رفتن به محتوای اصلی

در محکومیت عرب ستیزی نژاد پرستان ایرانی در فیسبوک و تخریب یک بنا در اهواز
06.07.2013 - 16:19

در محکومیت عرب ستیزی نژاد پرستان ایرانی در فیسبوک و تخریب یک بنای دوران شیخ خزعل

(بیانیه کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران)

ما سال هاست گواه پدیده نکوهیده عرب ستیزی در فضای مجازی توسط ایرانیانی هستیم که خود و خون خودرا آریایی می دانند و تخم نفرت علیه دیگر ملیت ها به ویژه عرب ها را در این فضا می پراکنند. و در بیانیه های پیشین خود بارها به مواردی این گونه در برخی سایت ها اشاره کرده ایم. اخیرا بر روی شبکه اجتماعی فیسبوک، صفحه ای با عنوان " از عرب ها متنفرم – من آریایی ام" دیده شده است. پرچم سه رنگ ایران در عکس بالای این صفحه قرار دارد که با شعار "چون ایران نباشد تنت من مباد" مزین شده است. البته گردانندگان صفحه یاد شده متذکر شده اند:" منظور عرب هایی است که ریشه و خون آریایی ندارن، نه هموطن های گلم". این نژاد گرایان عوام فریب، فکر می کنند با نوشتن این جمله می توانند خشم فرزندان ملت عرب در ایران را فرونشانند.

این صفحه همان طور که از عنوان اش پیداست، سخنگوی گروهی از نژاد پرستان ایرانی است که عرب ستیزی خودرا آشکارا اعلام می کنند و سرشار از تحقیر واهانت و خود برتر بینی نسبت به مردم عرب است که از نظر هر انسان آزاده ای  مذموم و محکوم است. ما نیز وجود این صفحه و نظایر آن را در شبکه های اجتماعی نه تنها ضدیت با عرب ها بلکه ضدیت با انسانیت می دانیم و از هموطنان ضد فاشیست مان در کشورهای غربی می خواهیم علیه گردانندگان این گونه سایت ها و صفحه های فاشیستی به دادگاه های ذیربط شکابت برند.  

پدیده دوم خبر تخریب عمدی یکی از بناهای تاریخی دوران شیخ خزعل، آخرین حاکم عرب اقلیم عربستان (خوزستان) است. این خبر چندی است که در یکی از رسانه های محلی به نام سایت "تاریانا" منتشر شده. خبر می گوید: "یکی از سرمایه داران اهوازی که سابقه حذف یک بنای تاریخی را دارد، سرای عجم اهواز را نیز خریداری و از فهرست میراث ملی خارج کرد تا با تخریب عمدی سقف سرا، این بنا را نیز از بین ببرد".

سرای عجم متعلق به خانواده "عجم" یکی از خانواده های پرنفوذ عرب است که پدرشان حاج حسن عجم دستیار شیخ خزعل بوده و پسر بزرگ اش یعنی ناصر عجم آخرین شهردار اهواز در دوره شاه بوده است. سایت "تاریانا" که به امور میراث فرهنگی در اهواز می پردازد چنین می افزاید:" سرای عجم بنای تاریخی است که در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۵ به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل بوده و هم بازار و در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصربه ‌فرد و بنایی یک طبقه ‌است و دارای آجر چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ ‌فرش و در و پنجره چوبی است".

پس از تخریب قصر تاریخی شیخ خزعل در فیلیه محمره (خرمشهر) که در سال 2011 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت و نیز کوشش برای تخریب کاخ سلطان محسن مشعشعی – دومین فرمانروای خاندان عرب مشعشع - در حمیدیه این سومین حالت تخریب در سال های اخیر است که میراث فرهنگی مردم عرب در ایران را نشانه می رود. از همه آزادگان وحامیان میراث فرهنگی این دیار می خواهیم نسبت به این اقدام ضد فرهنگی ساکت نمانند وهمان گونه که نسبت به تخریب سایر آثار باستانی و فرهنگی در ایران اعتراض می کنند نسبت به این گونه موارد نیز اعتراض کنند. 

سومین پدیده زشت، سخنان ولاسکو سر مربی تیم والیبال ایران خطاب به خبرنگاران ایتالیایی است که چندی پیش گفته بود "حساب مردم ایران را از اعراب جدا کنید".

در پاسخ به ایشان، باید گفت: جناب ولاسکو، اطلاعات غلطی به شما داده اند. بهتر است بدانید زندگی آرام مردم کشور ایران و نیز حقوقی که شما دریافت می کنید، از محل در آمد نفتی است که از زیر پای چند میلیون عرب اهواز و حومه استخراج می شود.

 سخنان ولاسکو که بوی راسیسم می دهد، چه از روی نادانی و چه آگاهانه گفته شده باشد، سخنانی نژاد پرستانه است، و بر مسوولان فدراسیون فوتبال ایران و"فیفا" ست که با آن برخورد کنند و از تکرار چنین سخنانی که روح مردم عرب در ایران را می آزارد، جلوگیری نمایند.   

بیانیه شماره 14/4/6/2013

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.