رفتن به محتوای اصلی

جنبش حقوق بشر آینده ایران را رقم خواهد زد
23.11.2008 - 13:13

اوضاع کنونی جهان ، زد و بندهای پشت پرده بگونه ای است که قدرت مانور را از نیروهای اپوزیسون ایرانی در جلب حمایت نیروهای بین المللی حتی در عرصه های کم اهمیت نیز سلب کرده است و این ارتباط مستقیم با بحران گلوبال کنونی دارد بدین معنی که تا زمانی که ایرانیان درک نکنند که مبنای هر حرکتی در روابط بین المللی بر اساس منافع دولتها اتخاذ میشود، دچار سردرگمی خواهند بود . متاسفانه سرمایه و سود جهت گیری دولتها را تنظیم میکند بنابرین در شرایط فعلی داشتن توقع حتی از دموکراتیک ترین دولتهای جهان مبنی بر چشم پوشی از منافع خود و حمایت از خواستهای مردم ایران ، تصوری بسیار ساده انگارانه خواهد بود و دست یافتن به این نتایج از سوی دیگر خودباوری در میان ایرانیان را دامن خواهد زد .

از سوی دیگر بن بست موجود در خروج از شرایط اسفبار موجود چنان دامن پوزیسیون و اپوزیسیون را فرا گرفته است که کلمه سرگیجه گویاترین توصیف برای بیان آن است . در هر دو جبهه ی غالب و مغلوب ، نیروها به مرحله فرسودگی تمام عیار وارد شده اند و هیچ چشم انداز نوید بخشی در کوتاه مدت قابل تصور نیست البته سوای آنانی که هنوز خود را پهلوان خیالی « پهلوان پنبه» میدانند و از باور داشتن حقایق و تن دادن به عواقب آن پرهیز دارند . اولین نشانه تن دادن به واقعیتها ، خود را و باورهای خود را بی امان نقد کردن است که داشتن چنین توانی ، از هنرهای زندگی میباشد و نیروهای مدعی فعلی غالبا فاقد چنین حسنی هستند.

اماعلیرغم فاکتورهای بدبینانه فوق ، چشم انداز ایران در طول تاریخ هیچوقت چون امروز دارای افق های روشنی نبوده است و این دلایل عدیده ای دارد که بصورت فشرده به آن اشاره میشود.

ایدئولوژیها ، در حال رنگ باختن هستند و این فرصتی بینظیر برای آینده ایران و مردمان آن فراهم آورده است تا به باز تعریف خود اقدام کرده و انسان ایرانی خود را از سایه های سنگین آن رها ساخته و ضمن تعریف نوین از خود در جهان گلوبال ، هویت جهانشمول را جایگزین رفتار و اندیشه سنتی خود خود سازند و این مورد در آگاه ترین بخش جامعه در حال سامانیابی میباشد که بشارتی بس گرانمایه برای ایرانیان میباشد چرا که ایرانیان اولین بار است که میخواهند بدور از رفتار احساسی و فارغ از اراده خدایان و شاهان ، حال و آینده خود را رقم بزنند . ملتی که اساس رفتارهای او را شور و احساسات ناشی از خود خواهی تامین کند ملتی خود باخته و از خود بیگانه خواهد بود .

از جانب دیگر آنانی که داعیه پدری ملت از هر قسمی که باشد را دارند در حال فروپاشی بنیانهای فکری خود هستند اینان نتوانستند مسیر کنونی جهان را بدرستی دریابند و کعبه آنان یا راهکارهای مرسوم و متداول بوده است که شیفته و مرعوب آن شده اند و یا اینکه در اسارت خود شیفتگی برگرفته از خودبرتری اختلال آمیز بوده است که چنین جریانها و افراد در حال باختن تمام صحنه های بازی خود هستند و اگر تامین گر منافع دیگران که سود جویان ماهر هستند نمیباشند پس آتش بیاران معرکه ای هستند که جهل عنصر اصلی رفتار اینان را تشکیل میدهد..

از همین منظر هم میتوان به عینه مشاهده کرد که یک جنبشی در حال شکل گرفتن است که معادلات موجود این جریانها را و حامیان سودجوی جهانی آنان را در حال برهم زدن است و

هرچقدر این جنبش پرتوان میشود هم پوزیسیون و هم اپوزیسیون ناکارآمد و حامیان سوداگر جهانی آنها هرچه بیشتر به هم نزدیکتر میشوند مختصاتی که هیچوقت چنین عریان خود را بروز نداده است.

تاکنون رژیم و بخشی از بظاهر مخالفان تغذیه گر آن ، تلاش خود را بر این اساس بنا نهاده بودند که با ایجاد اختلافات بین نیروهای کارساز جامعه ، مانع پیدایش یک جنبش فراگیر شوند و با اتخاذ راهکار یا ما یا نابودی ایران به حیات پارازیتی خود ادامه دهند و موفق هم بوده اند ، اما امروز این مرزبندیها نیز در حال فروپاشی هستند و بهمان ترتیب ماهیت مخرب این نیروها در حال عیان شدن است قدرت این جریانها در بهرمندی از امکانات تبلیغی و ماهواره ای و این قبیل است و ریشه طبیعی در جامعه ایران ندارند و تاثیرات آنی و گذری بیش بر روند حوادث نخواهند داشت همانطوری که بمب اتمی اسلامی مانع فروپاشی رژیم اسلامی نخواهد بود بهمان ترتیب نیز موج سواری احساسی ملهم از سرکوفت تاریخی مانع افشای این بدخواهان ایران نخواهد بود.

امروز جنبشی بنام جنبش حقوق بشر در حال شکل گیری است که نه ماهیت سیاسی دارد و نه دارای حزب و رهبری میباشد جنبشی که رنگین کمان هم هست چرا که در برگیرنده فراگیرترین جنبشهای اصیل مردمی میباشد و از همه مهمتر جنبشی است قائم به نیروهای داخل ایران و به چراغ سبز دیگران نیز احتیاجی ندارد . حقوق انسانی و فردی انسان که جهانشمول است از خواستهای این جنبش نانوشته است و کسب قدرت سیاسی از اهداف آن بشمار نمی آید و بسیار واقعه بینانه است چرا که در شرایط کنونی هیچ نیروی سیاسی تعیین کننده ای در جامعه موجود نیست و نیروهای موجود نیز به چنان بلوغ سیاسی و فرهنگی نرسیده اند که بتوانند با بی طرفی کامل ماهیت نظام سیاسی آینده را در یک انتخابات سالم و آزاد در آینده تامین کنند و اعمال این نیروها در حال حاضر بدون در نظر گرفتن شعارهای مترقی شان بیشتر جانب واپس گرایانه دارند هرچند که ماهیت خود را زیر شعارهای مدرن تقلیدی از جهان مدرن پنهان ساخته اند اما در تمامیت خواهی از رژیم اسلامی چیزی کم ندارند در نظر داشته باشید که این نیروها حتی در انتخاب اخبار حقوق بشری نیز تبعیض را سرلوحه رفتار ژورنالیستی و خبر رسانی خود قراردادند آیا توقع انتخابات بیطرفانه از اینان عبث نیست ؟ الگو و منبع الهام این جریانات فرسوده خارج نشین وطنی ، نسخه های محل اقامت اینان میباشد که دیری است این راهکارها به تاریخ پیوستند هر چند که جوجه مقلدان وطنی از درک آن عاجز هستند.

کم ظرفیتی این نیروها و مقلد بودن آنها سبب شده است که هواداران جنبش حقوق بشر خواهان انتخاباتی باشند که مستیقما زیر نظر فعالان حقوق بشر ایران و مجامع بی طرف جهانی حقوق بشر صورت گیرد و مهمتر از همه خواهان این باشند که تا رسیدن به وضع مورد قبول دموکراتیک ، قوانین جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های مربوط به آن به عنوان منبع و قانون اساسی مورد استفاده قرار گیرد. چرا که جنبش حقوق بشر و رهروان آن از تبدیل شدن این حراف امروزی به ناقضین حقوق بشر احتمالی آینده بیمناک میباشند و این بیم با توجه به روحیه استبدای جامعه منطقی و قابل درک میباشد. در نظر داشته باشید که بخشی از اولترا نالسیونالیستها فعلی ، سالیان دراز مقیم خارج بوده اند و حتی از آداب طرز سخن گفتن و نوشتن کشورهای میزبان خود نیز بی بهره بوده اند .

در چنین شرایطی این نیروهای مخل سامانیابی جنیش سراسری و مردمی را به حال خود رها کردن و تمام توان را متوجه حمایت از جنبشهای موجود داخل ایران ساختن از ضرورتهای زمان کنونی میباشد که جنبش حقوق بشر از برجسته ترین و عملی ترین این جنبش ها میباشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.