رفتن به محتوای اصلی

حسن روحانی ؛ جرقه در اردوگاه رو به موت اصلاح طلبان بخش سه
16.07.2013 - 16:24

رفسنجانی به صحنه می آید

 

در بخش قبلی مقاله ضمن بر شمردن ویژگیهای تفکر اصلاح طلبی و نقش مخرب آنان در پروسه های سیاسی کشور ؛ نوشتم که آنان همان خط امامی های سابق اند که به ولایت فقیه اعتقاد دارند و توضیح دادم که به خاطر چنین اعتقادی نمی توانند به حاکمیت ملی ؛ حکومتی سکولار و غیر دینی ؛ آزادی و برابری و .... معتقد باشند . در ادامه مقاله در مورد حمایت آنان از ریاست جمهوری روحانی و سوء استفاده از بدنه اجتماعی جنبشِ اعتراضیِ مردم و بسیج آن برای حمایت از روحانی و مخدوش کردن مرزهای جنبش سبز نوشتم و در آخر به پیامد های این انتخاب و موانع راه رئیس جمهور برای تغییر و اصلاح اشاره کردم . اکنون ادامه مقاله ....

 

همانطور که در بخشهای اول و دوم این مقاله توضیح داده شد ؛ ولی فقیه نظام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ؛ خود را با یک تصمیم سرنوشت ساز در باره هست و نیستِ " آیندهِ نظام " خود مواجه میدید که می بایست بآن پاسخ بدهد . یعنی در شرایطی که رژیم غرق در بحران است و به بن بست رسیده و ادامه حکومت دینی دیگر با راهکارها و سیاستهای گذشته امکان ندارد ؛ چه باید بکند ؟ وضعیت رژیم ــ بلحاظ سیاسی ؛ اقتصادی ؛ فرهنگی و .... ــ از نظر داخلی و بین المللی به نقطه ای رسیده که باید در سیاستهای نظام تغییر بوجود آورد .

بنابراین ولی فقیه مجبور به تغییر در سیاست گذشته میشود ــ البته نه تغییری جدی و محتوایی ــ ؛ یعنی تغییر برای ولی فقیه اجتناب ناپذیر میشود . چرا که یک قلم بحرانهای بین المللی که حاصل سیاست های غلط گذشته رژیم است گلوی اقتصاد ایران را سخت گرفته است و از نظر سیاسی ؛ هم در منطقه و هم در عرصه بین المللی بشدت تنها و منزوی میباشد . بعلاوه هیچ کس باندازه ولی فقیه و بالاترین مقامات این رژیم از تنفر و بیزاری مردم نسبت به آنان ؛ آگاهتر نیست و باندازه آنان از حالت انفجاری جامعه خبر ندارد . آنها از عملکرد ضد مردمی و کشور بر باد ده خود در این سالها و از خشم و انزجار مردم ؛ کاملا" مطلع هستند .

واقعیت این است دلایل زیادی در ضرورت این چرخش و تغییر ریل ــ چرخش در شیوه حکومت کردن و نه چرخشی ساختاری و چرخش در نظام حکومتی ــ برای ولی فقیه و جود داشت . مواضع و افشاگریهای کاندیداهای دست چین شده برای انتخابات در مورد ضعف ها و نارسائیهای حکومت نیز پیشاپیش ؛ بروشنی چرخشی که در راه بود را نوید میدادند .

 حتی فراتر از این علائم آشکار که در مناظره ها نمایش داده شد ؛ شاید بشود گفت که رد صلاحیت رفسنجانی در شورای نگهبان ؛ کاندید نشدن خاتمی برای انتخابات ؛ شیطان سازی از جلیلی و ترساندن مردم از او و تبلیغ گسترده که او کاندید مطلوب ولی فقیه میباشد و حتی بوحدت نرسیدن اصولگرایان در معرفی کاندیدای واحد ؛ حلقاتی از توافقات و برنامه های پشت پرده برای جرخش ولی فقیه و رئیس جمهور شدن حسن روحانی بوده است .

همین طور می توان گفت ؛ سخنان خامنه ای در اعتراف و اقرار باینکه در کشور کسانی هستند که نظام دینی حاکم بر کشور را قبول ندارند ــ اقرار بوجود مخالفین در کشور ــ و تقاضای او از آنها که برای حفظ کشور بپای صندوقهای رأی بروند و رأی بدهند ؛ نیز از علائم این چرخش جزئی در ساز و کارهای  کشور داری ؛ ولی فقیه بود . بهر حال اگر چه کلید هر تغییر و تحول جدی ــ سر رشته امور ــ ؛ کمامان در دستان ولی فقیه است ؛ ولی وی در شرایطی به ریاست جمهوری حسن روحانی رضایت داد که یا باید شاهد فروپاشی نظام دینی باشد و یا از قدرت مطلقه اش به مقداری عقب نشینی کند .

در چنین شرایطی بهترین مهره برای عملی کردن نقشه راه و خواست ولی فقیه ؛ مهره ای بود که با جریانات " انحرافی " ــ باند احمدی نژاد ــ و " فتنه " ــ اصلاح طلبان و جنبش سبز ــ تداعی نشده ( تا علامت عقب نشینی و یا شکست برای ولی فقیه تداعی نشود ) و در عین حال در این شرایط بحرانی به عنوان مهره ای با گرایش " معتدل " و " میانه متمایل به غرب " شناخته شود .

ولی فقیه خوب میدانست ؛ گر چه نماینده اصلی چنین گرایشی یعنی هاشمی رفسنجانی را در " شورای نگهبان " اش ؛ رد صلاحیت کرده است  ولی تمایل به چنین گرایشی ــ گرایش میانه و معتدل ــ در داخل و خارج کشور ــ ؛ هنوز وجود دارد . غافل از اینکه ؛ این دوگانگیِ قدرتی که ولی فقیه به اجبار به آن تن داده است ؛ دوره ای پر تحول ؛ پر تنش و مملو از کشاکش در رأس نظام را ؛ در چشم انداز رژیم قرار داده است . در این باره در ادامه بیشتر خواهم نوشت .

اما چرخش و ریل عوض کردن برای ولی فقیه نظام ؛ دیگر با مهره ها و همقطاران سابق امکان پذیر نبود و باید این تغییر را با مدیریت جدیدی پیش میبرد . روحانی کم خطر ترین کاندید و در عین حال مناسب ترین ــ از میان 8 کاندید تائید صلاحیت شده ــ ؛ برای این تغییر بود . یعنی در حالیکه به لحاظ منطقی بهترین و موجه تر ؛ ترین کاندید برای تغییر ؛ رفسنجانی بود ؛ ولی فقیه بخاطر ترس از قدرت گیری و مقابله با رقیب نیرومند و استخوانداری چون رفسنجانی ؛ او را از طریق شورای نگهبان اش از سر راه خود برداشت و حسن روحانی را برای چرخش و عقب نشینی خود برگزید .

بنابراین شیخ حسن روحانی هم محصول ائتلاف و توافقات پشت پرده باند ولی فقیه ؛ اصلاح طلبان و رفسنجانی و ولی فقیه بود و هم محصول بن بست و درماندگی نظام دینی گرفتار در بحرانهای مرگبار داخلی و بین المللی و هم با اغماض می توان گفت ؛ محصول اجبار انتخاب " اصلح تر در جمع ممکنات " ؛ برای مردم بود .

یعنی مردم هم ؛ در شرایطی که انتخابات آزاد و دمکراتیکی در کشور برگزار نمی شود و کاندیدای مورد نظر مخالفین و اپوزیسیون رژیم در میان کاندید ها وجود ندارد ؛ بامید تغییرات ولو جزئی به ناچار به کاندیدای کمتر بدتر در میان ــ 8 کاندیدای تائید صلاحیت شده ــ  ؛ رأی دادند . اما متأسفانه و تلخ تر  اینکه در حالیکه خامنه ای کاندید مطلوب خود را با دست دیگران و با نام دیگران ــ مردم ــ در کرسی ریاست جمهوری نشانده بود ؛ مردم از شادیِ پیروزیِ حسن روحانی در خیابانهای شهرها ؛  به جشن و شادمانی پرداختند .

راستی اگر حسن روحانی کاندید مورد رضایت ولی فقیه نبود آیا خامنه ای نمیتوانست از طریق شورای نگهبان او را رد صلاحیت کند ؟ رد صلاحیت او که برای نظام هزینه و در سرهای رد صلاحیت رفسنجانی را ؛ در بر نداشت . و یا آیا ولی فقیه نمی توانست مانع ضایع شدن جلیلی ــ از نظر مخالفین کاندید مطلوب ولی فقیه ــ در مناظره های تلویزیونی بوسله کاندید هم باندی او  ؛ ولایتی شود . و یا ایجاد وحدت و ائتلاف در میان اصولگرایان برای معرفی یک کاندید از میان کاندیدا های این طیف ؛ برای ولی فقیه کار مشکلی بود ؟

در بخش اول و دوم مقاله در باره " ضرورت تغییر "  و جگونگی سر بر آوردن حسن روحانی ؛ هم باندازه کافی نوشته و توضیح داده ام . در ادامه مقاله به جایگاه و کارکرد شخصیتها و جناح های حکومت در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و آینده نظام خواهم پرداخت .

 

الف ــ رفسنجانی قدرت می گیرد :

اگر چه ولی فقیه قبل از برگزاری انتخابات ؛ توسط شورای نگهبان هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کرده و از سر راه خود برداشته بود  ؛ بار دیگر او در " هیئت رئیس جمهور " جدید برای مقابله و رویاروئی با رهبر به صحنه قدرت می آید .حسن روحانی بعد از اولین دیدار خود با رفسنجانی ــ بعد از رئیس جمهور شدن ــ که بخدمت وی در محل " نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام " رفته بود  ؛ گفت : مباحث مختلفی خدمت ایشان ــ هاشمی رفسنجانی ــ مطرح شد . هم نسبت به مباحث روز و هم نسبت به مباحث آینده . ما همیشه از مشورت های خوب ایشان بهره مند می شویم و خواهیم شد . وی با تأکید بر رابطه خود و رفسنجانی و استفاده از رهنمودهای وی ؛ به ولی فقیه دهن کجی نموده و آشکارا او را دور زده است .

رفسنجانی که در طول حیات خمینی مرد شماره دو قدرت ــ بعد از خمینی ــ در کشور بود و اگر خود را بالاتر از خامنه ای نداند ؛ حداقل همطراز وی میداند ؛ در دوران ولایت فقیهی خامنه ای بخصوص در این سالهای آخر منزوی ؛ بشدت تحقیر و مورد اذیت و آزار قرار گرفت . آیت الله وحید خراسانی در پایگاه اطلاع رسانی رفسنجانی در باره قدرت و نفوذ رفسنجانی در زمان حیات خمینی می نویسد : اولین بار که رفسنجانی را دیدم در محضر امام خمینی بود ؛ که آقای اشراقی هم نشسته بود . رفسنجانی وارد شد و آقای امامی کاشانی را با خود آورده و خطاب به امام گفتند ؛ تولیت مدرسه سپهسالار را به او واگذار کنید ؛ امام هم فرمودند باشد . فردی را استاندار اصفهان معرفی کرد ؛ امام قبول کردند و همین طور چند نفر دیگر را . بعد از رفتن وی من از اشراقی پرسیدم این آقا چه کسی است که هر چه میگوید ؛ امام میگوید باشد . ایشان گفتند ؛ شیخ اکبر است .

رئیس جمهور شدن شیخ حسن روحانی با شعار " اعتدال " و " میانه روی " ؛ قطعا" قطب بندی درونی حاکمیت را تغییر داده و وارد فاز جدیدی خواهد ساخت . قطب بندی و توازن قوا در ساختار قدرت ولو جزئی و کم ؛ به ضرر باند مسلط و در رأس آن ولی فقیه چرخش خواهد کرد . و رفسنجانی به مرکز ثقلی برای گرد آمدن گروه قابل ملاحظه ای از مطرود شدگانِ سالهای اخیر  ــ اما دل بسته به نظام ــ  ؛ تبدیل خواهد شد .

با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ؛ جنگ قدرت درونی نظام این بار میان باند ولی فقیه و باند رفسنجانی ــ روحانی ؛ ادامه خواهد یافت و بتدریج آثار و پیامدهای مرگبار این جنگ به سر تا سر نظام و از جمله مجلس ؛ گسترش خواهد یافت . هدف مرحله ای این جنگ که از هم اکنون میان باندهای دو طرف جریان یافته است کسب هژمونی در کابینه آقای روحانی و تثبیت اهرمهای قدرت در درون دولت جدید میباشد .

رفسنجانی میخواهد از طریق کسب هژمونی در دولت روحانی و کسب  اهرمهای بیشتر قدرت و همچنین با یار گیری از میان آخوندها و مراجع دولتی و کسب حمایت بیشتر از آنان علاوه بر کسب مجدد تریبون نماز جمعه و تحمیل خود بر خامنه ای ؛ با خوراندن جام زهر به ولی فقیه ؛ راه دولت روحانی را برای اعتدال باز نماید . متقابلا" ولی فقیه و باند اصولگرایان هم تلاش میکنند از طریق مجلس گوش بفرمان رهبر ؛ با تصویب طرحی در مورد شرایط " رأی اعتماد به اعضای کابینه " و دیگر تمهیدات ؛ راه رفسنجانی را سد نمایند .

حسن روحانی در جمع روحانیون و مراجع با نفوذ ؛ در حالیکه ولی فقیه و دستگاه دینی اش را نشانه رفته بود ؛ گفت : روحانیت باید به ارشاد مردم بپردازد ؛ نه اینکه انتظار داشته باشد دولت را در اختیار بگیرد . متقابلا" حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان در حالیکه بطور تلویحی به هاشمی رفسنجانی اشاره میکرد ؛ گفت : هشدار جدی نسبت به نفوذ ستون پنجم دشمنان بیرونی در کابینه رئیس جمهور منتخب ؛ مارهای از رمق افتاده ای که بقول ملای رومی و به حکم عقل سلیم ؛ نباید آنان را به آفتاب داغ بغداد کشید و جان دوباره بخشید . زیرا در اینصورت دکتر روحانی به یقین ؛ اولین قربانی آن خواهد بود .

هدف از حملات گسترده و تهدیدهای باند ولی فقیه ــ و حتی رویکرد جدید باند خامنه ای در قبال احمدی نژاد و تجلیل و قدردانی از زحمات و دست آوردهای دولت نهم و دهم احمدی نژاد که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی ؛ مغضوب اصولگرایان شده بود ــ  این است که با تو سری زدن به روحانی وی را مجبور کنند ؛ در کابینه اش به افراد باند خامنه ای رضایت دهد .

علی خامنه ای ــ ولی فقیه ــ : کسانی که میخواهند در باره دولت ــ احمدی نژاد ــ قضاوت کنند به حجم کار و تلاش خستگی ناپذیر و امتیازات آن در دنیا توجه کنند . این دولت توانست شعارهای انقلاب را سر دست بگیرد و به آن افتخار کند .

در صورتیکه روحانی تسلیم شود و عناصر مورد نظر باند خامنه ای را به کابینه اش وارد کند ؛ حتی الامکان خط گذشته یعنی انقباط ؛ کماکان ادامه خواهد یافت . و در صورتیکه روحانی تسلیم فشارهای باند خامنه ای نشود و افراد مورد نظر خود و رفسنجانی را وارد کابینه کند . این جنگ بمجلس کشانده می شود و بالا و بالاتر خواهد رفت .

اگر چه در هر دو صورت اوج گیری اعتراضات خیابانی و قیام اجتماعی در تقدیر است . اما سیر تحولات و اینکه این دعوای جدید ــ دعوا میان باند خامنه ای و رفسنجانی ــ چگونه سیری خواهد داشت و به چه سرانجامی منتهی میشود چندان مشخص نیست . ولی میتوان از هم اکنون نقشه راه و اهداف هر یک از باندها را تا حدودی بیان نمود .

 

در این شرایط جدید :

1 ــ با ورود مجدد رفسنجانی ــ این بار از پنجره حسن روحانی ــ به عرصه قدرت ؛ فضای سیاسی کشور حول خامنه ای و ضد خامنه ای ــ رفسنجانی ــ قطب بندی میشود و شکاف جدیدی در نظام از هم پاشیده ایجاد می شود که ؛ هم بدلیل سنگینی و اعتبار رفسنجانی و هم بدلیل اینکه ولی فقیه حاضر به تقسیم مسالمت آمیز قدرت با وی نمیباشد ؛ تنش و درگیریهای این شکاف با شدت بیشتری از گذشته ادامه خواهد داشت . بگونه ای که  اگر رژیم در این فاصله سرنگون نشود ؛ اختلافات باندها این بار خونین ادامه خواهد یافت .

2 ــ با پیروزی حسن روحانی ــ مهره چشم بدهان رفسنجانی ــ بتدریج معادله قدرت به نفع رفسنجانی تغییر جهت خواهد داد و دیگر خامنه ای نخواهد توانست چون گذشته در موقعیت بلامنازع در کشور حکمروائی کند . در دعوای این بار رفسنجانی با خامنه ای ؛ وی هم بخاطر  کینه هایش از ولی فقیه و هم بدلیل تفاوتهائی که میان دیدگاههای سیاسی و عقیدتی اش با خامنه ای  دارد ؛ طرح " قرائت دیگری از اسلام " که شامل تغییراتی در ساختار دینی نظام و حذف تدریجی ولی فقیه است ؛ را به پیش خواهد برد . بنابراین با سست ؛ لرزان و بی اعتبار شدن پایه های عمودِ خیمه نظام ــ ولی فقیه ــ ؛ کلیت نظام دینی ضعیف ؛ متزلزل و آسیب پذیر تر می شود .

3 ــ با به صحنه آمدن رفسنجانی ؛ بالاجبار گشایشی ولو محدود و قطره چکانی در فضای بسته کنونی بوجود خواهد آمد و شرایط برای به صحنه آمدن مردم و طرفداران جنبش سبز مستعد می شود . یعنی اگر چه با پیروزی حسن روحانی ؛ خود وی سود چندانی نصیب مردم نخواهد کرد ؛ ولی با ورود رفسنجانی به صحنه قدرت هم به دلیل اختلافاتش با خامنه ای و هم بدلیل گشایشی که در فضای سیاسی کشور ایجاد خواهد شد ؛  اعتراضات خیابانی گسترش می یابد ؛ یعنی خطراتی فراتر از خطرهای مربوط به خیزش  88 در کمین رژیم میباشد .

 

arezo1953@yahoo.de

16.07.2013     

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.