رفتن به محتوای اصلی

خودسوزی یا خودسازی؟ جواب کدام است؟
24.02.2009 - 13:11

 سه ایرانی بخاطر مشکلاتی که نظام برایشان ایجاد کرده بود، خود را سوختند. انها باسوختن خود، خود را پایان دادند ولی مشکلات همچنان باقی ماند. نظام مشکل افرین هم همچنان باقی ماند. درد سوختن درد کمی نیست. شاید بدترین دردها باشد اما دلهای سنگی اخوند ها را بدرد نیاورد. کسی که شهامت تحمل بدترین شکنجه ها را دارد معلوم نیست که چرا همان شهامت را برای احقاق حق خود در مقابله با بدبخت سازان خود بکار نمی برد.

 ‫در اوایل انقلاب، دو خبر متضاد نظر مرا جلب کرد. خبر اول این بود:‫ پاسداران برای دستگیری یک تیمسار بمنزل او رفتند. این در زمانی بود که رجال رادسته جمعی اعدام میکردند.جو ترس همه جا را گرفته بود. عکس های اعدام شدگان با گردنهای کج و چشمهای از حدقه درامده در روز نامه های صبح و عصر چاپ میشد. هدف تسلیم کردن از طریق ترساندن بود. تیمسار برای تغییر لباس خود اجازه گرفت و به اتاق دیگری رفت. در ا نجا هفت تیری را که در جیب داشت، بیرون کشید و خود را کشت.

 ‫ خبر دیگر این بود که یک بلوچ غیر مسلح ناگهان با پاسداران روبرو شد. پاسداران ۸ نفر بودند. در ضمن بازجویی و تفتیش، مرد بلوچ ناگهان و باسرعت، یکی از انها را خلع سلاح کرد و سپس با کشتن دو نفر، بقیه را هم خلع سلاح کرد و با اتومبیل انها از محل دور شد.

 تفاوت دو فرهنگ و دو برخورد را میبنید. یکی انقدر ترسیده بود که اسلحه خود را برای کشتن خود بکارمگیرد، یکی اسلحه دشمنان را که برای کشتن او امده اند میگیرد، دو تای انها را میکشد، خود را نجات میدهد و ماشین و اموال شان را تصاحب میکند.

 ‫چنین بنظر میرسد که بسیاری از مردم پذیرفته اند که ترسیده اند، شکست خورده اند و تنها کاری که میتوانند بکنند این است که خودرا بکشند. شکست خوردن فقط زمانی کامل میشود که انسان بپذیرد که شکست خورده است و دیگر کاری نمیتواند بکند. خود سوزی کدام مشکل خودسوز را حل میکند؟ نظامی که مسؤل ایجاد مشکلاتی است که منجر بخودسازی میشود چه زیانی از خود سوزی مردم میبیند؟ این خود سازی است که هم مردم را میسازد و هم جمهوری اسلامی رامیسوزاند.

 ‫قانع کردن مردم باین که شکست خورده اند، بزرگترین پیروز جمهوری اسلامی است. ساختن وسوختن نظام را تشویق میکند که فرهنگ تسلیم را از طریق ایجاد ترس و وحشت گسترش و افزایش دهد تا ناراضیان چنان دوچار یاس و ناامیدی بشوند که بجای از بین بردن دشمن، خودرا از بین ببرند.

 ‫استیصال در فرهنگهای متفاوت اثرات متفاوت میگذارد. بسیاری از مردان و زنان بزرگ در شرایط سخت و مستاصل کننده تبدیل به شخصیت های بزرگ شده اند. نادر، چنگیز، و محمد خان قاجار حاصل نا امید کننده ترین شرایط سخت هستند. در واقع اگر ان شرایط سخت برایشان پیش نیامده بود، انها انقدر بزرگ نمیشدند. گاندی اگر توسط انگلیسی ها بسیار تحقیر نمیشد، بسیار بزرگ هم نمیشد. شرایط سخت قاعدتاً باید ادمی را سخت بکند.

 داد شاه در بلوچستان یک شخص عادی بود. شرایط سختی که برای او پدید اوردند، نه تنها او را نا امید و مستاصل نکرد، بلکه او را تبدیل به کسی کرد که توانست با ارتش شاه بمدت ۱۴ سال بجنگد. فرهنگ بلوچستان از شرایط سخت او، مردی ساخت که نمایش کامل ایجاد بهترین فرصتها از بدترین بدبختی هاست.

 انچه بسر ادمی میاید، انقدر مهم نیست که روحیه ایکه با ان برخورد میکند. مصیبت همان قدر بزرگ میشود که انسان بزرگش میکند.

 ‫امروز فرهنگ مسلط فرهنگ پذیرش زبونی است. و چون زبونی نکوهیده است،مردم تلاش میکنند از ان یک فضیلت بسازند. عده ای هم هستند که نه توان پذیرش زبونی را دارند و نه فرهنگ مبارزه را. اینها ناگزیر خود را میسوزانند تا بدین وسیله نظر دیگران را جلب کنند، اما خود سوزی انها در جهت تحکیم فرهنگ تسلیم پیش میرود. اگر این افراد در جهت خودسازی حرکت میکردند، هم فرهنگ تسلیم را به هم میزدند، هم الگوی توانمندسازی را در جامعه پدید میاوردند.

 ‫در جمهوری اسلامی ایران مشکلات انقدر زیاد است که سر افراز بودن را بسیار دشوار میکند اما مردم استوارتر از هر ضربه هستند. چند نفر ممکن است توان تحمل این ضربه ها را نداشته باشند اما مردم بلوچستان نشان دادند که سختگیری رژیم را میشود چنان به سخت جانی تبدیل کرد که ادمی شکست ناپذیر بشود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.