رفتن به محتوای اصلی

اپوزیسیون و بهبود رابطه غرب با جمهوری اسلامی!
20.04.2009 - 14:18

اخبار چند هفته اخیر نشان از بهبود تدریجی رابطه غرب و خصوصا امریکا با جمهوری اسلامی دارد و غربی ها آشکارا از تغییر دررفتار حکومت بجای تغییر در نظام ایران سخن می گویند و متقابلا هم رژیم ایران از این تغییر سیاست استقبال بعمل اورده است . اما در اردوی اپوزیسیون ایران دو نگاه کاملا متفاوت وجود دارد . برخی ها بر این باورند که بحران رابطه جمهوری اسلامی با غرب در واقع جزئی از بحران حکومتی رژیم اسلامی است که نهایتا با سرنگونی رژیم بدست مردم حل خواهد شد نظر دیگری می گوید : که تغییر شرایط است که اوباما در واقع با این شعار می‌خواهد در دیپلماسی آمریکا تغییراتی ایجاد کند. ما این را به عنوان یک شانس و فرصت جدید می‌دانیم؛ چون معتقدیم فرصت‌سوزی‌هایی از هر دو سو، مخصوصاً از طرف جمهوری اسلامی به کرات صورت گرفته است..

 

سه شنبه 21 آپریل ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی

 مجریان برنامه:

 جهانگیر لقائی

 دلیر کردستانی

 رامین مهریار-

 تهیه کننده برنامه و آغاز بحث :کیانوش توکلی

 

«بوسه مرگ »و یا تغییر تناسب قوا بسود جمهوری اسلامی!

واقعیت این است که تحلیل گران حزبی و غیر حزبی اپوزیسیون در چند سال اخیر و بطور مشخص پس از 11 سپتامبر ؛ بشدت تحت تاثیر تبلیغات نئو کنسرواتیوهای غزبی و بویژه تئوریسینهای پیش برنده سیاست های دولت بوش قرار داشتند. این تحلیل گران و مفسران سکولار ایرانی بشدت از سناریو افغانی حمایت می کردند و بی جهت نبود که دائما از حملات نظامی امریکاو اسرائیل در هر تحلیل و نوشته ای سخن می گفتند.

 همگان دیدیم که چنین حمله ای به ایران صورت نگرفت و اوباما با پیام نوروزی خود نشان داد که قدرت منطقه ایران را بر سمیت می شناسد و هم اکنون مذاکرات جدی مابین غرب و رزیم اسلامی بر قرار است که نشانه ها حاکی از توافق تدریجی و گام به گام می باشد .

  

اوباما و سیاست سازش با اسلام سیاسی

 حمید تقوائی

در مورد جمهوری اسلامی این نزدیکی، که چندی پیش مفسرین سیاسی آنرا بوسه مرگ نامیدند، به معنی آغاز پایان جمهوری اسلامی خواهد بود. رژیم نمیتواند بحران رابطه با غرب را حل کند و همچنان جمهوری اسلامی باقی بماند. اگر حکومت بر کوهی از آتش فشان ننشسته بود شاید میتوانست چند صباحی در هیات حکومتهای مثل مالکی و کرزای به عمر خود ادامه بدهد اما مردمی که تا اینجا این بحران را ایجاد کرده اند چنین اجازه ای نخواهند داد. بحران رابطه جمهوری اسلامی با غرب در واقع جزئی از بحران حکومتی رژیم اسلامی است که نهایتا با سرنگونی رژیم بدست مردم حل خواهد شد. *

 

تاکید سازمان فداییان خلق بر روابط عادی ایران و آمریکا

اختر قاسمی

 راه حل ما تاکید بر مذاکره و پی‌گیری به شکل دیپلماتیک است. طرفین باید در این زمینه انعطاف‌هایی نشان بدهند و به راه‌های مشخصی برسند. پیشنهاد ما تا به حال این بوده تا با تعلیق غنی‌سازی همراه با مذاکره بر سر مسائل مشخص‌تر و چگونگی پیشبرد آن، بتوان به نتایجی دست یافت. متاسفانه هنوز در این زمینه توفیقی حاصل نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.