رفتن به محتوای اصلی

هري پاتر و جنبش مدني ايران
21.08.2007 - 13:15

 سيماي حكومت اسلامي برنامه اي در نقد فيلم و كتاب هري پاتر از در چند نوبت پخش و تكرار كرد . در اين برنامه از هري پاتر به خاطراستفاده از جادو براي درمان زخم به جاي دعا !! و طلب شفا از خدا و همچنين تكيه بر قدرت هاي خيالي و افسانه اي به جاي توكل بر خدا و شفاعت از ائمه !! انتقاد كرده و اين شخصيت و شخصيت پرداز آنرا شديدا به باد انتقاد گرفت . براي من بسيار عجيب بود چون اولاً هري پاتر خالق انگليسي دارد ، در انگليس تهيه شده ، هنرپيشه هاي انگليسي دارد و حكومت علي الظاهر با انگليس مشكلي ندارد . ثانياً مخاطبين فيلم و كتاب ، نوجوانان است و در همه دنيا بيشترين طرفداران هري پاتر نوجوانان هستند ، ولي حكومت فيلم را در ساعتي كه مخاطبين بزرگسال و ميانسال هستند پخش كرد . نكته عجيب اين است كه چرا هري پاتر به چنين سرنوشتي سياه دچار شده ؟

خانم رولينگ يك زن است كه ذهن خلاق و سرشار از خيال پردازي كودكانه دارد . شخصيت پردازي بسيار قوي در كتاب مشاهده ميشود ، درحاليكه در ماجراي هري پاتر مانند هر ماجراي كودكانه جنگ بين خير و شر وجود دارد ولي شخصيت هاي نه كاملاً سپيد و نا كاملاً سياه وجود دارد . شخصيت هاي كتاب كساني هستند كه در طول هفت كتاب تكامل شخصيت ميابند و خواننده در طول اين مدت متوجه واقعيت هاي زندگي و روحيه شخصيت هاي كتاب ميشود ، در هر كتاب يك ماجرا و موضوع جديد و پيوسته وجود دارد ، ماجرا در يك مدرسه ولي بين شخصيت هاي بزرگسال و محصل اتفاق مي افتد . دنياي پر رمز و راز و اتفاقاتي كه هيچوقت به خاطر مخاطب نميرسد فراوان وجود دارد . همه اينها باعث ميشود مخاطب رها نشود و تا انتهاي كتاب هفتم دنبال خود بكشد . هري پاتر يك ماجراي نبرد خير و شر است با اين تفاوت كه در دنياي عجيب و خرافي جادوگري اتفاق مي افتد . اما چه چيز اين كتاب باعث شده تا حكومت چنين آنرا به باد انتقاد و حمله بگيرد ؟

نويسنده هري پاتر زن است ولي نويسندگان زيادي زن هستند و مشكل حكومت با جنبش زنان نميتواند مشكل او با خالق هري پاتر باشد .افسانه مرلين ، ارباب حلقه ها و چندين فيلم جادو گري با مخاطب كودك و نوجوان در اين 28 سال از سيماي جمهوري اسلامي پخش شده ، پس مشكل استفاده از جادو جمبل به جاي دعا و توسل نيست . فيلمهاي زيادي با مخاطبين كودك و نوجوان از درون افسانه و خيالپردازي توسط خود حكومت ساخته و پخش شده ، فلوت سحر آميز ، ( يك سريال كودكانه كه نامش يادم نيست ولي شخصيت آن يك جن عروسكي بود كه با اجي مجي آرزوهارا برآورده ميساخت ) ، از اين دسته فيلم هاي پخش شده هستند ، پس مشكل نيز جادوگري و ساحري نيست . محبوبيت هري پاتر در دنيا و ايران بسيار زياد است در همه جا عكس وي را ميتوان ديد ، مداد ، كيف ، لباس ، فروش كتاب هفتم رولينگ در ايران از 50 هزار تومان تا 35 هزار تومان ديده شده كه رقم بسيار بالائي است ولي محبوبيت مرد عنكبوتي نيز كمتر نيست پس مشكل شهرت نيست.

يك نگاه به اينترنت و جستجوي كلمات "هري پاتر" بكنيم متوجه ميشويم هزاران انجمن و محفل اينترنتي در حواشي اين شخصيت بوجود آمده است ، پاتريست ها در ايران در حال افزايش هستند . آري دوستان مشكل تشكل است، حكومت با هرچيز كه باعث ايجاد وحدت و تشكل شود مبارزه ميكند . دشمن حكومت اسلامي وحدت زبان و رفتار ما است . چيزي كه حكومت را از اريكه ظلم و ستم به پائين ميكشد وجوه مشترك ماست و آنكس كه اين وجوه را بشناسد و به صدر شعارها بكشاند رهبر انقلاب است .

كاري كه هري پاتر ميتواند بكند كداميك از نيروهاي مخالف حكومت اسلامي ميتواند بكند ؟

راد - اهواز

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.