رفتن به محتوای اصلی

صدور مجوز ترخیص دو و نیم میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ایران
31.07.2013 - 04:08

 بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه ۸ مرداد اعلام کرد که صاحبان کالاهای وارداتی می‌توانند با سپردن تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز پس از فروش، کالاهایی که با ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی وارد کرده‌اند را از گمرک ترخیص کنند. 

حدود ۵ ساعت بعد، خبرگزاری تسنیم که گفته می‌شود به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی وابسته است، به نقل از معاون وزیر صنعت نوشت که شورای عالی امنیت ملی ایران مجوز ترخیص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالاهای اساسی را با همان نرخ ۱۲۲۶ تومانی صادر کرده است.
به‌گفته عباس قبادی، معاون وزارت صنعت، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از کالاهایی که مجوز ورود گرفته‌اند، "مواد غذایی و نهاده‌های دامی" و یک میلیارد دلار از آن‌ها  دارو و کود هستند.

محمدرضا نادری، معاون فنی گمرک ایران، پیش از این  در مورد واردات دارو به خبرگزاری ایسنا گفته بود داروها پشت سد گمرک مانده‌اند چون واردکنندگان نتوانسته‌اند مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند.بانک مرکزی ایران خواسته است واردکنندگان این داروها مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومانی و ارز ۲۴۷۷ تومانی را پرداخت کنند تا بتوانند داروها را ترخیص کنند و در بازار بفروشند.

 نادری پیش از این نیز گفته بود، "بر اساس تصمیم بانک مرکزی، حتی کالاهای وارداتی که چند سال قبل هم ثبت سفارش و گشایش اعتبار شده‌اند، مشمول دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای هستند."معاون گمرک ایران این تصمیم را "بسیار عجیب" توصیف کرده و هشدار داده بود که این اقدام فشار زیادی به واردکنندگان و تولید کنندگان دارو و کالاهای اساسی وارد خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.