رفتن به محتوای اصلی

در پاسخ پویا انصاری کنسرت گوگوش
07.01.2008 - 20:05

منهم مثل شما و بسیاری دیگر از مشاهده اینکه برای یک اعتراض و اکسیون سیاسی در حمایت از اعتصاب غذای 72 روزه گنجی ، یا به مناسبت 18 تیر و، اخیرا،ً 16 آذر و دستگیری دانشجویان، تعدادی قلیلی از ایرانیانی که اکثراًهم به بهانه مشکل سیاسی اینجا آمده اند، حضور میابندو در عوض برای هر کنسرتی ، مال گوگوش که جای خود دارد، ده ها برابر میآیند، و پول هم خوب میدهند، قلبم فشرده میشود. ولی با خود میگویم از ماست که بر ماست.

چرا؟

اولین و واضح ترین دلیل این رویکرد مردم اینست که گوگوش آن کالائی عرضه میکند که به بازار معرفی کرده است و با ارائه کالای درست و طبق نمونه خود اطمینان این مردم را جلب کرده است. آنکس که به کنسرت گوگوش میرود میداند که در آنجا هنر است و شادی و موزیک . نه مرثیه است و نه دمونستراسیون سیاسی. اما متأسفا نه در بالماسکه ها و کارناوالهای سیاسی، ما میبینیم سازمان گران چیزی را به بازار می آورند که فاقد اصالت است . شعار ها و ادعا ها خوب و مردمی و انسانی و دموکراتیک است و حتی نامها نیز ولی وقتی توی قضیه خوب نگاه میکنیم میبینیم رفقای سازماندهنده قبل از آنکه فکر دانشجویان دربند بیچاره باشند میخواهند در این تنور مجانی نان خود را بپزند.من نوعی برای اینکه به خاطر این در بند یان اعتراض کنم، باید بلیط فلان یا بهمان سازمان را که خودش را یگانه آلترناتیو و دموکرات ترین و و کمونیست ترین یا لیبرال ترین و.. و.. ترین میداند خریده و ته چک بلیط را هم امضاء کنم که این رفقا بتوانند ادعا کنند ما تظاهراتی ترتیب دادیم که این قدر و آنقدر در آن شرکت کردند. در نتیجه من (نوعی) برای مطالبه یک خواست بحق و مشروع سیاسی و یا انسانی خود حاضر نمیشوم چک سفید ایدئولوژیک به رفقا بدهم.

متاسفانه این سنت مخرب، ویروسی همه گیر در فضای سیاسی میهن ما است، مصادره حرکت اعتراضی مردم! نمونه ساده اش اتیکت چپ زدن به حرکت دانشجوئی اخیر در ایران است که به نظر من، خود رژیم هم در این اتیکت زنی ذینفع بوده و آنرا جا انداخته است تا زمینه پاره پاره شدن ِ و یا کردن ِ جنبشی را، که منطقاً باید صنفی ـ مطالباتی باشد فراهم آورده و از سوئی توده چند صد هزار ی دانشجو را از عده قلیلی (به درست یا غلط) دانشجوی چپ بگریزاند. و تحکیم وحدت را نیز زیر ضربه برده و احتمالاً در برابر این جریان جدید قرار دهد. اعتراضات اخیر میتوانست صورت بگیرد بدون این که چپ و راست بشود . چپ خواندگی آن ممکن است غم نوستالژیک و آرزوهای خاکستر شده جنبش چپ را با جرقه ای آنی بتاباند ولی اعتباری بر اعتبار، یا توان رزمی این حرکت نمی افزاید و هلهله راه انداختن برخی ساده اندیشان چپ هم در این رابطه خیلی عجولانه است.

..LO.. (مخففاً سازمان سراسری) چند میلیون انسان زحمتکشی را که اقلاً 70ـ 80 در صد آنها تعلق سیاسی خاصی کمی

در این سوئد، سازمان سراسری کارگری LOمیلیونها کارگر را در خود جای داده است. این میلیونها نفر زحمتکش اگر بخواهند پرچمی هم بالا ببرند اول پرچم سوئد را بالا میبرند و بعد پرچم سازمان سراسری کارگری را . حال اگر این سازمان را به ما ایرانیان بسپارند : اول پرچم سوئد را از سر در آن پائین میکشیم ، و بعد از جنگ داخلی بین سازمانهای خودمان روی جایگزینی آن پرچم ، ده پانزده پرچم از سازمان های مختلف چپ و راست را بالا میبریم و سازمان سراسری را هم تکه پاره کرده و به شعبه و زائده سازمانی خود تبدیل میکنیم. و بعد هم، به جای مبارزه با کارفرمایان متحد به مبارزه داخلی با خود میپردازیم. و نقطه اختتام به اتحاد طبقه گار گر این دیار میگذاریم!

جناب پویا! جنبش دانشجوئی ، جنبش زنان و جنبش کارگری ایران بخشی از جنبش ملی ماست و نیازمند رهبری فرا گروهی و فرا فرقه ائی ، عام و دموکراتیک . حزبی و ایدئولوژیک کردن این قبیل حرکتها مُثله کردن و ِ سقط کردن آنهاست. در آغاز انقلاب هم ، در دانشگاه های ما بر جنبش دانشجوئی ما همین رفت و ما نیاموخته ایم. حضور یک جنبش دانشجویی متحد در دوران انقلاب ، حتا به تنهائی، شاید میتوانست شعور افسون گشته و دین زده مردم مارا از طلسمی که به آن گرفتار آمده بودند به موقع برهاند. ولی روحیه و تفکر خُردکاسبکارانه و ملوک الطوایفی سازمان های سیاسی ما و از آن جمله چپ نو و سنتی هردو مانع از تحقق این ضرورت شدند. اینان بجای متحد کردن دانشجویان و جنبش آنان، شروع کردند به شعبه دانشجوئی زدن. هر سازمانی شعبه خود را زد و اگر خطر شمشیر داموکلس قداره بندان رژیم نبود کما اینکه با سلاح سرد و گرم به جان همدیگرهم می افتادند.

مردم ما نشان داده اند که از هر حرکتی اعتراضی که بوی کسب سیاسی بدهد بیزارند چون اعتماد سیاسی آنان در این بازارچه کهنه فروشان، بارها و بارها مورد سوء استفاده قرار گرفته است و این است ، توضیح حد اقلی، در باره اینکه چرا مردم برای کنسرت گوگوش میروند و پول هم خوب میدهند ولی... .

ای کاش بیاموزیم اول عیب را در خود بجوئیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.