رفتن به محتوای اصلی

نظام ولایت فقیه در چنبره بحرانهای داخلی و خارجی
15.06.2008 - 22:08

اگر افشاگریهای ًعباس پالیزدار ً علیه اختلاسهای مالی بیش از 50 تن از مقامهای بلندپایه سیاسی و حقوقی جمهوری اسلامی را بازی جدید رژیم ارزیابی نکنیم، پس در منطقی ترین شکل ممکن این اقدام به معنای درهم ریختگی کل نظام و تسویه حساب باندهای حکومتی علیه یکدیگر میباشد. اما هنوز مشخص نیست ًعباس پالیزدارً که در روزهای اخیر پرونده های فساد اقتصادی و رانت خواری برخی از سران حکومت اسلامی را طی دو سخنرانی در دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه حقوق شیراز روکرده است، وابسته به کدامیک ازجناح بندیهای حکومت است. بسیاری معتقدند ًعباس پالیزدار ً از حامیان رئیس جمهور و شخص ًرهبر ً است که بنا دارند پس از سه دهه از حاکمیت ظالمانه رژیم اسلامی بر ملت ایران، آن ًعدالت گستری ً اسلامی را که خمینی در 30 سال پیش به مردم وعده داده بود در کشور بر پا کنند. ًعباس پالیزدار ً در وب سایت خصوصی خود تأکید میکند که : ً او در هماهنگی با بازرس ویژه ریاست جمهوری که ریاست آن بعهده ًداوود احمدی نژاد ً برادر رئیس جمهور است اقدام به این کار کرده است ً. اما از سویی ًمسعود زریبافان ً مسئول ًستاد آبادگران ً در انتخابات شوراهای دوم و سوم شهر، ریاست جمهوری دور نهم و مجلس دور هشتم اسلامی اعلام میکند : ً فردی بنام ًعباس پالیزدار ً هیچ نسبتی با دولت نهم، ستادهای انتخاباتی ً دکترمحمود احمدی نژاد ً و گروه ًرایحه خوش ٌ نداشته و فعالین ستاد ما نیز او را نمی شناسندً. بنظر نمیرسد ًعباس پالیزدارً از وابستگان به جناح ًرهبر ًی هم باشد چرا که در لیست رانت خواران اقتصادی او نام افرادی برده میشوند که همگی از منصوبین و نزدیکان ًرهبرً میباشند، از رئیس قوه قضائی گرفته تا اعضای شورای نگهبان، امام جمعه تهران و رئیس دفتر تفحص و بازرسی بیت ًرهبری ً که همگی این افراد از سوی خود ًعلی خامنه ای ً در این پست ها گمارده شده اند.

 براستی ًعباس پالیزدار ً کیست که این جسارت را میکند در این برهه حساس از حیات سیاسی حکومت، آنهم در جمهوری اسلامی، طی دو جلسه سخنرانی به نام افرادی اشاره میکند که متهم به فسادهای مالی کلان هستند و خود از گرداندگان اصلی نظام میباشند. همانطور که اشاره کردیم نام بسیاری ازاین افراد که بنام سودجویان ثروتهای ملی مردم ایران افشاء شده اند از نزدیکان و وابستگان نزدیک به ًرهبر ً و بیت ًرهبری ً هستند، از جمله ًعباس واعظ طبسی ً که امروز ریاست تولیت آستان قدس رضوی را بعهده دارد که علاوه بر داشتن یک موقعیت برجسته ومهم در ساختار اقتصادی و سیاسی حکومت یک رابطه قوم و خویشی هم با ًرهبر ً دارد. بگونه ایکه هر گاه ًرهبر ًی در اداره حکومت درمیماند به درگاه تولیت او پناه میبرد و از ًایشان ً صلاح و مصلحت میخواهد. از دیگرسو باز میدانیم نام بیشترافرادی که ًعباس پالیزدار ً در گروه بندی بزهکاران مالی در حکومت از آنها یاد میکند بیشتر در دسته ًرهبری ًقرار دارند، چون ًآیت الله امامی کاشانی ً عضو سابق شورای نگهبان و امام جمعه کنونی تهران، ًآیت الله محمد یزدیً رئیس سابق قوه قضائیه، عضو سابق شورای نگهبان و ًمجلس خبرگان رهبری ً و دبیر کنونی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ًآیت الله ابوالقاسم خزعلی ً عضو سابق شورای نگهبان و از مدرسین فعلی ، ًآیت الله علی اکبر ناطق نوری ً رئیس بازرسی دفتر ویژه ًرهبر ً و بالاخره ً حجت الاسلام معزیً معاون دفتر ًرهبرًی. در این بین نام وزیرسابق سپاه پاسداران ًمحسن رفقیدوست ً و رئیس گروه ً مؤتلفه اسلامی ً حبیب الله عسگراولادی ً نیز مشاهده میشوند که این دو درعرصه تجارت قاچاق کالا و اختلاسهای مالی شهره عام وخاص هستند و به سبب پیشینه سیاسی شان بسیار به ًرهبر ً نزدیک میباشند. ًعباس پالیزدار ً گروه ًهاشمی رفسنجانی ً را هم مصون از این آلودگیهای اقتصادی ندانسته و با برشمردن نام چند شخصیت سیاسی و نظامی وابسته به باند ًهاشمی ً این گروه را جزء متخلفین اقتصادی حکومت معرفی میکند. ازجمله این افراد به نام فرمانده سابق سپاه پاسداران ًیحیی رحیم صفوی ً برمیخوریم که در گروه آن دسته از فرماندهان سابق سپاه پاسداران برهبری ًمحسن رضائی ً قرار میگیرد که در پی فرصتی هستند در صورت وخیم تر شدن اوضاع جام زهر دوستی با آمریکائیان را سر کشند. بنا به ادعای آقای ًعباس پالیزدار سردار پاسدار ًیحیی رحیم صفوی ً همان سپاهی است که احتمالا ً در سقوط هواپیمای فرماندهان سپاه پاسداران و هواپیمای فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه ًاحمد کاظمی ً دخالت مستقیم داشته است. ًعباس پالیزدار ً درسویی دیگر تأکید میکند تمامی این افراد که در طی این سالها در فساد مالی در ایران دست داشته اند تحت حمایت رئیس قوه قضائیه ًآیت الله شاهرودی ً بوده اند که امروز چنین مصیبتهایی را بر کشور وارد ساخته اند. اما همه میدانیم انتصاب ًآیت الله شاهرودی ً به مقام ریاست قوه قضائیه رژیم مستقیما ً توسط ًآیت الله علی خامنه ای ً صورت گرفته است چرا که او هم امین و هم معلم ًرهبر ً در عرصه حقوق اسلامی و زبان عربی است. گفته میشود به سبب همین خدمات ًرایگان ً که ًآیت الله شاهرودی ً در اختیار ًرهبری ً قرار میدهد، ًرهبر ً نیز ارادت خاصی نسبت به او دارد.

 اما ازمنظری دیگر وقتیکه ابعاد این ًافشاگریً را بررسی میکنیم بسیار شگفت زده میشویم که چگونه است در شرایطی که قرار است اجماعی بین المللی جدی ترین تحریمهای اقتصادی علیه رژیم اسلامی را اعمال کند این چنین آشکار باندهای درون حکومت به جرم فسادهای مالی به جان یکدیگر افتاده و دستهای یکدیگر را یک به یک رو میکنند! آیا باز رژیم بنا دارد از همان ترفندهای همیشگی خود بهره جوید که هر گاه غافله بین المللی را تنگ دید با شگردهایی ریاکارانه افکارعمومی را نسبت به آنچه که معضلات رژیم با جهان است گمراه کند؟ اما اینبار جهان مصمم است بهر شکل ممکن، یا با تحریمهای اقتصادی و یا احتمالاً از طریق گزینه های نظامی، مانع پیشبرد برنامه های تولید سلاح هسته ای رژیم اسلامی شود. مسلح شدن رژیم اسلامی به سلاح اتمی بزرگترین دغدغه خاطرغرب با تهران است. و امروز دیگر همه دولتمردان غربی و نهاد های بین المللی متقاعد شده اند که برنامه های هسته ای رژیم اهدافی نظامی دارند. از همین رو است میبینیم که پس از آخرین گزارش ً شورای حکام ً در مورد پروژه های اتمی رژیم، همه ی قدرتهای بزرگ بین المللی با یکدیگر همدل شده تا با زبان و اقداماتی مشترک رژیم اسلامی را از انجام غنی سازی اورانیوم در ایران باز دارند. پیش در آمد این تلاش همگانی پیش نویس اخیراجلاس مشترک آمریکا و 27 کشور اروپایی در ً لیوبلیانا ً پایتخت ً اسلوونی ً است که تأکید دارد اگر جمهوری اسلامی در آینده نزدیک به غنی سازی اورانیوم در ایران خاتمه ندهد تحریمهای گسترده تری را علیه بزرگترین مراکز تولید وفعالیتهای بانکی جمهوری اسلامی در اروپا و در دیگر نقاط جهان اعمال خواهند کرد. در همین رابطه آقای ًخاویر سولانا ً، ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران سفر کرده تا در اقدامی دیگر با ارائه بسته تشوقی، سران حکومت اسلامی را از ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران منصرف کند. البته بسیاری از ناظرین چندان خوشبین به نتیجه این سفر نیستند چرا که از پیش سران حکومت اسلامی برای پیشبرد برنامه های هسته ای خود هر بسته تشویقی را رد کرده اند. اما فراموش نکنیم در کنار این فعالیتهای دیپلماتیک همکاریهای نظامی آمریکا با برخی از کشورهای منطقه جهت تحت فشار قرار دادن تهران بطور گسترده و مستمر در حال انجام است. از جمله این اقدامات میتوان به مذاکره کنونی دولت آمریکا با دولت عراق بر سر امضای طرح مشترک امنیتی برای کشورعراق اشاره کرد که بر اساس مفاد این طرح دولت آمریکا حق خواهد داشت در صورت تهدیدی علیه امنیت داخلی عراق دست به اقدام نظامی بزند. بیشک جمهوری اسلامی در این شرایط از تلاش برای هر توطئه نظامی در خاک عراق نا امید شده است چرا که سران حکومت خوب میدانند در صورت تصویب این طرح مشترک امنیتی، ارتش آمریکا در آینده این فرصت را خواهد یافت برای رفع دخالت های جمهوری اسلامی در عراق به خاک ایران حمله کند. بنظر نمیرسد دولت جمهوری اسلامی این ریسک بزرگ را در آینده بجان بخرد و همانند گذشته در خاک عراق به توطئه های نظامی ادامه دهد. از این رو ناچار است سیاست آشوب آفرینی های خود در خاورمیانه را به مناطق بیروت و نوار غزه انتقال دهد و از گروه های تندرو شیعه تحت فرمان خود، حزب الله و حماس، بخواهد برای تشدید بحران در خاورمیانه شهرهای اسرائیل را زیر آتشبارهای خود قرار دهند.

 بواقع جمهوری اسلامی از هر سو در تنگناهای داخلی و بین المللی گرفتار آمده است. از یک سو نه قادر است بار تقصیر همه ی نابسامانیهای داخلی اعم از بیکاری، تورم و فقر رو به گسترش در کشور را به گردن 50 متخلف اقتصادی حکومتی بیاندازد، و نه میتواند برای بازگشت صلح و آرامش به منطقه از حمایتهای تسلیحاتی و مالی خود به گروههای تندرو شیعه در لبنان و فلسطین دست بردارد. بحران هسته ای رژیم با غرب نیز سرآمد همه ی بحرانها است و حکومت برای ماندن راه گریزی ندارد جزء آنکه به پیشبرد برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران پایان ببخشد. اما در نظام جمهوری اسلامی همه چیز ممکن است. ممکن است روزی در واپسین دمهای عمر این حکومت گرداندگان اصلی رژیم ًهاشمی ً و فرزندانش را پشت صفحه تلویزیون بیاورند و از آنها اعتراف گیرند که هر آنچه خرابی در ایران رخ داده است زیر سر این خانواده است. و ممکن است روزی هم ًحسن نصرالله ً رهبر حزب الله لبنان را چون ًمقتدی صدر ً کت بسته و تحت الحفاظه به قم آورند و منکر هرچه ویرانگری در خاورمیانه شوند. اما میبایست یک واقعیت را پذیرفت سران حکومت راه گریزی از خشم مردم نسبت به همه ی ویرانگریهایی که طی این سه دهه در ایران به بار آورده اند، ندارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.