رفتن به محتوای اصلی

درباره کمک 75 میلیونی کنگره آمريکا سه شنبه 23 اکتبر ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی
22.10.2007 - 18:48

مجریان برنامه :

جهانگیر

شایان

دلیر کردستانی

کیانوش تو کلی

  

متن نامه سام قندچی :

 اميدوارم حالت خوب باشد. حتماً يادت هست که حدود يکسال و نيم پيش برخي از فعالين سياسي مترقي ايران که امضاء کننده متني بودند کمک 75 ميليون دلاري آمريکا را که تازه طرح شده بود، بدون قيد و شرط محکوم کرده بودند. من در آنزمان نظرم را در اين مورد در مقاله زير نوشتم:

 http://www.ghandchi.com/445-USEUIRAN.htm

http://www.ghandchi.com/445-USEUIRANEng.htm

 تازه بعد از يکسال معني اين کمک مشخص شده است و هفته پيش تشکيلات *نياک* NIAC خواستار قطع اين کمک آمريکا شد، البته در مورد هائي نظير صداي آمريکا ميگويد برنامه آنها براي دريافت کمک مالي بررسي مجدد شود:

 http://www.voanews.com/persian/2007-10-12-voa18.c…

 بنظر من اين موضوع خيلي مهم است. بعقيده من موضوعي که اصلاً در هيچيک از اين بحث ها مطرح نشده است اين است که اصل اين کمک ها که کنگره آمريکا علناً به ايران اختصاص ميدهد به جريانات مستقل نظير بنياد عبدالرحمن برومند يا به بسياري ژورناليست هائي که در شبکه هاي راديوئي و تلويزيوني نظير صداي آمريکا و راديو فردا تلاش ميکنند، کلي برنامه هاي مستند سياسي و فرهنگي و خبر رساني توليد ميکنند، ياري ميرساند.

 اما اگر اين کمک علني کنگره آمريکا به جنبش دموکراسي خواهي ايران قطع شود، آنهائي که از سازمانهائي نظير «سيا» پول ميگيرند، برايشان فرقي نخواهد کرد، و فقط اين نيروهاي مستقل ضعيف هستند که لطمه خواهند خورد.

 در اين رابطه بحثي در صداي آمريکا جمعه شب 12 ماه اکتبر برگزار شده است:

 http://www.voanews.com/real/voa/nenaf/pers/pers17…

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pe…

 بنظر من کسانيکه در برنامه هستند بحث هاي جالبي مطرح ميکنند مثلاً اينکه به سازمان هاي مشخص مدني در داخل ايران، شايد اين کمک ها ضرر ميزند، ولي به تشکيلاتهاي مشابه آنچه من ذکر کردم، نه تنها لطمه اي نميزند بلکه اين نوع کار بزرگترين کمک به رشد آگاهي سياسي و فرهنگي مردم ايران است، و بايد از آن پشتيباني کرد.

 در واقع عدم پشتيباني از چنين کمک ها به اين معني است که دو نيرو در عرصه سياسي ايران تقويت خواهند شد. يکي آنها که از طريق جمهوري اسلامي کمک مالي ميگيرند. نظير لابي ايست هاي جمهوري اسلامي که در مقاله زير بحث کرده ام:

 http://www.ghandchi.com/473-IRILobby.htm

http://www.ghandchi.com/473-IRILobbyEng.htm

 و دوم آنهائي که از طريق سازمانهاي جاسوسي نظير «سيا» کمک دريافت ميگيرند که نيازي به اين کمک هاي علني که در کنگره آمريکا بحث ميشود ندارند.

 بنظر من نه تنها بايد کمک 75 ميليون دلاري به رسانه هائي با محتواي پيشرو، سکولار، و دموکراتيک، نظير صداي آمريکا و راديو فردا، که براي ايرانيان توليد ميکنند را پشتيباني کرد، بلکه بايستي گفت که اين مبلغ خيلي کم است. وقتي صدها ميليارد دلار خرج مخارج نظامي در عراق و افغانستان ميشود آيا بنفع مردم ايران و همه جهان نيست ايراني که ايران اهميتي برابر آن دو کشور براي جهان دارد و در معرض درگيري نظامي است، ميلياردها دلار براي کار آموزشي و فرهنگي و سياسي براي ايران صرف شود بجاي آنکه به معضلي نظامي نظير افغانستان و عراق بدل گردد. ما بايستي از آمريکا بخواهيم اينگونه کمک ها را به آگاه سازي مردم ايران افزايش دهد و نه آنکه قطع کند. قطع اين کمک ها يعني باز کردن راه براي جنگ طلبان در آمريکا و در جمهوري اسلامي که هردو با هدفي متضاد ميخواهند مردم را در ناآگاهي نگه دارند و به جنگ بکشانند.

 من اين يادداشت را به شما نوشتم چون فکر کردم شايد شما بخواهيد در پالتاک خود در اين باره بحث کنيد. متأسفانه همانطور که مستحضريد من به دلائل زنگي شخصي نميتوانم در پالتاکهاي شما شرکت کنم و در نتيجه اين يادداشت را گفتم براي شما بفرستم که اگر مايل بوديد و فکر کرديد اهيمتي دارد، در اين باره بحث کنيد.

 بنظر من موضوعاتي که در ميزگرد صداي آمريکا در اين باره بحث شده اند اهم موضوعات هستند و البته غير از نکته آخري که من نوشتم که بنظر من قطع اين بودجه يعني کمک به وابستگان به جمهوري اسلامي از يکسو و وابستگان به آمريکا که مخفيانه از سيا کمک ميگيرند از سوي ديگر است که نيازي به اين کمک هاي کوچک کنگره ندارند و برايشان 75 ميليون دلار بودجه فقط چند روز فشنگ هاي تعليماتي گروه هاي نظامي شان است، در صورتيکه براي يک بنياد حقوق بشري و چند برنامه راديوئي و تلويزيوني اين بودجه ميتواند بمعني ادامه حيات باشد.

 با احترام،

 سام قندچي

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.