رفتن به محتوای اصلی

"ٓیورو ویژن" امسال و بازیهای سیاسی
26.05.2008 - 21:30

 به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، موفقیت دیما بیلان (Dima Bilan)، خواننده روس را که در مسابقه آواز یورو ویژن به مقام نخست دست یافت، « پیروزی روسیه» توصیف کرد.

 متاسفانه هرسال بیشتر از سال پیش این مسابقه آواز رنگ سیاسی به خود میگیردو در واقع آن مفهوم اولیه خود را زیر سئوال وبطور مرتب با انتقادهای جدی مواجه می شود. یک پسر جوان و پرشورروس با پای برهنه و پیراهن باز آوازی رابا تمام احساساتش میخواند و بجای وزیر هنر، نخست وزیر کشورش به او تبریک میگوید و در واقع با آن زبان به یاران سیاسی روسیه میگوید َ پیغامتان را گرفتمَ.

 یورو ویژن هرسال بوسیله یکی از کانالهای تلویزیونی در کشورهای اروپایی یک ترانه به عنوان بهترین ترانه سال کشورش را در این مسابقه بزرگ نمایندگی می کند. امسال ۴۳ کشور شرکت داشتند که ۲۴کشور به فینال رسیدند. این مسابقه از سال ۱۹۵۶ میلادی شروع شده و یکی از طولانی ترین برنامه های زنده تلویزیونی است که جمعیت زیادی سالانه به تماشای آن می نشینند. در سال۲۰۰۶ حدود ۷۴۰۰۰ نفر از ۱۱۴ کشور در جهان این مسابقه غیر ورزشی را تماشا کردند. در طی سالهای متمادی تعداد کشورهای شرکت کننده و نحوه رأی دادن نیز تغییرات زیادی کرده است. بخصوص بعد از پیوستن اروپای شرقی و اخیرا آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان، دیگر از حالت یک مسابقه هنری درآمده و وسیله ای برای یارگیری سیاسی شده است. بطوریکه مفسر باتجربه انگلیسی تری وگان از ابتدا گفت: روسیه میرود که برنده سیاسی این رقابت شود. البته دیما بیلان برای سومین بار در این مسابقه شرکت کرده و در سال ۲۰۰۶ نفر دوم شده بود. اگر کسانی که این مسابقه هنری را دیده پاشند بطور یقین ترانه اکرائین را که از هنر و نظم بسیاری برخودار بود را ترجیح می دهند و یا اجرای بسیار زیبای سوئد را می پسندند. البته خواننده خوب و دلنشین یونان نیز شانس خوبی برای اول شدن داشت. ولی وقتی حسابهای سیاسی نقش اصلی را به عهده دارد دیگر هنر اصلی و معیارهای هنری زیر سئوال میرود. بلوکه شدن کشورها و رأی بهم دادن نفس یک انتخاب اصولی را زیر سئوال می برد. یونان به قبرس رای میدهد و قبرس به یونان. ترکیه و آذربایجان همینطور، کشورهای اسکاندیناوی بالاترین رایها را نثار هم می کنند و کشورهای متحد سابق شوروی به علت روابط سیاسی و اقتصادی رایها را به هم باج می دهند. جالب اینجاست که این بلوکه شدن رایهادر شرق اجازه برنده شدن به اروپای غربی را نمیدهد. واقعا جای تعمق دارد که چرا باید ورزش و موزیک این دو عرصه پر هیجان که با علاقه روحی و شادی انسانها ارتباط مستقیم دارد این چنین بیرحمانه مورد استفاده بازیهای سیاسی قرار بگیرد؟

 در حالیکه از اجرای اروپایی بی مضمون ترکیه و نمایش غلط انداز آذربایجان دلخور بودم، از شما چه پنهان که جای یک ترانه دلنشین کردی با موزیکی شاد و دستمالهای رنگی که همه را به رقص و پایکوبی وادارد رادر این مسابقه خالی میدیدم!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.