رفتن به محتوای اصلی

28 مرداد ياد فاجعه سينما ركس آبادان گرامي باد
22.08.2007 - 13:15

 28 مرداد 1386 هم گذشت ، هر چه در مقالات و اخبار منتظر ماندم هيچ خبري از تسليت ، يادبود يا حتي متني كه به كشتگان فاجعه جانسوز سينما ركس آبادان اشاره كند نيافتم ، انگار خطرحمله نظامي ، انرژي هسته اي ، بنزين ، امنيت اجتماعي ، گراني و هزار مشغله كار و زندگي تمام حافظه مارا پر كرده است . هيچكس چيزي نگفت ، هيچكس به ياد نمي آورد و هيچكس آن حادثه شوم را بازخواني نميكند ، اين همان چيزي نيست كه خامنه اي ميخواهد؟

در روزهاي آغازين امواج اعتراضات مردم به حركت هاي جهشي و محرك هاي اجتماعي نيازداشت و سينماها ، كافه ها، بانكها و اماكن دولتي اهداف تخريب و آتش سوزي بودند . هر خبري موج جديدي به راه مي انداخت وناگهان شهر آبادان در جهنم مرداد 57 سوخت . جمعيتي فداي تهيج و ترغيب ملت به شورش شدند . بعد از پيروزي انقلاب بازماندگان سينما ركس ، اداره دارائي آبادان را براي محاكمه عاملان جنايت ، تصرف و تحصن كردند . مردم نيزاز آنها حمايت بي دريغ كردند تا دادگاه با همه حاشيه هاي آن ، در آن روزگار پر تلاطم برگزار شد.

امروز در آبادان سينماركس وجود ندارد . محل آن بازسازي نشده و فقط پاكسازي شده است . رژيم براي آنكه سمبلي از آن جنايت ساخته نشود،اجازه نداده است هيچ ساختمان ديگري در آن محل ايجاد شود. در تقويم ها هيچ اشاره اي به آن نشده و بطور كلي اين ماجرا از تاريخ محو شده است.

جمعيتي در آتش زنده زنده سوختند ، به بدترين و زجر آورترين جلوي چشم خانواده و دوستانشان چنان كشته شدند كه هنوز داغ آن بر دل شاهدان آن ماجراي دهشتناك تازه است. آن اتفاق عامل و شتاب دهنده سقوط شاه شد ولي كشتگان و بازماندگان محكوم به فراموشي بودند. آرام و بي آنكه متوجه شويم يكي از جنايات بزرگ تاريخ بشري در آن سالها به فراموشي سپرده شد، هيچكس حرفي نميزند ، هيچكس به ياد نمي آورد ، حافظه همه مردم فراموش كرده است كه در يك شب شوم عده اي بيگناه به خاطر آنچه كه امروزميبينم ، از پوست تا استخوان ذغال شدند.

من بغض در گلو ، آتش بر دل و فرياد در حنجره نگه داشته ام وآن جنايت را فراموش نمي كنم ، آبادان نيز آنرا در زير خاكستر كينه خود از حكومت نگه داشته است و شما دوست عزيز ، از شما نيز ميخواهم ياد كشتگان آن جنايت را زنده نگه داريد.

 راد – اهواز

31/5/1386

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.