رفتن به محتوای اصلی

علی رایگانی زندانی گمنام عقیدتی آذربایجان در زندان میانه
13.08.2013 - 17:35
تفسیر از:
موسی برزین خلیفه لو- وکیل دادگستری

 علی رایگانی 44 ساله اهل میانه که مدیر آموزشگاه خصوصی بوده است در مورخ 91/1/28 در منزل خود توسط نیروهای امنیتی اعزامی از اداره اطلاعات تبریز به دستور حسن هاشم زاده معاون دادستان تبریز بازداشت و تا مورخ 91/4/6 در بازداشتگاه امنیتی اداره اطلاعات و زندان مرکزی تبریز بازداشت بوده است که نهایتا با قرار وثیقه 200 ملیون تومانی ازاد شده و مجدد دیماه 91 دوباره جهت اجرای حکم جلب و تحویل زندان میانه شده است که تا اکنون در حال تحمل حبس می باشد . اتهامات وارده به وی که بیشتر در اثر فعالیت در فضای مجازی و فیسبوک بوده است عبارتند از: 1-فعالیت تبلیغی علیه نظام 2- اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی 3- اهانت به رهبری 4- اهانت به مقدسات اسلام 5- اهانت به پیامبر اسلام 6- اهانت به ائمه طاهرین7- توهین به رئیس جمهور و رئیس مجلس خبرگان و عضو شورای نگهبان 8-انتشار تصاویر مبتذل (تصاویر بازیگران و خوانندگان)

  •  شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست رحیم حملبر علی رایگانی را به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به امام خمینی ومقام رهبری و انتشار تصاویر جمعا به 9 ماه حبس تعزیری و پرداخت دومیلیون ریال جزای نقدی محکوم نموده و برای سایر اتهامات نیز قرار عدم صلاحیت به شایستگی دادگاه عمومی تبریز صادر کرده است که به این اتهامات نیز در شعبه 104 دادگاه عمومی جزایی تبریز به ریاست قاضی کیانوش شکوه تازه رسیدگی و جمعا حکم به تحمل 3 سال و 6 ماه حبس تعزیری صادر شده است.

با اعتراض وکیل آقای رایگانی به حکم صادره از دادگاه انقلاب تبریز شعبه 3 دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی حکم به عدم صلاحیت به شایستگی دادگاه انقلاب میانه صادر کرده و با رسیدگی انجام شده در دادگاه انقلاب میانه به ریاست قاضی احسانی به اتهامات اهانت به رهبری ، فعالیت تبلیغی علیه نظام و انتشار تصاویر جمعا به 18 ماه حبس تعزیری و پرداخت 6 میلیون ریال جزای نقدی و محرومیت از فعالیت در مراکز آموزشی و اداره موسسات رایانه ای محکوم نموده است.

با وصف موجود اقای رایگانی با توجه به احکام صادره از شعبه دادگاه انقلاب میانه و شعبه 104 جزایی تبریز جمعا به 5 سال حبس تعزیری و پرداخت شش میلیون ریال جزای نقدی و 5 سال محرومیت از فعالیت در مراکز آموزشی محکوم شده است و در حال حاضر در زندان میانه تحمل حبس می نماید.

همچنین نیروهای امنیتی همسر وی خانم پزشکی را در صورت عدم طلاق تهدید به پرونده سازی مشابه نموده اند که دادخواست طلاق وی اکنون در شعبه اول حقوقی میانه در حال رسیدگی می باشد و احتمال صدور حکم طلاق با توجه به احکام محکومیت صادره زیاد است.

قابل ذکر است آقای رایگانی در اداره اطلاعات مورد آزار و اذیت و شکنجه واقع شده است به طوری که دچار بیماری اعصاب و روان شده است که بعد از آزادی موقت به قید وثیقه به دو تن از پزشکان مغز و اعصاب شهر میانه به نامهای دکتر کیهانی نژاد و دکتر یعقوب خدابنده مراجعه و هر دو بیماری وی را تأیید کرده اند. علی رایگانی هم اکنون در زندان میانه در وضعیت جسمی نا مناسبی به سر می برد و مسؤولین قضایی مربوطه از ارسال وی به خارج از زندان جهت درمان خودداری می نمایند.

با دقت در آراء صادر شده در پرونده آقای رایگان میتوان گفت روند رسیدگی به پرونده وی و احکام صادره از ایرادات حقوقی بسیاری برخوردار است. از جمله اینکه ارجاع تحقیقات مقدماتی به مامورین وزارت اطلاعات که ضابط دادگستری محسوب نمی شوند خلاف قانون بوده لذا استناد دادگاه به تحقیقات آن مامورین فاقد مبنای حقوقی است از طرف دیگر برگزاری غیر علنی دادگاه علی رایگان و بدون حضور نماینده دادستان ایراد شکلی دیگری به احکام صادره میباشد. همچنین انتشار مطالب  واقعی هر چند که مخالف نظام باشد نمی تواند فعالیت تبلیغی علیه نظام محسوب شود از طرف دیگر وجود مطلبی توهین آمیز در صفحه فیس بوک فردی دلیل بر انتشار آن توسط آن فرد نیست زیرا آن مطلب می تواند از طرف صفحه دیگری فرستاده شده باشد لذا بدون  نظرکارشناس اینترنتی  صدور حکم در این زمینه فاقد وجاهت قانونی است. شکنجه علی رایگانی جهت اخذ اعتراف نیز امری خلاف قانون و حقوق بشر است که متأسفانه مأمورین امنیتی جمهوری اسلامی ایران همواره بدان متوسل می شوند.

Missing media item.       Missing media item.      Missing media item.    Missing media item.   Missing media item.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.