رفتن به محتوای اصلی

پایان بازسازی مناطق زلزله زده قره داغ ادعا یا واقعیت؟
17.07.2013 - 03:34
تفسیر از:
اویان نیوز

  آیا این جشن به معنای پایان بازسازی در مناطق زلزله زده قره داغ است؟

به گزارش خبرنگار اویان نیوز، روز ۲۰ تیر ۹۲ علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران از برگزاری جشن بازسازی در روز ۲۱ مرداد به مناسبت پایان بازسازی مناطق آسیب دیده خبر داد.

همچنین قربان محمدی مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی نیز در همان روز در جمع خبرنگاران عنوان نمود بود: ۲۱ مرداد امسال در سالروز وقوع زلزله ورزقان و اهر جشن اتمام بازسازی مناطق زلزله‌زده برگزار می‌شود.

این مسئولین از پایان بازسازی و تکمیل ساخت و ساز ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزه زده قره داغ خبر دادند.

جشن اتمام بازسازی قره داغ بدترین خسارت را به مردم منطقه وارد خواهد نمود

عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۴ تیر ۹۲ در نطق میان ‌دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: سازندگی در این منطقه به نقطه‌ای رسیده است که اگر شیپور جشن پایان آن نواخته شود، بدترین خسارت به مردم منطقه وارد خواهد شد.

فلاحی عضو کمیسیون عمرانی مجلس خاطرنشان کرد: بازسازی در منطقه اهر و هریس بعد از عید امسال به علت عدم ارائه تسهیلات و افزایش قیمت مصالح نیمه‌کاره باقی مانده است و روستائیان با توجه به اعلام پایان کار پیمانکاران توسط بنیاد مسکن سردرگم و پریشان هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح آب روستایی، برق، تلفن و گازرساین به منطقه زلزله‌زده اهر و هریس توجه ویژه‌ای می‌خواهد، این در حالی است که بیمارستان هریس به مدرسه منتقل و چشم به راه اعلام وزارت بهداشت است و هنوز پیمانکار خاطی آن به مراجع قضایی نیز معرفی نشده است.

اکثر روستاییان در خانه های مخروبه ساکن هستند

در روزهای گذشته نیز نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: اختصاص وام ۲۰میلیون تومانی به زلزله زدگان ارسباران برای بازسازی مناطق زلزله زده با توجه به افزایش بهای مصالح ساختمانی، کفاف ساخت و ساز را نمی دهد.

دهقان روز ۵ تیر ۹۲ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تبریز ، گفت: امکاناتی که به مناطق زلزله زده اختصاص یافته است، پاسخگوی نیازهای مردم مناطق زلزله زده نیست.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بیش از ۹۵ درصد از ساختمانهای ساخته شده در مناطق زلزله زده، صرفا شاهد اسکلت بندی و ساخت دیواره های خانه هستیم که بعبارتی فقط بعنوان جان پناه مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته ی نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی از مجموع ۹۱ روستای شهرستان ورزقان، در قریب به ۱۵ روستا، هیچ گونه اقدامی جهت بازسازی صورت نگرفته و روستاییان اکثرا در خانه های مخروبه و ترک خورده ساکن هستند.خانه هایی که نه تنها امیدی به تکمیل آنها و بهبود شرایط مردم آسیب دیده نیست، بلکه غمی تازه را به دل هایشان سنگین کرده است که خانه های خود را نه آباد که چگونه تکمیل کنند.

پایان ریاست جمهوری یا پایان بازسازی

به استناد آمار رسمی در جریان زلزله قره داغ حدود ۳۰ هزار خانه با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر تخریب شده است. اما اینکه مسئولین دولتی چگونه پایان بازسازی را با ساخت و تکمیل ۱۸ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی اعلام می نمایند موجب نگرانی شدید ملت آذربایجان الخصوص مردم منطقه قره داغ گردیده است.

غالب مردم  بر این اعتقادند اند که اگر اطلاع رسانی و کمک رسانی مردمی ملت آذربایجان در جریان این زلزله وجود نداشت شاید تلفات جانی این حادثه طبیعی چندین برابر آمار اعلام شده می گردید.

به گفته فعالان مدنی آذربایجانی هم زمانی سالروز زلزله قره داغ با واپسین روزهای دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد باعث افزایش مانور تبلیغاتی مسئولین دولتی در این روزها گردیده است؛ فعالین آذربایجانی معتقدند دولت احمدی نژاد سعی دارد با نشان دادن چند خانه ساخته شده و مصاحبه با چند روستایی بر عملکرد نا مطلوب خود در جریان  زلزله قره داغ سرپوش بگذارد.آنان اعتقاد دارند نتایج و تبعات این اقدام تبلیغاتی مسئولین بر دوش مردم رنجدیده قره داغ آوار خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.