رفتن به محتوای اصلی

حاکمیت درهم ریخته و غرب سردرگم
17.07.2008 - 22:08

ادعاهای محمود احمدی نژاد دررابطه با مدیریت مستقیم ًامام زمان ً برامورکشور و یا این اواخرهم نشین شدن او با ًامام غایب ً آنهم بر سر سفره ای مشترک، بهیچوجه بمعنای روانپریشانی رئیس جمهور رژیم اسلامی نیست. رئیس جمهور در صحت سلامت دماغی کامل بسر میبرد و او صرفا ً بر اساس باورهای دینی اش معتقد به ًامدادهای غیبی ً است که امور دولتمداری او را رتق و فتق میکنند. این را هم یادر آور شویم رئیس جمهور رژیم اسلامی سخت پایبند به تئوری بازگشت ً امام زمانً به سرزمین چاه ًجمکران ً است که ظهور ًحضرتش ً را مترداف با کین خواهی از رهبران دینی نالایقی میداند که قرنها است به اعتبار گشودن دکان ًولایت فقیهً به نان خالی سفره کودکان یتیم هم رحم نکرده اند. اما در پس پرده همه ی این تشویش های ذهنی یک جدال سخت بر سر قدرت بین حواریون ظهور ًامام زمان ً و جانشینان کنونی این ًامام نادیده ً در جریان است که تا بامروز هر دو گروه موفق شده اند بزور درفش داغ روزگار را با ایجاد رعب و وحشت در بین مردم پشت سر بگذرانند. ترتیب دادن ًپانلهای ً افشاگرایانه ًعباس پالیزدارً علیه فسادهای مالی روحانیت بلندپایه در حکومت اتفاق ساده ای نبود، اگر نخواهیم ساده اندیشانه این صحنه گردانی ها را مقدمه ظهور ًامام غایب ً قلمداد کنیم . به تعبیر دیگراین رخداد به قصد حذف آیت الله های حکومتی انجام گرفت که مدت 30 سالی است با دایر کردن نظامی ًولائی ً بر کشورمال و منال انبوهی را اندوخته اند. البته حربه برای به عزلت کشانیدن ًولی فقیهً تند و ناسنجیده بود و نزدیکان ًرهبریً بموقع توطئه آوار شدن ًبیت رهبری ً را در نطفه خفه کردند.

 اگرچه پروژه ًعباس پالیزدارً بی نتیجه ماند اما رئیس جمهور رژیم اسلامی و فرماندهان سپاه او بیکار ننشسته و کوشش میکنند تا با پادزهرهای بموقع ًرهبری ً را بی خاصیت کنند و به افکارعمومی جهان بقبولانند که اگر در جمهوری اسلامی گروهی قادر است مسیر اهداف موشک های بالستیک ساخت روس و چین را به سمتی هدایت کنند که موجودیت کشوراسرائیل را به مخاطره نیاندازند، آنها هستند. و یا در رابطه با حل بحران هسته ای این گروه مدعی است که کلید حل این بحران و روند توقف غنی سازی اورانیوم در ایران در ید قدرت آنها است. اینهم اقدام بسیار حساب شده ای بود زمانیکه رئیس جمهوررژیم اسلامی که برای شرکت در نشست کشورهای در حال توسعه (دی هشت) به مالزی سفر کرده بود در آنجا درخواست توقف غنی سازی اورانیوم را غیر قانونی اعلام میکند و تاکید میورزد ایران از حق خود برای غنی سازی اورانیوم دست برنخواهد داشت. این موضعگیری رئیس جمهور بیشتر واکنشی بود علیه اظهارات علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل ًرهبر ً، که درمصاحبه ای با روزنامه ًجمهوری اسلامی ً عنوان کرده بود: ًادامه مذاکرات با کشورهای پنج بعلاوه یک در رابطه با بحران هسته ای درشرایط کنونی یک مصلحت است ٌ. منظورمصلحت نظام که اگر ایجاب کند توقف غنی سازی اورانیوم در ایران ولو بطور موقت امکان پذیرخواهد شد.

 اما هنوز چند روزی از نمایش این جدال آشکار بین رئیس جمهور با ًرهبری ً بر سر بحران هسته ای با غرب نگذشته بود که به یکباره ًدفتر سیاسی سپاه پاسداران ً اعلام میکند: ًدر صورت کاهش نشانه های تعارض آمريکا با جمهوری اسلامی برسر پرونده هسته ای، سپاه پاسداران احتمال گشايش دفتر حفاظت از منافع امريکا در تهران را بلامانع میداند ً. همزمان با اعلام این موضع از سوی سپاه، رئیس جمهورنیز با اتخاذ سیاستی مشابه ای مطرح میکند: « ايران از پيشنهاد بازگشايی دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران استقبال می کند.». دو موضعگیری سیاسی همسان که تلاش میورزند با گذراز روی سر ًرهبریً ابتکارعمل مذاکره با آمریکا جهت حل معضلات هسته ای رژیم و یا پایان بخشیدن به بحران خاورمیانه را در اختیار گیرند. اما ظاهرا ً قرار نیست ً رهبری ً هم میدان سازش با آمریکائیان را بدین سهولت به رئیس جمهور و دارو دسته سپاهی اش واگذار کند و بدین خاطر در روز یکشنبه (13 ژوئیه ) روزنامه ًرهبر ً (روزنامه جمهوری اسلامی ) درستون اطلاع رسانی خود مینویسد: ً به نظر مي رسد آقاي احمدي نژاد به اين نكته توجه نكرده كه تصميم گيري درباره مسائل كلان از قبيل گفتگو با آمريكا فقط در محدوده اختيارات رهبري استً.

 رقابتی سخت در بین باندهای حکومتی بر سر سازش با آمریکائیان آغاز شده است. پیش از اینهم نوشتیم باند فرماندهان نسل نخست سپاه پاسداران تحت رهبری ًمحسن رضائی ً و ًهاشمی رفسنجانی ً از پیش در صدد برآمده تا با فراهم آوردن فرصتی از در سازش با دولت آمریکا در آیند. در گذشته به این موضوع اشاره کردیم درملاقاتی که در اوایل ماه مه ً قاسم سلیمانی ً فرمانده گروه ًقدس ً با رئیس جمهورعراق، ًجلال طالبانی ً، داشت اعلام میکند: ً گروه سپاهی تحت فرمان او قادر است مانع فعالیت شورشیان عراقی علیه نیروهای آمریکا در خاک عراق شود ً. درهمین رابطه تأکید کردیم ًسردارقاسم سلیمانی ً تلاش میکند از طریق رئیس جمهور عراق پیامی را هم برای ژنرال ً پترئوس ً فرمانده نیروهای نظامی آمریکا درخاورمیانه ارسال دارد با این مضمون که سپاه ًقدس ً میتواند جهت و محتوی فعالیت های نظامی خود در عراق، غزه و لبنان را تغییر دهد و درهر موردی در این مناطق با آمریکائیان به مذاکره بنشیند. گفته میشود پس از این دیدار طالبانی و دیگر مقامات عراقی به آمریکائیان گفتند لحن گفتار ًسردار سلیمانی ً در این دیدار بسیار متفاوت با گذشته بود از این رو این لحن را جدی تلقی کنند و آنرا بررسی نمایند. همچنین اشاره کردیم سردار ً قاسم سلیمانی ً از وابستگان به گروه فرماندهان نسل اول سپاه پاسداران تحت رهبری محسن رضائی، رحیم صفوی، محمد باقر قالیباف و محمد شمخانی است که حاضرند در صورت تشدید فشارهای سیاسی و نظامی از سوی آمریکا با آمریکائیان از درآشتی وارد شوند.

 اما تکه و پاره شدن رژیم اسلامی از سویی موجب سردرگمی آمریکائیان و اتحادیه اروپا شده است که نمیدانند بالاخره طرف مقابل آنها در جمهوری اسلامی کیست که با آنها به مذاکره نهائی بنشینند. گاه باند ًرضائی ً و ًهاشمیً و گاه ًبیت رهبری ً و ًرهبرً تلاش میکنند خود را آن جناح از حکومت معرفی کنند که توانمند در حل مشکلات رژیم با غرب میباشند، غافل از آنکه باند رئیس جمهورو سرداران سپاهی او که دست بالایی هم درنظام دارند حاضر نیستند میدان سازش با غرب را به ًرهبرً و یا باند ًهاشمی ً واگذار کنند. دوران تلاطمات در درون حکومت اسلامی آغاز شده است و یقینا ً فشارهرچه بیشترغرب بر تهران این درهم ریختگی را شدت خواهد بخشید. اما اینکه در آینده کدامیک از جناحهای برشمرده، حاکم بر سرنوشت ملت و کشورشوند کمی نا روشن است. اما سنت رقابت سیاسی در جمهوری اسلامی از دیر بازغیرمتعارف و خونین بوده است، بگونه ایکه پدر پسر را بر حلقه دار میاویزد تا جاه و مقام را برای خود حفظ کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.