکل نظام بیشتر خواهد بود. این شکست ضربه بزرگی به نیروهای طرفدار هاشمی و اصلاحات وارد خواهد ساخت. هاشمی یا باید پس از این شکست به گوشه ایی خزیده و تحقیر روزافزون را تحمل کند و یا باید در به واکنش بپردازد. امکان شکستن رژیم در چنین فضایی بسیار افزایش می یابد. چنین امکان و فرصتی را نباید از دست داد. 

اگر هاشمی پیروز شود؛ بازهم مجبور به مقابله با جناح حاکم است. هاشمی بدون تردید باید برای باز پس گرفتن ارکان قدرت از خامنه ایی و نیروهای امنیتی وارد میدان شود.   خامنه ایی و سپاه دیگر حاضر به واگذاری قدرت به هاشمی و یا اصلاح طلبان نیستند.

گسترش قدرت سپاه و نیروهای امنیتی ولایت فقیه طی یک دهه گذشته به گسترش نیازهای اقتصادی این بخش منتهی  شده است.  این نیروها هرگز به هاشمی اجازه نخواهند داد که دست انان را از اقتصاد و سیاست کوتاه کند.

  

عواملی که هاشمی را در هشتاد سالگی وارد صحنه انتخابات کرده است؛ او را وادار به مقابله به جناح رهبر خواهد کرد. این فرصت مناسبی برای شکست دیکتاتوری است و از همین رو من به هاشمی رای می دهم تا شدت درگیری را قدرت بخشم تا فرصتی برای مبارزه با رژیم در خیابان های شهرهای بزرگ ایران پدید اید.

 

شرکت در این انتخابات و تقویت هاشمی برای من نه انتخاب میان "بد و بدتر" بلکه رای به افزایش تنش در درون رژیم است.  حتی اگر پیش بینی من خطا بوده و این تنش به اندازه کافی وسعت نگیرد؛ شرکت مردم در انتخابات به نفع جناح تمامیت خواه تمام نخواهد شد و شکاف میان رژیم همچنان معضلی برای رژیم خواهد بود. 

 

در شرایطی که خفقان هر روز شدت می پذیرد و برنامه ایی عملی برای سرنگونی رژیم وجود ندارد؛ من فرصتی چنین را نادیده نمی گیرم تا هیچ فرصتی برای سرنگونی رژیم از دست نرود حتی اگر بهای ان شرکت در انتخابات تقلبی رژیم باشد.

درک این نکته که رهبران سرنگونی خواه نمی توانند شرکت در انتخابات را تایید کنند بسیار اسان است. اما دلیلی وجود ندارد که این رهبران از برنامه ریزی و اماده شدن برای تحولات اینده غفلت ورزند. 

 

با امید به پیروزی مردم ایران

رضا فاضلی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.