رفتن به محتوای اصلی

حمله قالیباف به ولایتی، جلیلی و روحانی
29.05.2013 - 12:25

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران شامگاه سه‌شنبه هفتم خرداد طرح‌های خود را برای  ریاست جمهوری تشریح کرد و از عملکرد ولایتی، روحانی و جلیلی در پست‌های وزارت خارجه و دبیری شورای  عالی امنیت ملی انتقاد کرد.

این نامزد ریاست جمهوری در برنامه  گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، ضمن آنکه تاکید کرد تغییر سیاست خارجی در چارچوب جمهوری اسلامی در توان رئیس‌جمهوری نیست، به انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور طی ۳۰ سال گذشته پرداخت.

قالیباف که خود پیشتر  به‌خاطر اینکه گفته بود «اگر لازم باشد با آمریکا مذاکره می‌کند»، مورد سرزنش طیف‌هایی از اصولگرایان قرار گرفته بود، در این برنامه میان دستگاه دیپلماسی و سیاست‌های حاکمیتی تفکیک قائل شد؛ او دستگاه دیپلماسی کشور را به خمودگی، کوتاهی و «سوءتدبیر» در تامین منافع ملی ایران متهم کرد.

قالیباف در اردیبهشت ماه امسال با انتقاد از محمود احمدی‌نژاد درنفی هولوکاست گفته بود مذاکره با آمریکا «تابو و خط قرمز» نیست و «با آمریکا جایی که لازم باشد حتماً مذاکره می‌کنیم.»

وی در این برنامه تلویزیونی از علی‌اکبر ولایتی، که با او در یک ائتلاف است، و نیز از حسن روحانی و سعید جلیلی انتقاد کرد و گفت: «ممکن است بعضی عزیزان در برنامه‌های خودشان این حرف‌ها را می‌زنند می‌گویند که آقا ما این کار را حل می‌کنیم و آن کار را حل می‌کنیم... سی سال از کشور می‌گذرد دیپلماسی کشور ما را چه کسانی اداره می‌کردند به هرحال عزیزانی هستند که الان در واقع در منظر مسئولیت هستند و نامزد هم هستند.»
 
در حال حاضر از جمله رقبای قالیباف، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶، حسن روحانی دبیر شورای امنیت ملی در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال ۸۷ تاکنون هستند.

قالیباف در انتقاد به این سه‌ نفر گفت: «در سه دهه گذشته اینها یا مسئول دیپلماسی کشور بودند یا در حوزه امنیت ملی در دبیرخانه بودند به هرحال امروز وضعیتی که ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی کارنامه همین است که الان هست.»

او اظهار داشت که برای «پایان دادن به همین بحث‌ها» که حاصل «مدیریت یکنواخت، بسته و خسته در کشور» است، برای ریاست جمهوری نامزد شده است.

 به‌رغم این اظهارات قالیباف، علی‌اکبر ولایتی و حسن روحانی، نیز در نظراتی مشابه گفته‌اند که سیاست خارجی کشور  باید به سوی‌ تنش‌زدایی حرکت کند. این دو همچنین نحوه اداره مذاکرات هسته‌ای و هزینه‌های ناشی از تحریم‌ها را هم از ضعف‌های سکانداران سیاست خارجی کشور  اعلام کرده‌اند.

با این حال، در همان ساعاتی که قالیباف در برنامه تلویزیونی ظاهر شده بود، سعید جلیلی، نامزد جبهه پایداری‌"، در قم پس از دیدار با آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، طرح سیاست تنش‌زدایی را زیر سئوال برد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تصریح کرد که ایران امروزی نه تنها شرایط «شعب‌ ابی طالب» (دوران محاصره پیامبر اسلام) را ندارد بلکه  هم‌اکنون « مردم ایران در پشت خیمه‌های دشمن هستند.»

آقای جلیلی تصریح کرد: «سئوال اساسی اینجاست که آیا ملت ایران تنش را ایجاد کرده است؟ اگر بخواهیم اینگونه تنش‌زدایی کنیم چه چیز از این مملکت باقی می‌ماند؟ در این شرایط آنچه به کار ملت ایران می‌آید تهدیدزدایی است.»

شهردار تهران در برنامه انتخاباتی خود با  آن چهر‌ه‌ای که در فایل صوتی سخنرانی منتسب به او در میان بسیجیان منتشر شده بود فاصله داشت و کمتر از مسائل فرهنگی و «ارزشی» سخن گفت.

در آن فایل صوتی منتسب به او یک بسیجی وی را به چالش می‌کشد و او را در زمره «ساکتین فتنه» برمی‌شمارد. این فرد بسیجی برای نمونه نحوه اداره شهرداری تهران، تیم روزنامه همشهری و موضع‌گیری‌های قالیباف را با «ارزش‌ها» دارای فاصله می‌داند. در فایل صوتی منتسب به قالیباف، وی در پاسخ به این فرد می‌گوید، که افرادی نظیر آن بسیجی سال‌هاست علیه او دروغ می‌‌نویسند. در آنجا «قالیباف» به سوابق امنیتی خود اشاره کرده و می‌گوید در ناآرامی‌های ۱۸ تیر  و  موارد پیش از آن «چوب به‌دست کف خیابان» بوده است. 

محمد باقر قالیباف در بخش‌ عمده‌ای از برنامه شامگاه سه‌شنبه خود با به نقد کشیدن کلیت مدیریت کشور، وعده داد که در کمتر از دوسال «آرامش» را به اقتصاد ایران بازمی‌گرداند.

 وی که پیشتر نامزدی هاشمی را به «میلیتاریسیم» تشبیه کرده بود، از «اتفاقات بزرگ در دوره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» سخن گفت؛ گرچه سیاست‌های فرهنگی آن دوره را قابل نقد دانست.

شهردار تهران به دوره محمد خاتمی هم اشاره کرد و گفت در دوره اصلاحات «زحمات زیادی» کشیده شد و به گفته او رشد صنعت از جمله آنها بود. با این حال سیاست «توسعه سیاسی» در این دوران را سزاوار نقد دانست.
 
شهردار تهران اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، سفرهای استانی، و مسکن مهر را نیز از جمله محاسن دوره محمود احمدی‌نژاد برشمرد.

قالیباف گفت که در «سطح ملی و استانی برای ساماندهی و آرامش در اقتصاد» برنامه دارد و از اهداف عمده‌اش مبارزه با «گرانی و تورم» و نظام‌بخشی به قیمت‌هاست.

بیکاری و از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و مادی ناشی از آن، برداشت متناسب از حوزه‌های نفت و گاز مشترک، ساماندهی به تولید و سرمایه‌گذاری، سهم اقوام و گروه‌ها در دولت، تثبیت بهای ارز و تقویت ارزش ریال از دیگر محورهای  گفت‌وگوی انتخاباتی قالیباف بود.

قالیباف که بیشتر زمان برنامه تلویزیونی خود را به بحث‌های مدیریتی و اقتصادی اختصاص داد، با دفاع از اصل هدفمند کردن یارانه‌ها گفت که این قانون به‌درستی اجرا نشده و در آن حق مصرف کننده رعایت نشده است.
 
وی به عنوان نمونه، گفت وقتی بنزین گران می‌شود باید خودروهای  کم‌مصرف و استاندارد هم تولید شود. وی برخی خودروهای تولید شده در کشور را به «فرغون» تشبیه کرد که فقط چهار چرخ دارند.

این نامزد ریاست جمهوری در همین حال گفت مجلس در راس امور کشور است و رئیس جمهور باید برنامه‌های کلی نظام را که توسط رهبر تعیین می‌شود به اجرا درآورد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.