رفتن به محتوای اصلی

شبی در هراس گذشت! باد خواهد وزید؟ طوفان خواهد شد یا که سونامی؟ اینرا رژیم تعین میکند!
14.12.2009 - 22:28

نترسیدن و نهراسیدن را در آنجا که باید، نباید پنهان کرد. انسان حق دارد از اشتباه محاسبه رژیم کودتا در ارزیابی اش از اراده خلل ناپذیرمردم برای دفاع از جنبش سبزشان، در برابر بی قانونی و اوباش کراسی حاکم بترسد. کودتا گران نشان داده اند که از آغاز بحران، از یک اشتباه استراتژیک به اشتباه دیگر می افتند. این درست است که هر گافِ استراتژیکی که آنها میدهند به یک جهش سیاسی و افزایش اعتبار برای جنبش سبز منجر میشود ولی این گافهای آنها از جنبش نیز قربانیان بسیاری گرفته است ولو اینکه، به نسبت دست آوردها کم بوده است. ولی جان یک ندا و سهراب و یا مورد تجاوز قرار گرفتن یکنفر هم در بازداشتگاه ها دردناک است.

معماران کودتا در ارزیابی نتیجه انتخابات، در ارزیابی میزان مشارکت مردمی که، احمدی نژاد و مجموعه دستگاه جمکرانی و معرکه گیرانه اورا نمیخواستند، در صدور کارت اعتبار عجولانه برای آرای ساختگی وقلابی، در محاسبه واکنش جامعه نسبت به دستگیریها و شو های تلویزیونی، در ارزیابی اثر بخشی منعِ الدرم ـ بلدرم گونه ی اعتراضات خیابانی، در محاسبه ی واکنش بسیاری مراجع نسبت به تقلب و عدد سازی در نتیجه انتخابات، در استفاده از مدیریت پشت پرده از اپوزیسیون افراطی و برانداز برای تخریب جنبش سبز و سران آن و حتی در توجیه رفتار کودتاگرانه خود برای نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی خود، در همه این موارد کور و از روی الگوی از پیش تنظیم شده ی خود عمل کرده اند. الگوئی که تا مقطع انتخابات دوره دهم، انصافاً خوب جواب داده بود.

هیچ دلیلی در دست نیست که حال، در این مقطع، که بیش از گذشته ارتباطشان را با وقایع از دست داده اند و ماشین دروغ سازیشان موتور سنجشگری افکار و رفتارعمومی مردم را برای آنان از کار انداخته است، بتوانند بخاطر نجات خود از سرنوشتی دردناکتر از همه دیکتاتورهای عالم، آهسته تر و سنجیده عمل کنند.

آنچه از ماشین فرمان و ترمز بریده این کودتا میتوان انتظار داشت اینست که این ماشین، یا درمواجهه با سربالائی یک اعتراض وسیع و گسترده عمومی که تمامی جامعه را بشمول بخش عمده دستگاه نظامی قدرت را در بر بگیرد، از کار می افتد و پروسه انتقال قدرت به مردم و رهبری سبز آن کم هزینه طی می شود. ولی این احتمال هم که کودتا گران بیاندیشند، آنرا بسوی یک پرتگاه مرگ برانند به این امید که در آخرین لحظه خود از آن بیرون خواهند پرید کم نیست.

از دیروز ببعد و پس از هشدار تلویحی سایت کلمه در مورد امکان دستگیری موسوی و کروبی، بسیاری از هواداران جنبش سبز نه تنها در داخل کشور بلکه در سراسر جهان با این آمادگی در کنار موبایل و یا کامپیوتر خود، شب را با بیم و امید به صبح رساندند تا در صورت رخداد اتفاقی برای موسوی و کروبی سریعاً واکنش نشان دهند.

آنچه دستگاه ازکارافتاده سنجشگر رژیم نمیتواند اندازه بگیرد میزان آمادگی مردم و بویژه جوانان است برای هزینه دادن و آنچه آنان را به تردید و تأمل واداشته است درست همین است. آنها اگر میدانستند که میتوانند موسوی ،کروبی ،خاتمی و هاشمی را دستگیر و آنان را یا تلویزیونی و یا جرثقیلی کنند و با کشتن و اعدام چند ده هزار از فعالین سبز قائله را میخوابانند، کمترین تردیدی در اجرای این برنامه به خود راه نمی دادند.

آن بخش از حاکمیت که خون آلوده تر از آنست که راه و مفری برای خویش جز بخون کشیدن جنبش سبز ببیند، در گرفتن و کشتن سران جنبش سبز اصرار دارد. ولی آن بخش که؛ نه چندان آلوده است و امید به همراهی و یا به بخشش دارد همراهی با گروه اول را تا برافرختن یک جهنم سوزانیکه تر و خشک در آن خواهند سوخت ادامه نمی دهد و دیر یا زود از این کاروان خون فاصله خواهد گرفت و چه بسا خود مقام رهبری و یا بسیاری فرماندهان سپاه و بسیج در زمرۀ اینان باشند. همه چیز باختگان کودتا گر، نمیتوانند کمترین امیدی به نجات خویش داشته باشند. جنبش سبز یا، با هزینه کم و یا با هزینه زیاد، این پیکار برای شرافت ملی و بی شرافتی را، بیگمان خواهد برد.

کودتاسازان شاید میخواهند با این گونه بازی های نازل جنگ روانی از قبیل نیمه جدی نیمه آزمایشی میزان آمادگی روانی جنبش سبز را بیازمایند که در این صورت هم بعلت فلج تمام عیار دستگاه اندازه گیری اشان قادر به سنجش میزان آمادگی واکنشی مردم و قدرتِ سونامی گونه آن، که درپی این باد کاشتن کودتا گران بر خواهد خواست، نیستند. رژیم کودتا باد میکارد ولی با سونامی خشم اعتراض مردم روبرو خواهد شد. سونامی ای که نه از تاک و نه از تاکنشان اثری بر جای خواهد گذارد.

کودتاگران هیچ راهی جز «رفتن» و از مردم و جنبش سبز طلب عفو کردن ندارند. شاید برایشان فردا دیر باشد.

 حبیب تبریزیان

بیست و دوم آذر هشتادو هشت

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.