رفتن به محتوای اصلی

فایل صوتی/ناهید حسینی :چرا زنان نمی توانند، رئیس جمهور شوند؟
27.05.2013 - 17:42

ناهید حسینی در سخنان خود گفت: «چرا زنان در ایران نمی توانند رئیس جمهور شوند؟ انگیزه من برای صحبت، حرف‌ های اخیر شیخ محمد یزدی است که هفته گذشته در حوزه علمیه قم زمانی که برای طلاب حرف زد در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: «عده ای ده دوازده نفره از خانم ها ثبت نام کرده اند». او حتی تعداد زنان را درست نمی داند و انگار نخود و کشمش می شمارد. یزدی ادامه میدهد که کسی وارد روستا شد، راهش نمی دادند و او سراغ خانه کدخدا را گرفت و افزود از نظر قانونی زن نمی تواند رئیس جمهور شود. ایشان وقتی از روستا و کدخدا صحبت می کند، من میخواهم از او بپرسم ایران مگر ملک پدری ایشان است؟ فرقی ندارد زن و مرد و تمام ملیت ها بر این خاک حق دارند. این که او تعیین می کند فقط مردها می توانند رئیس جمهور شوند، تحقیر و توهین آمیز است».

 

حسینی افزود: «در توضیح تاریخچه ماده ۱۱۵ قانون اساسی باید بگویم که در سال ۵۸ قانون گزاران هنگام نگارش این ماده به بحث و گفتگو می پردازند. عده ای می گویند باید مرد باشد و دیگران میگویند اگر ما بنویسیم مرد باشد از نظر بین المللی مشکل ایجاد خواهد شد چرا که چهره ای خشن نسبت به زنان از ایران نشان داده میشود. آیت الله بهشتی راه حل ارائه می کند که در قرآن کلمه رجل آمده است که معنای جنسیتی ندارد بلکه شخصیتی است. با افزودن کلمه رجل این مشکل حل می شود و در آینده زنان هم می توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند. حال امروز بعد از ۳۴ سال شیخ محمد یزدی معنی رجل سیاسی و مذهبی را رسانه ای کرده و می گوید طبق قانون، زن حق رئیس جمهور شدن ندارد. صحبت یکی از کاندیداها او را رنجانده بود که گفته بود نیمی از کابینه ام از زنان و نیمی از مردان تشکیل خواهد شد. اما شیخ یزدی از اینکه از برابری حقوق بین زن و مرد صحبت شود می رنجد. چرا که این یعنی مساوات و ایشان ناراحت میشود».

 

وی در ادامه گفت: «نکته دیگر در قانون که اشاره نشده اما مطمئنم آن هم در آینده عنوان خواهد شد در همین اصل ۱۱۵ است که ۵۰ درصد از جمعیت، زنها هستند. جمعیت زنان ایران به طور دقیق ۴۹٫۲ است یعنی تعداد زنان از مردان کمتر است ولی می گوییم نیمی از جمعیت زن هستند اما طبق این ماده ۱۱۵ حق ندارند رئیس جمهور شوند و در کنار آن ملیت هایی که مذهب سنی، زرتشتی و .. دارند نیز نمی توانند رئیس جمهور شوند. در نتیجه طبق این قانون ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم نمی توانند، رئیس جمهور شوند. پیشنهادم به شیخ یزدی این است که ایشان اعلام کند و به صراحت بگوید زنها نمی توانند کاندیدا هم بشنود. در جریان این انتخابات ۳۰ کسانی که ثبت نام کردند، زن بودند اما ایشان آگاهانه می گوید ۱۰ تا ۱۲ نفر. برخی از زنانی که ثبت نام کردند، می گویند در اعتراض به این که نمی توانم زن بشوم، نام نویسی کردم».

 

حسینی گفت: «در مورد مطالبات زنان و شرکت زنان در ریاست جمهوری می توانم بگویم خانم اعظم طالقانی در سال ۷۴ کاندیدا شد و پیش تر در زمینه رجل سیاسی و مذهبی تحقیق کرده و ثابت می کند که رجل به معنای جنسیتی نیست؛ بلکه شخصیتی است و همان موقع هم شورای نگهبان اعتراضی نکرد بلکه کدخدایی سخنگوی شورا هم گفت که زنها می توانند کاندیدا شوند. برای همین آنها رفتند و بعد رد صلاحیت شد. در سال ۸۴ اعظم طالقانی به همراه ۸۹ نفر دیگر دوباره کاندیدا میشود ولی همه رد صلاحیت می شوند. در سال ۸۸ و جنبش سبز خانم ها به دنبال مطالبات خود رفتند. مطالبات آنها بر دو اصل بود که در نامه ای برای نامزدها گنجانده شد؛ پذیرش کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و دیگری آن که قوانین ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ تغییر کند. ۷۰۰ زن امضا کردند و کروبی هم گفت خانم جمیله کدیور وزیر امور خارجه من خواهد بود. موسوی همیشه رهنورد را به همراه داشت و ایشان هم خیلی فعالیت کرد. رضایی هم نوه خمینی را با خود داشت تنها کسی که اهمیت نداد احمدی نژاد بود».

 

وی افزود: «بعد از جنبش سبز چه شد که به زنها سخت گرفتند؟ چون مشروعیت نظام زیر سوال رفت و درگیری بین مردم و نظام منجر به جنبش رای من کو شد. مردم در آن مقطع با این که ۱۰۷ سال از مشروطه می گذرد ما آن زمان هم برای حق رای مبارزه کردیم اما در ۸۸ ارزش رای دادن مشخص شد و برای ما نهادینه شد که رای ما ارزش دارد. آن زمان، نقطه عطف تاریخی است که زنان نقش مهمی داشتند و بعد از آن من اسمش را می گذارم بنیادگرایان نو یا نئو بنیادگرایی فندامنتالیسم که تصمیم گرفتند فعالیت های خود را برای زنان گسترش دهند. اما امروز دانشگاه اصفهان و تهران و بوشهر زنان را به دانشگاه ها راه ندادند، قوانین کاری تعیین شد که زنان را از محیط کار دور کردند، ‌ایران تنها کشوری است که زنان در آن حق ریاست جمهوری ندارند».

 

ناهید حسینی در پایان گفت: «تحلیل من از اوضاع این است که با توجه به این که در زمان خاتمی اصلاح طلب ها می خواستند تغییر به وجود بیاورند آن مرحله شروع شد و در جنبش سبز رای من کو به وجود آمد در نتیجه ما امروز با توجه به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری یک مرحله باید جلو برویم و در این برهه از زمان به شعار کاندیدای من کو برسیم و دست شورای نگهبان را از صندوق رای کوتاه کنیم که این همان تلاش یو دی آی است. اگر به انتخابات آزاد در ایران معتقد باشیم، کار برای ما آسان تر می شود. اگر رژیم ایران به انتخابات آزاد تن ندهد و قبول نکند که هر شهروند و زنی حق کاندیدا شدن دارد، ما با شعار انتخابات آزاد پیش خواهیم رفت. من به آینده ایران خوش بین هستم و برای شیخ محمد یزدی طول عمر می خواهم تا زمان تغییر کند و ما در ایران مطالعات زنان بگذاریم و نسرین ستوده به ایشان تدریس کند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.