رفتن به محتوای اصلی

درگیری با ایران نزدیک میشود
01.09.2008 - 11:32
برگردان:
خشایار رُخسانی

Iran Confrontation Coming

August 31, 2008

Forbes

Steve Forbes

چکیده

اسرائیلی ها به ایران خواهند تاخت، مگر اینکه براندازیِ رازمان (رژیم) اسلامی از درون ِکشور در دستور کار باشد [برای نمونه؛ ارتش بوداید (تصمیم بگیرد) که مَجد (قدرت سیاسی) را در دست بگیرد] یا، بگونۀِ شِگِفت آوری، مُلاهایِ بُنیادگرا بوَدایند (تصمیم بگیرند) که از بُلَند پَروازی هایِ هسته ایِ خود به پَرهیزند. برایِ اینکه بگونۀِ آماژمندی (حساب شده) به پایگاه هایِ هسته ای ایران آسیب رسانده شود این جنگ، چندین روز ِ پی در پی تازش هایی را به دنبال خواهد داشت. و ایران نیز موشَک هایِ تاوان دَهنده (تلافی جویانه) بسوی اسرائیل شلیک خواهد کرد.

سرآغاز

پس از چهار سال گُفتگوهایِ سخت ولی ناکارساز، دولت مَردان ِاسرائیل و آمریکا بزودی خواهند ودایید (تصمیم خواهند گرفت) که آیا مُلاهایِ ژَنوَر (جانی) در ایران باید به بُمب دَست یابند یا نه؟ گامهایی که میتوانند به جَنگ به سَرانجامند (منتهی شوند)، هنوز بسیار نزدیک هستند، ولی زمان در جاور ِ (حال) به سر رسیدن میباشد. یک پیرامونگیریِ ترازداریک (محاصر اقتصادی) میتواند با شِتابِ زیاد، ترازداریِ (اقتصاد) ناتوان ِایران را به زانو درآورد. بیکاری بسیار بالا میباشد، و هتا (حتی) درآمدهایِ در هال (حال) شِکُفتن ِنفت نیز به اندازۀِ بَسَنده (کافی) نیستند تا بشود با آن مردم را خرید. هتا (حتی) باهَمان ِ(شرکت) نفتی توتال (Total) نیز در هال (حال) بیرون رفتن از ایران میباشد.

کارگُزاران بَخش ِآگاهی اسرائیل باور دارند که تهران تا پایان سال 2009 ، کار ِپایگاه های اَتُمی خود را به فَرجام خواهد رساند. ولی کارآگاهان ِما زمانی بین ِ 2010 و 2015 را برآوَرد کرده اند. موشَکِ ایران که بتازگی آزمایش شُد، نشان داد که آن موشک، توانایی تَرابَری (حمل) بُمب به هرگوشه از اروپا را دارد. چنانچه ایران در زمان شلیک موشک یک کشتی بکاربگیرد، این کشور میتواند به آسانی آمریکا را در تیررس خود بگُذارد. بسیاری از کشورهایِ اوپایی، روسیه (Russia) ، چین (China)، و همچنین دولتِ خودمان، میاَندیشند که "جهان باید که یاد بگیرد با یک ایرانی که به جنگ ابزار ِهسته ای آراسته شده است، زندگی کُند، هتا (حتی) آدم میتواند با یک جانوری که تشنۀِ خون میباشد، کنار بیاید". با این وجود، هَدَفِ نهادین رازمان (رژیم) فاشیستی اسلامی این کشور ها نیستند، ونکه اسرائیل است.

گرفتاری برایِ اسرائیل بسیار سَتَهم (شدید) میباشد. یک یا دو جنگ ابزار ِهسته ای میتواند کمابیش مردم ِاین کشور را نابود سازد. اسرائیل یک سیستم ِپَدافَندیِ پادموشکی ِکارساز ندارد که در برابر ِموشک هایِ خُشکادپیما (قاره پیما) و یا در برابر موشک هایِ حزب الله که از لُبنان شِلیک میشوند، کارگر بیاُفتند. افزون بر آن، در سال آینده روس ها (Russians) میخواهند که یک سیستم پادهوایی (ضدهوایی) به ایران وابسپٌرَند (تحویل دهند)، که اگر این سیستم کار کُند، دُشواریِ مَزَن (شدید) و فَرهودی (حقیقی) برایِ بُمب افکن هایِ اسرائیلی بوجود خواهد آورد.

اگر سناتور باراک اوباما (Barack Obama) گُزیدمان (انتخابات) آینده در نوامبر (November) را ببرد و فَرنشین دولت آیندۀِ آمریکا گَردد، اسرائیل فِشار ِسختی را سُهِش خواهد کرد. در پی آن، این کشور ناچار خواهد شُد که تا پیش از سوگَند یاد کردنِ اوباما (Obama) برایِ پذیرفتن خاستگاه فَرنشینی (ریاست) دولت در ژانویه، کاری بکُند. اگر سناتور جان مَکین (John McCain) پیروز شود، اسرائیلی ها شاید سٌهش (احساس) کُنند که پیش از اینکه ناگُزیر به گرفتن ِیک وَدایِش ِ (تصمیم) بَرگَشت ناپَذیر باشند، چند ماه بیشتر زمان در دست دارند. مک کین (McCain) شاید اینچنین بی باکی را داشته باشد که به پیرامونگیری (محاصره) ترازداریک (اقتصادی) ایران دست بزند، ولی اوباما (Obama) بیگُمان این کار را نخواهد کرد. آن ژایِشی (فُرصتی) که بخواهد بوش (Bush) با آن پایگاه هایِ هسته ایِ ایران نابود سازد، دارد کمابیش به زفر (صفر) نزدیک میشود.

اسرائیلی ها به ایران خواهند تاخت، مگر اینکه براندازیِ رازمان (رژیم) اسلامی از درون کشور در دستور کار باشد [برای نمونه؛ ارتش بوداید (تصمیم بگیرد) که مَجد (قدرت سیاسی) را در دست بگیرد] یا، بگونۀِ شِگِفت آوری، مُلاهایِ بُنیادگرا بوَدایند (تصمیم بگیرند) که از بُلَند پَروازی هایِ هسته ایِ خود به پَرهیزند. برایِ اینکه بگونۀِ آماژمندی (حساب شده) به پایگاه هایِ هسته ای ایران آسیب رسانده شود این جنگ، چندین روز ِ پی در پی تازش هایی را به دنبال خواهد داشت. و ایران نیز موشَک هایِ تاوان دَهنده (تلافی جویانه) بسوی اسرائیل شلیک خواهد کرد.

بدتَر از همه این است که اسرائیل بخواهد در چَندین چَکاد بجنگد. در سال 2006، زمانیکه اسرائیل برایِ اینکه حزب الله را که از سویِ ایران پُشتیبانی میشُد، به خَنزَکد (خُنثی کُند)، به لُبنان یورش بُرد، آن ارتش ِواپسگرا و بَرنایشتی (متعصب) دارایِ کمابیش 14000 موشک بود. امروز حزب الله دارای 40000 موشَک میباشد. در سال 2006 حزب الله هزاران موشَک به سویِ اسرائیل شلیک کرد. با وجودیکه شُمار آسیب دیدِگان کم بودند، ولی نابسامانی در زندگی ِمردم بسیار بود، زیرا بیش از 200000 شهروند اسرائیلی میبایستی که به نیمروز ِ (جنوب) کشور گُسیل کرده شوند. اینبار نابسامانی ها و آسیب دیدِگان بیشتری پیش خواهند آمد. حماس، که بر نوار ِغزه فرمانفرمایی میکُند و درآیش ِ (تأثیر) زیادی بر دیگر گُسترۀِ (قلمرو) فلسطینیان دارد، همچنین تلاش خواهد کرد که هم بسویِ اسرائیل موشک شلیک کُند و هم تروریست به خاک این کشور بفرستد. ایران به کشور ِوابسته به خود، سوریه فشار خواهد آورد که با اسرائیل وارد جنگ شود—و به همین فَرنود (دلیل) است که دولت اسرائیل بیش از اندازه در هال (حال) تلاش کردن است تا بتواند که با دَمشق به یک سازش برَسد. هَنایش ِ (تأثیر) جنگ بر دیگر کشورهایِ جهان بسیار سخت خواهد بود، اگر ایران بخواهد که – دَستِ کَم در کوتاه زمان – رفت و آمدِ نفتکش هایی را که نفتِ عراق و دیگر کشورهایِ کنارۀِ کَندآب (خلیج) پارس را می تَرابَرَند (حمل میکُنند)، با شلیک موشک بسوی آنها، به ناسامانی بکَشَد.

آیا واشینگتون (Washington) برایِ آن رویدادهایی که شاید بین ِایران و اسرائیل پیش بیآیند، بهتر آماده خواهد بود، در سنجش با آن آمادگی ای که این کشور پیش از این در برخورد با چالش و آشُفتگی بانکی نشان داد، زمانی که وَرسَنگ هایِ (اعتبارات بانکی) بگونۀی ناگهانی و بدور از پیوس (انتظار) فروکش کردند؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.