رفتن به محتوای اصلی

کاریکاتورهای محمد و ازادی بیان ! سه شنبه 19 فوریه ساعت 21
18.02.2008 - 09:34

سه شنبه 19 فوریه ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی

مجریان برنامه:

شایان

دلیر کردستانی

کیانوش توکلی

 

بر اساس دو مقاله زیر:

 چرا دانمارک در آتش ؟!

کیانوش توکلی

 

دیشب برای چندمین روز پیاپی ؛جوانان خشمگین خارجی در مراکز عمده و مناظق خارجی نشین یعنی " گتو" ها دست به اتش سوزی ماشین ها ؛ کانتین ها و اتاقک چوبی در برخی شهر های دانمارک زده اند و تعدادی از جوانان خارجی سنگ بسوی مامورین اتش نشانی پرتاپ کردند .

کارشناسان اجتماعی دانمارک ریشه و دلایل اصلی این خشم را مشکلات اجتماعی ؛ نداشتن هویت و شکست ارزوهای جوانان مسلمان و نیز برخورد تبعیض آمیز پلیس بیان می کنند

 دیشب برای چندمین روز پیاپی ؛جوانان خشمگین خارجی در مراکز عمده شهر ها و مناظق خارجی نشین یعنی " گتو" ها دست به اتش سوزی ماشین ها ؛ کانتین ها و اتاقک چوبی در برخی شهر های دانمارک زده اند و تعدادی از جوانان خارجی سنگ بسوی مامورین اتش نشانی پرتاپ کردند . پلیس پیش بینی می کند این وقایع در شب های اتی ادامه خواهد داشت

 کارشناسان اجتماعی دانمارک ریشه و دلایل اصلی این خشم را مشکلات اجتماعی ؛ نداشتن هویت و شکست ارزوهای جوانان مسلمان و نیز برخورد تبعیض آمیز پلیس بیان می کنند

 تظاهرات چگونه آغاز شد

 تظاهرات از 9 فوریه در محله ای بنام" نورو برو " اغاز شد و در چند روز اخیر به سایر شهر ها و محلات خارجی نشین سرایت کرده است . در واقع جرقه این خشم را دستگیری 3 تونسی و چاپ همزمان کاریکاتورهای محمد در پنج روزنامه دانمارکی _ زده است

 _صبح روز سه شنبه پلیس دانمارک سه مرد مسلمان را که قصد به قتل رساندن یکی از کاریکاتوریستهای دانمارکی را داشتند دستگیر کرد. یکی ازآن دوتن شهروند دانمارک ودو تن دیگر تونسی میباشند.

 _ بر طبق یک پاراگراف پلیس دانمارک حق داردهر خارجی که دست به جنایت زده باشد ؛ بدون حضور دادگاه مستقیما به کشور زادگاهش دیپورت نماید .

 پلیس امنیتی دانمارک دستور اخراج 2 تونسی را صاد رکرده است و فرد سوم تونسی به دلیل داشتن پاس دانمارکی ازاد شده است مخالیفن این اقدام می گویند اولا پلیس امنیتی از پاراگراف و قانون مربوط سوء استفاده کرده است از این پس هر خارجی می تواند در معرض اخزاج باشد و هیج خارجی در واقع نمی تواند امنیت داشته باشد.

 اینکه نفر سوم تنها به دلیل داشتن پاس دانمارکی ازاد می گردد یک تبعیض اشکار است اکنون برخی احزاب و شخصیهای دانمارکی به دیپورت بدون محاکمه این دو تونسی اعتراض کرده اند.

 _پنج روزنامه‌ي اصلي دانمارك امروز صبح چهارشنبه بار ديگر اقدام به انتشار كاريكاتورهاي محمد نموده اند

 _هفده روزنامه منطقه اسکاندیناوی روز چهارشنبه تصمیم گرفتند یکی از کاریکاتورهای حضرت محمد را هم‌زمان در صفحه اول خود منتشر کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی یورو نیوز سردبیران این روزنامه‌ها در تشریح اقدام مشترک خود اعلام کرده‌اند، این کار را در اعتراض به برنامه ترور یکی از کاریکاتوریست‌های دانمارکی که از سوی یک گروه مسلمان طراحی و از سوی پلیس این کشور کشف و خنثی شده است، انجام داده‌اند

 پلیس و پاراگراف دانمارکی

 _ دیروز تظارات ارامی از سوی چپ های دانمارکی در اعتراض به روش راسیستی پلیس دانمارک انجام شد.

 _ پلیس دانمارک به دفعات زیاد و در اغلب موارد بدون دلیل به جوانان خارجی (کله سیاه) گیر" داده است و انها متوقف کرده است و این موضوع مورد اعتراض عمومی و شدید جوانان خارجی است. همچنین بسیاری از دیسکوها دانمارکی از ورود جوانان کله سیاه جلوگیری بعمل می اروند

 _ از سال 2003 قوانین دست و دل باز سوسیال محدود شد و از این تاریخ به بعد جوانان زیر 24 سال حق ازدواج ویا بهتر بگویم انتقال همسران زیر 24 سال خود به دانمارک محروم شده اند و کسانی که در 5 سال اخیر بعنوان همسر وارد کشور شده اند هیج کمکی تا هفت سال آینده دریافت نخواهند کرد و در صورت طلاق ناگزیر به دیپورت از دانمارک خواهند بود و شهروند دانمارک بایستی طی یک چک تضمینی مسئولیت مالی همسر خودرا تقبل نماید

 خارجیانی که از سال 2003 وارد کشور شده اند در عرض سه سال بایددیپلم زبان دانمارکی را گرفته و برای اقامت دائم و پاس دانمارکی امتحان سختی را باید بگذارند که حتی دانمارکی ها از پس این گزینش بر نمی ایند

 

 آيا ماجراي کارتون ها نظير تبعيض نژادي است

 سام قندچی

 

ماجراي کارتون هاي تمسخر آميز مجله دانمارکي [http://en.wikipedia.org/wiki/Jyllands-Posten] و تظاهراتهاي برخي مسلمانان در اعتراض به اين کارتون ها اين بحث را پيش آورده است که آيا ريشه همه اين درگيري ها تبعيض بر عليه مسلمانان در غرب است، نظير تبعيض بر عليه سياه پوستان در آمريکا که جنبش حقوق مدني در دوران مارتين لوترکينگ با آن دست و پنجه نرم کرد؟ بنظر من چنين نيست و اين بحث ها تشابه غلطي ايجاد ميکند که براي توجيه جنايات اسلامگرايان بکار برده شده است.

 به بحث اصلي برگرديم. آيا تبعيض ضد برخي اعتقادات اسلامي نظير تبعيض نژادي ضد سياهان است؟ بيائيم مثالي بزنيم. سنگسار کردن زناکاران و يا کشتن مرتد اعتقادات اسلامي هستند. اين ها اعتقاداتي جناياتکارانه هستند. حالا با زبان طنز نظير کارتون فکاهي اين اعتقادات را به تمسخر گرفتن حد اقلي است که درباره آنها ميشود کرد. بنظر من کساني که اين نوع اعتقادات را دارند نه تنها نبايستي اجازه داشته باشند قاضي باشند، حتي در هيئت منصفه هم نبايستي باشند و انجام چنين اقدامي را در مورد آنها در کشورهاي غربي نه تنها تبعيض نميدانم بلکه آنرا اقدامي درست ميدانم که اميدوارم با رشد سکولاريسم در خاورميانه در آن بخش جهان نيز چنين شود.

 آيا اعتقادات بالا اسلامي است؟ اين چيزي است که هر مسلمان و رهبر اسلامي بايستي پاسخ دهد. متأسفانه در زمان فتواي قتل سلمان رشدي اکثر مسلمانان به هر دليل، بسياري از ترس، سکوت کردند. در نتيجه تا موقعي که مسلماني مرگ بخاطر ارتداد يا سنگسار يا قطع عضو و امثالهم را رد نکرده است، آنها که سخن گوي اسلام هستند و اين اعمال جنايتکارانه را ترويج ميکنند، به نام همه مسلمانان حرف ميزنند. اين وضعيت مثل آن است که در غرب، اگر نظير زمان سوزاندن جوردانو برونو در آتش، امروز سوزاندن آنها که کافر تلقي شوند، بنام مسيحيت، همه جا گير بود، و مسيحيان در ارتباط با چنان عملکردهائي که بنام مذهب آنها انجام ميشد سکوت ميکردند.

 در واقع تبعيض مذهبي موقعي است که کسي را صرف آنکه معتقد به مذهب اکثريت در غرب، يعني چون مسيحي نيست، تخطئه کنند. اما اگر کسي به مذهبي اعتقاد داشته باشد که قرباني کردن يک دختر باکره را در آغاز فصل باران هر سال تجويز کند، ديگر نميشود گفت که بي احترامي به آن مذهب تبعيض مذهبي است. وقتي اسلام کشتن کسي را که از اسلام خارج شده، درست بداند، حتي به شکلي که آيت الله منتظري ميگويد، يعني خروج با تبليغ ضديت با اسلام باشد، باز هم اين اعتقاد جنايت کارانه است، و نميتوان آنهائي که از چنين اعتقاداتي کارتون فکاهي بسازند را سرزنش کرد. اين حداقلي است که در مقابله با اين افکار ضد بشري ميتوان انجام داد.

 آيا درست کردن کارتون از حضرت محمد بخاطر وجود اينگونه اعتقادات در اسلام درست است؟ واقعيت اين است که مگر آنکه فرقه اي از مسلمانان گزارش ديگري درباره اعتقادات حضرت محمد ارائه کند، همه جريانات اسلامي ميگويند که حضرت محمد هم نظير اکثر مسلمانان اينگونه اعمال را تقبيح نکرده بلکه آنها را تجويز کرده است. اگر در رابطه با حضرت عيسي داستان نجات يک روسپي از دست سنگسار را ميشنويم و گفتار وي که سنگ اول را آنکس که گناهي نکرده بزند، در ارتباط با اسلام، صاحب نظران آن حتي اين عمل عيسي را هم نفي ميکنند و ميگويند عمل سنگسار دستور حضرت محمد است. در نتيجه تا موقعي که مسلمانان و رهبران آنها بما نگويند که محمد و قران ضد اين اعمال هستند، مسؤل دانستن اسلام براي اين اعمال غلط نيست و کارتون ها هم بر اين واقعيت غم انگيز دنيای مسلمانان متکي است.

 تا آنجا که به ترور مخالفين مربوط ميشود، من ميدانم که اکثريت مسلمانان آن را محکوم ميکنند و اعلام هم کرده اند. در نتيجه کارتون هاي در آن زمينه با واقعيت نميخواند.

 خلاصه کنم برابر گرفتن تبعيض مذهبي و نژادي غلط است. مذهب يک سري اعتقادات است و اگر برخي از آنها جنايتکارانه است، نبايستي به آنها احترام گذاشت و همه توجيهات رلاتيويسم فرهنگي [http://www.ghandchi.com/314-Vision.htm] هم توجيه جنايات مذهبي است.

 در پايان نکته اي را اشاره کنم. من مفصلاً در مقاله جداگانه اي راجع به اسلام و گلوباليسم توضيح دادم چرا در سطح جهاني ما با اين وضع در ارتباظ با اسلام روبرو هستيم [http://www.ghandchi.com/437-Geography.htm]. در اينجا ميخواهم در ارتباط با مقابله غرب با آن بنويسم.

 امروز وزارت خارجه آمريکا گفت که براي اشاعه دموکراسي در ايران از کنگره درخواست 75 ميليون دلار کرده است. همانطور که ديگر نويسندگان غربي هم متذکر شده اند، جمهوري اسلامي ايران يکي از ستون هاي همه اين تجاوزات اسلامگرايان به آزادي در غرب است [http://groups.yahoo.com/group/IranscopeNews/messa…]. و همين نويسندگان هم گفته اند کشورهائي نظير عربستان اجازه نميدهند يک کليسا در خاک آنها ساخته شود و همين مقاله ميگويد دو پاکستاني مسيحي که در پي ساختن کليسا در عربستان بوده اند را گردن زده اند.

 همين عربستان و جمهوري اسلامي ايران سالانه ميلياردها دلار صرف تهاجم فرهنگي اسلامگرايانه به غرب ميکنند. در مقابل کل آمريکا براي اشاعه دموکراسي از بودجه 75 ميليون دلار حرف ميزند که قيمت يک خانه بسياري از اين اسلامگرايان در عربستان يا ايران است. تازه معلوم نيست چند درصد اين بودجه به اشاعه سکولاريسم تعلق گيرد. با چنين پشتيباني مالي از سکولاريسم، بي جهت نيست که در عرصه تهاجم فرهنگي اسلامگرايان پيروز هستند و غرب هم به عوض مجبور به مقابله نظامي در عراق و افغانستان است که سال پيش مخارجش افزون بر 82 ميليارد دلار در عراق شد و امسال هم تخمين ها از 50 تا 120 ميليارد دلار است.

 جالب است که نشريات جمهوري اسلامي اولين نشرياتي بودند که بودجه 75 ميليون دلاري آمريکا براي اشاعه دموکراسي در ايران را به مسخره گرفتند چرا که آن نشريات برخلاف اپوزيسيون که از زندگي خود و فرزندانشان اين سالها گذاشته اند تا حرفشان را بزنند، دستشان توي کار است و ميدانند که مخارج کار جدي فرهنگي چقدر است و نميشود سطح زندگي خود و خانواده کساني که تحصيلات لازم براي اين کوشش ها را دارند به بک دهم مشاغل عادي شان رساند و انتظار داشت موفق بود.

 در واقع امثال فروهرها درخت آزادي و سکولاريسم را اين سالها با فداکاري هاي بي شمار و دادن مال و جان در خاورميانه آبياري کرده اند. اميدوارم کشورهاي غرب هم از خواب بيدار شوند که با چه تهاجم فرهنگي اي روبرو هستند بجاي آنکه مناديان رلاتيويسم فرهنگي آنها را خام کنند همانطور که هيتلر و فاشيسم را توجيه کردند تا که فاشيسم اروپا را تسخير کرد [http://groups.yahoo.com/group/IranscopeNews/messa…].

 بنظر من با بودجه حاصل از درآمد نفت عربستان و ايران و هزينه هاي مالي که آنها براي اشاعه واپسگراترين اعتقادات اسلامي صرف ميکنند، نيروهاي سکولار و غرب نياز به مقابله فرهنگي جدي دارند، وگرنه در اين عرصه شکست خواهند خورد. تروريسم علت نيست، معلول است و معلول تبعيض ضد مسلمانان در غرب نيست بلکه معلول هزينه هاي هنگفتي است که کشورهاي خاورميانه صرف بقاي رژيم هاي مذهبي-سياسي خود ميکنند و با بحث تبعيض براي خود توجيه ميتراشند وقتي يک يهودي در عربستان يا شيخ نشين هاي خليج فارس نميتواند براحتي حتي سفر کند تا چه رسد به آنکه در آنکشورها زندگي کند، و اين دولت ها برای گمراه کردن مردم از تبعيض مذهبي ميگويند، و امثال نلسون ماندلا ها و چپي هاي هند با اينگونه شعار ها از جمهوري اسلامي پشتيباني ميکنند.

 به اميد جمهوری آينده نگر فدرال، دموکراتيک، و سکولار در ايران،

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.