رفتن به محتوای اصلی

درگیریِ گُرجِستان و دَرآیش ِ(تأثیر) آن بَر ایران
27.08.2008 - 13:59
برگردان:
خشایار رُخسانی

Georgia Conflict Imperils Big-power Action on Iran

August 27, 2008

Reuters

Alistair Lyon, Special Correspondent - Analysis

 

چکیده

برایِ آمریکا و همبستگان ِ اروپایی ِ آن بگونۀِ روشن، دُشوارتر خواهد شد که با روسیه ای (Russia) که بدنبال ِدرگیری است و یا با چینی (China) که هوشیار شده است، در راستایِ وَرزانش ِ (اعمال) آروایش هایِ (تحریم های) سخت تر به یک هماهنگی برسند، تا بتوانند از برنامۀِ هَسته ای ایران پیشگیری کُنند. درگیریِ سختِ روسیه (Russia) با باختر بَر سَر گُرجستان، به روشنی به سودِ ایران است. "این درگیری، کاربَستِ آروایش هایی (اجرای ِتحریم هایی) را که همکنون پذیرفته شده اند، به چالش فراخوانده است ... و بگونۀِ آشکاری، ژایش ِ (شانس) هم رأی شدن ِ کشور هایِ باختر را برایِ وَرزانیدن ِ (اعمال کردن) چهارُمین دور ِ آروایش هایِ (تحریم های) کیفری در ناسازی با کشور ِما را، کم میکُند."

سرآغاز

بیروت – رَنجش میان ِروسیه (Russia) و باختر که به شَوَندِ (علت) درگیریِ گُرجستان بَرانگیخته شده است، هر گونه تلاشی را برای اُستوانیدنِ (مُحکم کردن) آروایش هایِ (تحریم های) سازمان ِملل بر ایران به فَرنودِ (دلیل) دُنبال کردن ِبرنامۀِ اَتُمی از سویِ این کشور، پیچیده کرده است. اکنون با رویکرد به پس لرزه هایِ آشُفتگی ِترازداریک ( بحران اقتصادی) که آهسته ولی استوار در هال (حال) ادامه یافتن میباشند، شاید که برایِ تهران هنوز خیلی زود باشد که به پندارد از کُشتارگاه، شَهَند و تندرُست رهایی یافته است – همانگونه که بَرخی از روزنامه هایِ ایران داویده اند (ادعا کرده اند).

برایِ آمریکا و همبستگان ِ اروپایی ِ آن بگونۀِ روشن، دُشوارتر خواهد شد که با روسیه ای (Russia) که بدنبال ِدرگیری است و یا با چینی (China) که هوشیار شده است، در راستایِ وَرزانش ِ (اعمال) آروایش هایِ (تحریم های) سخت تر به یک هماهنگی برسند، تا بتوانند از برنامۀِ هَسته ای ایران پیشگیری کُنند.

"اگر ما در هال ِ (حال) رفتن بسوی ِ یک جَنگِ سَردِ نویی هَستیم، این خیلی دُشوارتر خواهد شُد که درپاسُخ به پُرسمان ها (مشکلات) به یک راهکار ِ هم انباز (مُشترک) دست پیدا کُنیم ... همانند گرفتاریِ هسته ای با ایران،" فُلکر پِرتِز (Volker Perthes)، فَرنشین ِ نهادِ آلمانی برایِ رسیدگی به کار و بار هایِ زنهارداری جهانی (the German Institute for International and Security Affairs) گُفت.

او این داوش (ادعا) را رَد کرد که این نِهِش (وضع)، آمریکا (USA) را به سویِ گُزینِش ِ فَراپیشی ِ (اقدام) یک تنه در برابر ِ ایران برمیاَنگیزاند. "اگر چه همکاری در پیوند با فَراپُرسش ِ(مسئله) ایران، میتوانست کُرپانی رو در رویی ِکنونی بین آمریکا (USA) و روسیه (Russia) بشود، ولی این گُزینه (مورد) ناگُزیر نیست که پیش بیاید. " او در ادامه گُفت: "در ماه هایِ گُذشته، آمریکا (USA) از فَراپیشی های ِ (اقدامات) یک تنه دوری گزیده است و به سویِ فَرنامِش های ِ (اقدامات) چند سویه گام برمیدارد. "

روسیه (Russia)، یکی از پنج کشوری که دارایِ هودۀِ (حق) دادن ِرای پَتکارش (اعتراض) در کُنکاشگاه زنهارداری (شورایِ امنیت) سازمان ِ ملل میباشد، از سه فراپیشی ِآروایِشی (اقدام تحریمی) در ناسازی با ایران پُشتیبانی کرد، ولی تنها پس از اینکه آنها را از تُندی و سختی انداخت. آروایش ها (تحریم ها) نتوانستند که ایران را از به پیشبُردن ِ برنامۀِ هسته ای بازدارند. ایران میگوید که برنامۀِ هسته ای این کشور تنها برایِ فَرآوریِ کَهَربار (تولیدِ برق) برنامه ریزی شده است، و نه برایِ دستیافتن به بُمب هسته ای، همانگونه که باختر میداود (ادعا میکُند). روزنامۀِ نیوز دیلی که در ایران بیرون میآید (The Iran News daily) در این هَفته گُفت، که گِرفتاری در گُرجستان، ایران را از فَرنام (عنوان) گُزارش هایِ جهان ناپَدید ساخت، در هالیکه (حالیکه) یورش ِ روسیه (Russia) به کشور ِهمسایه اش این دودلی را در بارۀِ اِرَنگ هایِ (اتهام های) باختر به ایران برانگیخت که آیا جُمهوری اسلامی سیجمند ترین پَتِست (خطرناکترین تهدید) برایِ زنهارداری (امنیت) جهان میباشد؟

این روزنامۀِ انگلیسی زبان گُفت که درگیریِ سختِ روسیه (Russia) با باختر بَر سَر گُرجستان، به روشنی به سودِ ایران است. "این درگیری، کاربَستِ آروایش هایی (اجرای ِتحریم هایی) را که همکنون پذیرفته شده اند، به چالش فراخوانده است ... و بگونۀِ آشکاری، ژایش ِ (شانس) هم رأی شدن ِ کشور هایِ باختر را برایِ وَرزانیدن ِ (اعمال کردن) چهارُمین دور ِ آروایش هایِ کیفری در ناسازی با کشور ِما را، کم میکُند."

همکاری برای ِ شَکیبایی

بنَگَر میآید که هتا (حتی) برایِ کسانی که برنامۀِ اَتُمی ایران را نِکوهش میکُنند، هَمالیدن (رقابت کردن) با یکدیگر سخت باشد. مارک فیتسپاتریک (Mark Fitzpatrick)، فَرنشین ِ (رئیس) سازمان ِجهانی برایِ پِژوهش هایِ راهبُردی در لُندُن (London) گُفت: "کاهِش ِپیوستگی بین روسیه (Russia) و باختر، همکاری با یکدیگر را در هر زمینه ای سَخت تر خواهد کرد، و برنامه هایی را که برایِ برخورد با ایران ساماندهی (طراحی) و دوراندیشی شده اند، ناکام خواهد گُذاشت، ".

همچنین او گُفت: "در آغاز، همسازی در رسیدن به آروایش هایِ افزونی (تحریم های اضافی)، که از سویِ کُنکاشگاهِ زنهارداری (شورای امنیت) سازمان ِ ملل ورزانیده شده بودند (اعمال شده بودند)، سَخت بود. پیمان نامۀِ نو بایستی که بر کاربَستِ (اجرای) بهتر ِ آن پیمان نامه هایی که همکنون ساماندهی (طراحی) و پذیرفته شده اند، بوَندسارد (تمرکُز کُند)."

باراک اُوباما (Barack Obama) نامزدِ حزب دمکرات برایِ فَرنِشینی ِ دولتِ آینده در آمریکا، در روز ِدوشنبه برنامۀِ بُلَند پروازانه ای را شناسانید (معرفی کرد)، زمانیکه او گُفت، جهان باید که با ورزانِش ِ آروایش ها (اعمال ِتحریم ها) بر ایران "خَرَدمندانه بر فِشارها بیاَفزاید." زمانیکه از او پُرسیده شُد که در نِهیدیکه (وضعی که) فشار هایِ بیشتری بر تهران وَرزانیده نَشَوَند، آیا اسرائیل بَرگِ سبز برایِ تازش به ایران ، دریافت خواهد کرد، او گُفت: "ما ناگُزیر هَستیم که بر فِشارها بیاَفزاییم پیش از اینکه اسرائیل به سُهد (احساس کُند) که در تَنگنا گِرفتار شده است."

سازمان ِملل در هال ِ (حال) فِشار آوردن برایِ وَرزانش ِ(اعمال) آروایش هایِ (تحریم های) دیگر میباشد. همکنون این سازمان، بَرتَری و فَراتُمی (اولویت) را در گُفتگو با ایران دُنبال میکُند و نه در کُنش و فَراپیشی های (اقدام های) اَرتِشی. وزیر پَدافندیِ اسرائیل اهود باراک (Ehud Barak) در این ماه گُفت که آمریکا "همکنون فراپیشی (اقدام) اَرتِشی در ناسازی با ایران را نمی پَسَندد" ولی او دیدگاهِ دولتِ یهودی را به اینگونه بازگو کرد که "هیچ برنامه ای نباید که نادیده گرفته شود."

درگیریِ گُرجِستان تازش ِآمریکا به پایگاه هایِ هسته ایِ ایران را به جلو نیاَنداخت، پرتِس (Perthes) گُفت. "این ساده تر نخواهد شُد که بخواهیم یک جَنگِ سِومی را در خاورمیانه بیآغازیم، تنها به این شَوَند (علت) که همکنون ما رو در رویِ یک کشِمَکش با روسیه (Russia) شده ایم."

یک کارگُزار رده بالایِ اروپا گُفت:" همکاری شاید که ناهموار باشد، ولی فَرنود (دلیل آورد) که روسیه (Russia) و آمریکا (USA) هنوز آماج ِراهبُردی (استراتژیک) هم انبازی (مُشترکی) را برایِ بازداری ِ ایران از دست یافتن به جَنگ ابزارهایِ هَسته ای، دُنبال میکُنند. این کُمکی نمی کُند که ما بخواهیم وجودِ تَنش ِکلان در مراوده ها را در پی لَشکَرکِشی روسیه (Russia) به گُرجِستان رد کُنیم، ولی ناسازگاری هایِ زیادیِ وجود خواهند داشت برایِ اینکه ایران را دوباره به گُفتگو باز گَردانیم."

نمایندۀِ دیگر در بارۀِ این چشم اندازها دودلی از خود نشان داد.

"هرکسی میتواند باور داشته باشد که روسیه (Russia) بیشتر از این به آمریکا (USA) نخواهد پیوست، برایِ اینکه فِشارهایِ دیگری بر ایران ورزانیده شوند (اعمال شوند)،" یک کشورمدار (سیاست مدار) در وین (Vienna) که در پیوند با ایران کارآزموده میباشد گفت. و همچنین ادامه داد که:" رهبران روسیه (Russian) خشمگین از ماجراجویی ِ میخایل ساکاشویلی (Mikheil Saakashvili) فَرنشین دولت گُرجستان میباشند که از سویِ آمریکایی ها به این کار برانگیخته شده بود".

گُرجِستان و روسیه (Russia ) در این ماه بر سر اُوسِِّتیای جنوبی (South Ossetia) در یک جَنگِ کوتاه با یکدیگر درگیر شُدند، پس از اینکه نیروهایِ گُرجِستان تلاش کردند آن بَرزَن ِ (منطقه) جدا شده را پس بگیرند. واکُنشِ روسیه (Russian) بسیار سخت بود و دامنۀِ پاتکِ (ضد حملۀِ) این کشور به درون ِمرزهایِ گُرجستان کشانیده شد. پذیرش ِناوابستگی (استقلال) اُوسِِّتیای جنوبی (South Ossetia) و ابخازیا (Abkhazia)، دیگر بَرزَن ِ (منطقه) جُدا شده از گُرجستان، از سویِ مُسکو (Moscow) به خَشم ِباختر دامن زده است.

پاول ریولین (Paul Rivlin)، یک ویزارِشگر (مُفسر سیاسی) در دانِشگاه تل آویو (Tel Aviv)، میگوید لغزش ِ (خطا) آمریکا در کُمک نکردن به همبستۀِ خود، گُرجستان، فَرسُودگی ِآمریکا را در ناتوانایی راهبُردی اش، کمابیش در پیوند با روسیه (Russia)، چین (China) و هتا (حتا) ایران از سال 2003 جنگ در عراق، پَرویزیده است (متجلی کرده است).

"ناسازگاری با جنگ در خانه، و در خاورمیانه و هر جایی دیگر در جهان، هَنایش ِاَنگَرِه مَنی (تأثیر منفی ای) بر سَنایش ِ (احترام) آمریکا در جهان داشته است. همچنین این هَنایش ِاَنگَرِه مَن (تأثیر منفی) جایِ پایِ خود را بر ناتوانایی هایِ این کشور در به جُنب و جوش در آوردن ِهمبودگاهِ جهانی و در هر زمینۀِ دیگر، خواه پَتِستِ (تهدید) ایران باشد و یا هتا (حتی) پُشتیبانی از گُرجِستان، برجای گذاشته است،" او در یک نبشتار ِتازه نوشت. "روسیه (Russia) اکنون در پیوند با برنامۀِ هَسته ای ایران، فَرنودِ (دلیل) کمتری برایِ همکاری با واشینگتون (Washington) دارد " ریولین (ریولین) افزود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.