رفتن به محتوای اصلی

نقش اینترنت در جنبش سیاسی ایران سه شنبه 16 اکتبر ساعت 21
15.10.2007 - 18:48

سه شنبه 16 اکتبر ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی

مجریان برنامه :

جهانگیر

شایان

دلیر کردستانی

کیانوش توکلی

  

سامان باربد در بخش اظهار نظر ایران گلوبال می نویسد :

 "توسعه تکنولژی و نفوذ اینترنت نسل جدیدی از انسانهای دلسوز و کوشا شکل می گیرد که چهره ی جهان را تغییر خواهند داد..."

 نه تنها جمهوری اسلامی "مراقب" اینترنت است و فیلترینک را بشدت در مورد سایت های سیاسی اعمال می کند بلک بيش از يکسال است که خبر ساختن آنچه را که «اينترنت ملي» می نامد را, می دهد. با این حال جمهوری اسلامی بشدت از اینترنت بسود بقای خود و در ساختار دولتی خود مورد بهر برداری قرار می دهد

اپوزیسیون هم از دهسال پیش بتدریج از اینترنت استفاده می کند و در فضای دیجتالی نفس می کشد ولی متاسفانه " کاغذی " فکر می کند و هنوز موجودیت و تاثیر کمون های اینترنتی را در جنبش سیاسی را برسمیت نمی شناسد

بی جهت نیست که در این چند سال هر اتحادی را که ساخته پس از مدتی تیکه پاره می شود و بنظرما نقش و وزن کمون های اینترنتی در جنبش سیاسی بیشتر و بیشتر می شود از این رو جا دارد نقش اینترنت را در جنبش سیاسی را بهتر و همه جانبه تر درک کنیم :

 _اعدام دو جوان همجنس گرا در مشهد و درج صحنه اعدام آنها در سايت ها باعث گرديد كه در روزنامه هاي اروپا و آمريكا منعكس شد ، به گونه اي كه اتحاديه اروپا ، دولت امریکا و سازمانهای حقوق بشری ، اعدام دو نواجوان همجنسگرا رابشدت محکوم کرده بودند

آنقدر این عکس در سطح جهان منتشر شده بود .وقتی احمدی نژاد گفت ما در ایران همجنس گرا نداریم با خنده و استهزاد حاضرین در دانشگاه کلمبیا مواجه شد !

 _از سوی دیگر معنی و مفهموم کار ژونالیستی امروزاساسا دگر گون شده است چراکه مردمی که رو درو حوادث قرار دارند با موبایل و امیل، عکس ، خبرو گزارش را مستقیما به مراکز خبر رسانی مخابره کنند و یا در روزنامه شخصی خود (وبلاگ ) بلافاصله بدون دوات و حروف چین بچاپ می رسانند و اطلاع رسانی از مراکز قدرت و سانسورجدا می شود (نگاه کنید به اخبار جنگ عراق، سونامی ، انقجارات مترو لندن و.... )

 _امروز دنيا، دنياي ديگري شده است . شما نگاه كنيد زماني يك نشريه كاغذي كه ماهانه و يا هر دو هفته يكبار به چاپ ميرسيد ،قادر بود به هزاران نفر ي خط و مشي سياسي رادیکته کند و "توده های حزبی " هم پذیرای چنین رهنمود هایی می شدند و ما ایرانیان ضرر و زیان های چنین رهبری هایی را تجربه کرده ایم.

_امروزه نزديك چند هزار سايت سیاسی ایرانی موجود است و طبق آخرين آمار بیش از حدود یکصد هزار هم وب لاگ وجود دارد وبر آورد می شود و وبلاگ نویسان ایرانی در رده سوم در جهان قرار دارند و روزانه نزديك به نيم ميليون خواننده وب لاگ در ایران وجود دارد . البته اکثراین سايت ها جنبه هاي صرف سياسي، خبري و اجتماعي ندارند و بيشتر آنها تجاري _ خدماتي هستند و بهر حال همه آنان در اطلاع رساني عمومی شرکت دارند.

 _امروزه با توجه به تعدد سايت ها و وب لاگها که _خود نشان از تنوع فكري عظيم ایرانیان است _ همه ما بايد اين امر را به فال نيك بگيريم و من از تعدد اين سايتها و وب لاگها نه تنها نگران نباشیم هر كدام ازآنها لااقل به بخشي از جامعه ایرانیان اطلاع رساني ميكنند. در همينجا لازم است تاكيد كنم كه به اعتقاد من در واقع این سایت ها و ماهواره ها جای احزاب دیروزی را گرفته اند و به قهر مان دمکراسی مبدل شده اند.

 _اینگونه است که سایت ها و ماهواره قهرمان دمکراسی در ایران هستند و احزاب و سازمانها سیاسی تنها با بکارگیری این ابزار دیجتالی است که می توانند در اینگونه حر کات موج سومی نقش داشته باشند . آنان باید اعضا و هواداران خو را تشویق کنند که به چنین ابزاری مجهز شوند وتوجه داشته باشند که ابزار دیجتالی با سیستم حزبی همخوانی نداشته و بر اساس " سر دبیر خودم " اداره می شود.

 _این سایت ها ، خط و مشی های متفاوتی را دنبال می کنند و هر کدام البته ، خوانند گان خود را دارند. طبیعتا فکر سازی در یک سان اندیشی بدست نمی اید، بلکه تنوع سایت ها است که ما ایرانیان رابه غنای فکری می رساند و اتفاقا یکی از ویژگی های عصر کنونی ،پراکنده گی و تنوع فکری _ سیاسی است که با دوران صنعتی و چاپ کاغدی فرق اساسی دارد .

 _امروز دنيا، دنياي ديگري شده است . شما نگاه كنيد زماني يك نشريه كاغذي كه ماهانه و يا هر دو هفته يكبار به چاپ ميرسيد ،قادر بود به هزاران نفر ي خط و مشي سياسي رادیکته کند و "توده های حزبی " هم پذیرای چنین رهنمود هایی می شدند و ما ایرانیان ضرر و زیان های چنین رهبری هایی را تجربه کرده ایم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.