رفتن به محتوای اصلی

راه تشكيل "دولت وحدت ملي" تاكيد بر رفتارهای دموكراتيك دولتمردان است ــ مصاحبه با آذر منصور
05.08.2008 - 10:27

15 مرداد 87

 معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت در گفتگو با خبرگزاری ایلنا :

راه تشكيل "دولت وحدت ملي" تاكيد بر رفتارهاي دموكراتيك دولت‌‏مردان است

 آذر منصوري در گفت وگو با خبرنگار "ايلنا" ايده تشكيل دولت وحدت ملي را ناشي از دغدغه‌‏هايي دانست كه دلسوزان نظام براي برون‌‏رفت از وضعيت فعلي كشور مطرح كردند وگفت: با توجه به ناكارآمدي دولت در سه سال گذشته كه نتيجه آن وجود بحران‌‏هاي متعدد در كشور است، دلسوزان نظام با طرح تشكيل دولت وحدت ملي دغدغه‌‏هايشان را نسبت به وضعيت فعلي نشان دادند.

وي در ادامه افزود: طرح هر ايده بدون حمايت اجرايي مشخص و راهبردهاي معين به نتيجه نخواهد رسيد.

اين فعال سياسي به مديريت هشت ساله اصلاح‌‏طلبان اشاره كرد و اظهار داشت: اصلاح‌‏طلبان با توجه به مديريت هشت ساله خود،تنها راه برون رفت از وضعيت فعلي را تداوم اصلاحات دموكراتيك در تمامي حوزه‌‏ها مي‌‏دانند.

وي تصريح كرد: براي نجات كشور هيچ راهي جز پذيرش اقداماتي كه بستر ساز دموكراسي دركشور باشد، وجود ندارد به همين دليل بهترين راه تشكيل "دولت وحدت ملي" تاكيد بر رفتارهاي دموكراتيك دولتمردان است.

منصوري با اشاره به لوازم رسيدن به "دولت وحدت ملي" گفت: انتخابات آزاد و عادلانه، پذيرش نقش نهادهاي دموكراتيك در جامعه و عدم حذف دگرانديشان از جمله لوازم رسيدن به "دولت وحدت ملي" است.

وي در همين زمينه تاكيد كرد: ايجاد فضاي برابر براي تمامي گروه‌‏هاي سياسي مي‌‏تواند تامين كننده منافع ملي هم باشد، به همين دليل تكرار برخي تجربه‌‏هاي شكست خورده مانند كنار گذاشتن هويت و مبناي گروه‌‏هاي سياسي نمي‌‏تواند به وحدت ملي كمك كند.

معاون سياسي دبيركل جبهه مشاركت در بخش ديگري از اين گفت وگو در واكنش به برخي تحليل‌‏ها مبني بر رد صلاحيت محمد خاتمي در صورت حضور در انتخابات، گفت: طرح اينگونه مسائل ناشي از هراس و نگراني در خصوص حضور خاتمي در انتخابات است؛ چرا كه خاتمي با توجه به سابقه هشت ساله اصلاحات و وجهه مثبتي كه درعرصه داخل و بين الملل دارد، در صورت حضوردرانتخابات پيروز نهايي اين رقابت خواهد بود.

وي تصريح كرد:كساني كه اين مسائل را مطرح مي‌‏كنند، فراموش كرده‌‏اند كه در دو انتخابات گذشته خاتمي توانسته بيست ميليون راي مردم را به خود اختصاص دهد و رد صلاحيت خاتمي پشت كردن به نظر و راي مردم است.

منصوري به پيامدهاي منفي اينگونه تحليل‌‏ها در جامعه اشاره كرد وگفت:طرح اينگونه مباحث پيامدهاي منفي را درجامعه درپي دارد و باعث بدبيني مردم نسبت به حاكميت مي‌‏شود، به همين دليل بايد هشدارهاي لازم از سوي چهره‌‏هاي تاثيرگذار نظام به اين افراد داده شود تا وحدت ملي لطمه‌‏اي نبيند.

 *************************

خانم آذر منصوری!

تیتر مقاله با استدلال و نتیجه گیری شما نمیخواند!اولاً از بیست میلیون رأی داده شده به آقای خاتمی بخش زیادیش رأی عدم اعتماد به کل حکومت بود. میلیونها نفر ( بنظر من چند ده میلیون)در این مملکت کلاً این رژیم را قبول ندارند. جای اینها در این منظومه دولت ملی شما کجاست؟این بخش چند میلیونی در حال بزرگ و بزرگتر شدن است و اگر هم، مصلحتی و تاکتیکی در این و یا آن انتخابات شرکت کنند ، بمعنی پیوستن به پیاده نظام آقای خاتمی و اصلاحات شما نیست. آیا آقای خاتمی این شجاعت و آزاد اندیشی را دارد تا به عنوان کاندید دولت فراگیر ملی و سمبل ایران برای همه ایرانیان، نماینده بهائی ها ی هم میهن ما را به حضور بپذیرد و با او دست دهد؟ آیا آقای خاتمی حاضر است با یک زن ایرانی که مثل شما نمیخواهد لچک به سر داشته باشد ملاقات و با وی مثل یک آدم امروزی دست دهد؟ آیا آقای خاتمی این جرئت و شهامت مدنی و انسانی را دارد تا نماینده و یا نمایندگان خانواده های قربانیان قتل عام های 67 را ملاقات کرده و به آنها اجازه دهد با قبر عزیزانشان آنجور که میخواهند رفتار کنند و هر مجسمه و یا نشانه و نمادی را که میخواهند بر این گورهای همیشه مطرح بنشانند؟آقای خاتمی صراحتاً، در اواخر دوران زمامداریشان گفتند که جزئی از نظام بوده و وفادار به آن و رهبری آن هستند. این گفته را که از درست هم درست تر است شما چگونه با دولت فراگیرملی قابل جمع میدانید حال آنکه 100% تحریم گران و بخشی از رأی دهندگان هم ، آنتاگونیستک ضد این نظام هستند.خانم منصوری!همه اینها به کنار، بفرض محال در پیروز شدن آقای خاتمی ، حدود اختیارات او به عنوان رئیس جمهور، در این مملکت اسلام زده چقدر است که بتواند از دولت وحدت ملی سخن بمیان آورد؟ اراده قاهر و تعین کننده در این ممکت خامنه ائی است که نماد اقتدار ساختار واقعیی قدرت مافیائی در این مملکت است.من به سهم خودم با تمام توان در تحریم این خیمه شب بازی انتخاباتی خواهم کوشید ولی درعین حال آرزویم اینست که آقای خاتمی بیاید و برنده هم بشود تا شماهاهم بر ای آخرین بار بدانید و تفهیم شوید که تاریخ مصرف ایشان و گفتمان اصلاح طلبی تمام شده است و هم مردم زود تر بخود آیند.هرچه این فرایند ورشکستگی بیشتر به طول بیانجامد هزینه آن برای مملکت غیر قابل جبران تر است. ولی متأسفم که فکر میکنم ایشان نخواهند برد و باز این مردم بیچاره را در نوستالژی روانسوز عصر اصلاحات باقی خواهند گذارد!

در پایان ! خانم منصوری برابر الف بای جامعه شناسی سیاسی و تاریخی، راه ایجاد دولت وحدت ملی در درجه اول و اول طرح چنین دیسکورسی است که با مشارکت نخبگان ملت، از هر ایل و تبار سیاسی شکل میگیرد. دوران قیمومت ملی و صغیر نوازی و متولی گری سیاسی سپری شده است. یا شما اصلاً مقوله دولت فراگیر ملی را نمیدانید و یا ، با پوزش، خود را به نادانستن میزنید. والی اسقرار دولت وحدت ملی چندان رابطه مستقیمی با رفتار پدر خوانده های سیاسی ندارد . هما نجور که گفتم ، به کاشت و ریشه گیری گفتمان ملی بستگی دارد ، که البته شامل تعامل و رفتار دموکراتیک، و نه صرفاً دولتمردان، کنش گران سیاسی با وزن و اعتبار سیاسی و اجتماعی. هم میشود. اگر جبهه مشارکت و شما در ادعای خود یک سر سوزن صادق هستید، بیائید و یک کنگره بگذارید تا در آنجا رئوس و خطوط عمده این گفتمان ـ که لزوماً خارج چهار چوب ولایت فقیه و نظام دینی و امت گرای اسلامی استـ ـ به بحث گذارده شده و تعین و تنظیم شود. لایه ناپیدای این مصاحبه شما اینرا در خود دارد که ملت یعنی دولت گرایان و هرکس خارج از منظومه دولتمردان است همچنان و همچنان غیر خودی است!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.