رفتن به محتوای اصلی

گونتر گراس ترک ها را به تابو شکنی دعوت کرد!
15.04.2010 - 18:14

گونتر گراس نویسنده برجسته آلمان،در سفر خود به ترکیه، از آن کشور خواست تا نسل کشی ارامنه را به عنوان جنایت علیه بشریت رسمیت بشناسند.

گونتر گراس گفت این موضوع نخستین گام ترکیه در راه اتحادیه اروپا می باشد. گراس روز چهارشنبه در شهر استانبول باتفاق نویسنده ترک، یاشار کمال در کنفرانس خبری شرکت کرده بود اعلام کرد که؛ کی زمان آن فرا می رسد که جنایت علیه ارامنه در سالهای 1915-1916 به رسمیت شناخته شود، کشتاری که به گفته تاریخ نویسان قربانیان ش به 1.5 میلیون ارامنی می رسید.

گونتر گراس با اشاره به جنایت رژیم نازی در آلمان و تجربه خود از آن دوران گفت که می دانم که چه دشوار است بار سنگین گذشته را بر دوش کشیدن،ولی ترک ها نیز چون آلمانی ها باید تابو ها را بشکنند و این امر بمعنای طلب بخشش از ارامنه تلقی خواهد شد.

لازم به یادآوری ست که پشنهاد ترکیه در رابطه با ایجاد دبیرستان ترکی زبان در آلمان با واکنش دولت و جامعه روبرو شده و اساسن این حرکت مغایر روند اینتگراسیون ترک ها در جامعه آلمان تلقی می شود.

بی فرهنگی دولت ترکیه نسبت به برخورد با کردها در ترکیه موضوع دیگری در کنار فاجعه کشتار ارامنه است که بر افکار عمومی جامعه آلمان سنگینی می کند.

بنظر می رسد که سخنان گونتر گراس در ترکیه راجع به پیش شرط اعتراف به نسل کشی ارامنه برای ورود به جامعه اروپا و اعتراضات جامعه جهانی نسبت به سیاست دولت ترکیه در رابطه با نادیده گرفتن حقوق نخستین ملت تاریخی کرد، پاسخ به خواست اردگان مبنی بر کوشش برای ترکیزاسیون مدارس آلمان بوده است.

 اقبال اقبالی 15.04.2010

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.