رفتن به محتوای اصلی

"توفان ِفراگیر"ِ ایران
01.09.2008 - 11:32
برگردان:
خَشایار رُخسانی

 Iran"s "Perfect Storm"

September 01, 2008

The Washington Times

Yonah Alexander

چکیده

احمدی نِژاد با سُخنرانی هایِ پیوسته، پَرخاشگرانه و آژبَغ آمیز ِ (نفرت انگیز) خود در هَتیانش کردن (تکذیب کردن) پِیگَرد و کُشتار ِیهودیان (Holocaust) در جَنگِ دوم جهانی و از راهِ فراخواستن (دعوت کردن) از بُنیاد گرایان برایِ نابودیِ اسرائیل، خود را بدآوازۀِ جهان کرده است. جُدا از آنکه، او بفرمان ِرهَبر آیت الله علی خامنه ای است و یا به شَوَندِ (علت) توده فَریبی خودش است که تلاش میکُند که با براَنگیزاندن هَیجان ِتودها، پُشتیبان بدست آورد، اسرائیل هیچ گُزینش ِدیگری را بجُز تازش به پایگاه هایِ کِلیدی ِایران، نمی بینَد.

سرآغاز

آیا این زبانزَدِ (ضرب المثل) ایرانی که میگوید "با دُشمَن ِخُودت به بَدترین شیوه بَرخورد نکُن، شاید که او روزی دوست تو گَردد" با این نِهِش (وضع) که ایران همبودگاه (جامعه) جهانی را به چالش فراخواسته است، همانندی دارد؟

به کَژراه نَرَروید. آزمایش ِموشکی ای که ایران بتازگی انجام داد تا شاید ماهوارۀِ این کشور را که در خانه ساخته شده است، روانۀِ پَرگاه زمین (مَدرار زمین) کُند، سرآغاز دورۀِ مَهین (مهم) دیگری را در پیشرفتِ فَنآوری برایِ جُمهوری اِسلامیِ ایران، نشان میدَهد. این دیگر بر کسی پوشیده نیست که ایران برایِ اینکه یک نغش ِ (نقش) چیره و برجَسته در خاورمیانه بازی کُند، سال هاست که یک برنامۀِ فَراخنایی (فضایی) دنبال میکرده است، برنامه ای که بُلندپروازی هایِ راهبُردی (استراتژیک) این کشور را میهایَدَ (تأیید میکُنَد).

آنچه که به نِگَرانی ِفَزایندۀِ جهانی دامن میزند، این راستینگی (واقعیت) است که پیشرَفتِ فَنآوریِ ماهواره ایِ ایران میتواند هَمچِنین برایِ شلیکِ موشکهایی که توانایی ِتَرابَریِ (حمل) کُلاهَک هایِ بیولوژیکی، کیمیایی (شیمیایی) و هَسته ای را دارند، بکارگرفته شود. به هر روی، ایران به آزمایش ِادامه میدهد و شاید همکنون داریِ یک زَرَّادخانه از موشک هایِ "شهاب 3" باشد، با دوربُردی که گویا برایِ کشورهایی که دُشمن ایران در خاور میانه باشند، وَخشارانده شده اند (توسعه داده شده اند)، مانند اسرائیل، عربستان سعودی و هَدف هایی در اروپا.

ایران همکنون دارایِ نَزدیک به 3500 سِنتریفیوژ (centrifuges) است که در هال (حال) کار هَستند، یا اینکه در پایگاه غنی سازی اُرانیوم در شهر نتنز، در هال (حال) آزمایش شدن میباشند. این کشور، با پُشتکاریِ فراوان در هال (حال) تلاش برایِ ساختَن ِسِنتریفیوژ هایِ (centrifuges) بیشتَری میباشد، تا آنها را با بالاترین گُنجایش براه بیاَندازد و برنامه هایِ پیشرَفتۀِ بیشتری را سازماندهی کُند. آمریکا و دیگر کشورها نِگَران هَستند که ایران بازرسان ِجهانی برایِ رسیدگی به برنامۀِ هسته ای (IAEA) را از شهر نَتَنز بیرون کُند و این کشور شِتابان دَستگاه هایِ سِنتریفیوژ (centrifuges) را برایِ فَرآوریِ (تولید) بَسَندۀِ (کافی) اورانیوم غنی شده، در راستایِ ساختن ِبُمبِ هَسته ای، تا پیش از سال 2010، دوباره برنامه ریزی کُند.

احمدی نِژاد با سُخنرانی هایِ پیوسته، پَرخاشگرانه و آژبَغ آمیز ِ (نفرت انگیز) خود در هَتیانش کردن (تکذیب کردن) پِیگَرد و کُشتار ِیهودیان (Holocaust) در جَنگِ دوم جهانی و از راهِ فراخواستن (دعوت کردن) از بُنیاد گرایان برایِ نابودی اسرائیل، خود را بدآوازۀِ جهان کرده است. جُدا از آنکه، او بفرمان ِرهَبر آیت الله علی خامنه ای است و یا به شَوَندِ (علت) توده فَریبی خودش است که تلاش میکُند که با براَنگیزاندَنِ هَیجان ِتودها، پُشتیبان بدست آورد، اسرائیل هیچ گُزینش ِدیگری را بجُز تازش به پایگاه هایِ کِلیدی ِایران، نمی بینَد. آیت الله علی خامنه ای در جایگاه یک شیعی کاتوزی (روحانی) باور دارد که دورۀِ ویژه ای از آشُفتگی هایِ جهانی، نوید دَهندۀِ بازگشتِ "امامِ پِنهان ِشیعیان" برایِ برپایی ِ آرمانشهری (مدینۀِ فاضله) بر رویِ زمین، خواهند بود.

اَفزون بَر آن، ویزارش ِ(تفسیر) تَرمینِش آمیز ِ (تحقیر آمیز) آقایِ احمدی نژاد در بارۀِ بیهودگی ِبستۀِ ایزانِشی (تشویقی) تازه، تنها باد به آتش ِکسانی زد که میخواهند پایگاه هایِ اَتُمی ایران را بُمب باران کُنند، همان گونه که شاید بیخَرَدانه باشد. آمریکا (United States)، فرانسه (France)، بریتانیای بُزرگ (Britain) ، آلمان (Germany)، روسیه (Russia) و چین (China) به ایران بستۀِ ایزانشی (تشویقی) پیشنهاد کردند، تا کُمَکی در راستایِ بازگُشایی ِگُفتِگوهایِ تازه برایِ رَسیدن به یک سازش ِفراگیرَنده در بارۀِ بَرنامۀِ هسته ای ایران باشد. بَستِۀِ ایزانِشی (تشویقی)، که در جوَن (June) پیشکش ایران شُد، میخواست که آروایش ها (تحریم ها) را برایِ زمان ِ کوتاهی در برابر ِدست برداری ِ ایران از ادامۀِ بکارگیریِ سِنتریفیوژ هایِ (centrifuges) تازه، بَرچیند. در این زمان میبایستیکه نمایندِگان ِکشورهایِ دَرگیر در یک نِشَستِ هَمِگانی رَوَندِ گُفتِگوهایِ آینده را نشاخت میکردند (تعیین میکردند). در پاسُخ به درخواستِ این کشورها از ایران برایِ دَرَنگاندن (متوقف کردن) هَمِۀِ تلاش هایِ غنی سازیِ اورانیوم، آقایِ احمدی نژاد گُفت: "آنها کوتاه خواهند آمد."

همکنون کشورهایِ نیرومندِ جهان در هال ِ (حال) بَرگُزاریِ یک دور ِ چهارم از آروایش هایِ (تحریم های) کُنکاشگاهِ زنهارداریِ (شورایِ امنیت) سازمان ِملل در ناسازی با ایران هستند، که به شَوَندِ (علت) ادامۀِ تلاش هایِ این کشور در غنی سازی اورانیم، انجام میگیرد. همچِنین آروایِش هایِ (تحریم های) یکسویه ای بدَستِ آمریکا و هَنگَمِۀِ اروپا (اتحادیه اروپا) بر نَهادها و بانک هایِ ایران در پیوند با غَنی سازیِ اورانیوم و برنامۀ ِموشَک هایِ خُشکادپیمایِ (قاره پیمای) این کشور، وَرزانده شده است (اعمال شده است).

برایِ دَرَنگاندن ِ (متوقف کردن) کوشش هایِ هَسته ای ایران، اسرائیل این هوده (حق) را از پیش برایِ خودش نَگه میدارد تا به هر فراپیشی (اقدامی) که نیاز است، دست بزَند، اگر که گُفتِگوها و تلاش هایِ کشورمداران (سیاستمدارن) سود بخَش نباشند. کارگُزاران ِرَدۀِ بالایِ دَستگاهِ کشورداری بوش (Bush) به اسرائیل هُشدار داده اند، که تازش به پایگاه هایِ اَتُمی ایران میتواند کوشش هایِ آمریکا را برای یافتن ِ یک راهکار ِآشتی گرانه، به باد دهد.

از آمریکا گُزارش میرَسَد که دولتِ آمریکا دَرخواستِ اسرائیل را برایِ رساندن ِجَنگ اَبزارهایِ ارتِشی به این کشور و پُشتیبانی از تازش ِاسرائیل به پایگاه هایِ هَسته ایِ ایران را، رد کرده است. به هر روی، واشینگتون (Washington) پَذیرفته است که به اسرائیل در رَخشارش (توسعه) و گُستَرش ِ چتر ِپَدافَندیِ موشک هایِ خُشکاد پیمایِ (قاره پیمای) آررّو-3 (Arrow-3)، کُمک پولی بدهد، تا این کشور بتواند با هر موشکی که از سوی ایران شِلیک میشود، بَرخورد کُند. و همچنین آمریکا اسرائیل را در رَخشارش ِ (توسعه) چتر ِ پَدافَندیِ آیرُن دُم (the Iron Dome system) یاری خواهد داد که موشک هایِ بُردِ کوتاهی را که از سویِ حِزب الله از لبنان شلیک میشوند، در هوا بخَنزَکَاند (خُنثی کُند).

آیا پیمان ِآمریکا در راستایِ بروزکردن (تازه کردن) چَتر ِپَدافَندیِ اسرائیل، میتواند به این کشور یک سُهِش ِ(احساس) نادُرُست از آسایش و زنهارداری (امینت) بدَهد؟ اسرائیل شاید که نخواهد بیشتر از این به بیوسد (منتظر بماند). شاید که این کشور بوَداید (تصمیم بگیرد) که به تنهایی به پایگاه هایِ نَتَنز، اسپهانُ، اَراک و دیگر پایگاه هایِ هسته ای ایران بتازد.

با این وجود، شاید اسرائیل بیش از اندازه خودآگاهی داشته باشد، که بخواهد در دو چَکاد (جبهه) بجَنگد – چَکادِ نُخُست، ایران و چَکادِ دوم، پایگاه فَرماندهی حزب الله در لُبنان، برای اینکه اسرائیل بتواند بَرآیندِ جَنگِ 2006 با حزب الله را بسود خود دگرگون کُند و اَرتش و درآیش ِ(تأثیر) کشورمداریک (سیاسی) حزب الله را در لُبنان نااُستوار و سُست گَرداند.

بدون ِنَگَروَرزی (توجه) به اینکه آیا در بارۀِ همه چیز ژَرف و خوب اندیشه شده است یا نه، شاید که به هیچ روی نتوان جلویِ اسرائیل را گِرِفتَ، مگر اینکه کشورهایِ باختر با شتاب و پابرجایی (مصمم) کاری کُنند، تا دور ِتازه ای از گَفتگوهایِ فراگیر با ایران بازگُشایی شود. برنامه ای را که آمریکا برایِ بازگُشایی ِدَفتر ِنمایندگی خود در تهران به آگاهی رسانده است ، یک گام ِنُخُستِ خوبی است، ولی گام هایِ بیشتری بایستی که برداشته شوند، گام هایِ بایا (ضروری).

اگر برنامۀِ هَسته ای ایران بدون ِبازرَسی بماندَ، و ایران این برنامه را با برنامۀِ فَراخنایی (فضایی) و پیشرفت هایی که این کشور در فنآوریِ موشکی بدست آورده است پیوند زند، "توفان ِفراگیر" شاید که به یک فَرهودِ (حقیقت) غم انگیر تَرادیسیده شود (تبدیل شود).

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.