رفتن به محتوای اصلی

اختلافات در دولت دانمارک بر سر مسلمانان افراطی بنیاد گرایی اسلامی ، مشکلی جهانی
26.11.2008 - 08:57

در هفته گذشته مباحث خیلی تندی در مورد نحوه برخورد مقامات دانمارک با مسلمانان افراطی ساکن این کشور ، بین وزیر رفاه باوزیر اینتگراشیون (جذب مهاجرین ) در گرفته بود که در روزنامه ها انعکاس وسیعی یافت هنگامیکه دیروز نخست وزیر از مسافرت برگشت با کاریکاتور دو وزیری که چشم و چاله یکدیگر را کبود کرده بوند ؛ در جراید دانمارکی روبرو شده بود.

موضوع ا زانجا اغاز شد که وزیر اینتکرایشون طی گزارشی در باره دیالوگ با مسلمان افراطی و بنیادگرا یک پیشنهاد با چهل بند بشکل برنامه کاری سال 2009 در مطبوعات ارائه کرده بود.

این برنامه کاری خانم وزیر بشدت مورد نقد وزیر رفاء قرار گرفت و سر انجام خانم غونه در مجلس با مخالفت اکثر وزرا و گروه پارلمانی حزب حاکم روبروشد بگونه ای که روزنامه ها نوشتند که "طرح دیالوگ خانم وزیر ایزوله شد "

پیشنهادات چهل گانه و مخالفت باآن

گزارش شامل 40 بند است که برای مقابله با بنیادگرایی و اسلام افراطی تهیه شده است و مهمترین بند آن بقرار زیر می باشد:

_ اینکه با زبانی با مسلمان برخورد کنیم که تحریک کننده نباشد برای همین منظور لغاتی را جهت دیالوگ به مقامات پیشنهاد می کند

_ سازمان امنیت دانمارک (Pet) فوروم های بحث را با مسلمانان ساکن دانمارک تشکیل دهد .

_ در زندانهای برای زندانیان خلاف کار مسلمان گروههای قران خوانی تشکیل دهند؛چرا که به گفته مسلمانان در اسلام کارهای خلاف و مواد مخدر منع شده وحرام است.

_ دولت می بایستی به جامعه اسلامی کمک نماید( مالی ، امکانات و در عرصه سازماندهی)

_ مسلمانان بخشی از جامعه دانمارک می باشند بنابراین دولت باید وارد دیالوگ واقعی با مسلمان افراطی و بنیاد گرا شود ؛ آنان بخشی از جامعه دانمارک را تشکیل می دهند و راهی بجز دیالوگ با آنان موجود نیست؟

_ از آنجا که سیاست خارجی دانمارک دیالوگ با کشورهای مسلمان و بنیادگرا ست چرا داخل کشور سیاست دیالوگ با مخالفت جدی مواجه می شود!

و......

این پیشنهادات مورد مخالفت خانم کارین وزیر رفا قرار گرفت و او آن را کاملا اشتباه خواند و افزود ؛ تحمل و تولرانس ما در مقابل افراطیون مسلمان کم است و چرا که اهداف مسلمانان افراطی دفن کردن ارزشهای فرهنگی جامعه دانمارک است و نبایستی با بنیادگرایان وارد دیالوگ شد.

خانم کارین افزود نگاه کنید به سیاست دولت انگلیش یک زمانی با همین سیاست با مسلمان معتدل وارد گفتگو شد و مساجد در انگلیس گسترش یافت و حاصلی جز گسترش تفکرات بنیادگرایایی در انگلیس نداشت و این سیاست شکست خورد اما دیالوگ با جامعه مسلمان کار پسندیده ای است .

_ یک دانمارکی که به مدت 7 سال عضو حزب التحریر بود در مصاحبه خود با روزنامه یولند پستن گفت : شما نمی توانید با مسلمانان افراطی وارد دیالوگ شوید چرا که از نظر آنان اسلام مساوی با حقیقت است و آنان در باره " حقیقت" وارد گفتگو با کسی نمی شوند .

سرانجام این پیشنهادات از جانب احزاب حاکم از جمله گروه پارلمانی حزب خانم وزیرهم رد شد و" طرح او ایزوله گردید!"

محقق هلندی از دیالوگ دفاع می کند

طرح و پشنهاد وزیر اینتگراشیون دانمارک ، شبیه سیاستی بود که دولت هلند قبل از ترور ونگوگ سینماگر هلندی در پیش گرفته بود

هر چند طرح خانم وزیر در پارلمان دانمارک " سرکوب " شد اما پیشنهادات او از جانب محققین هلندی مورد حمایت قرار گرفت .آلبرت Albert Benschop استاد دانشگاه آمستردام که در زمینه مسلمانان افراطی و بنیاد گرا تحقیقاتی را انجام داده است، و در اینترنت یک فوروم بحث با جوانان تند رو ی مسلمان ایجاد کرده است و با آنان به دیالوگ نشسته است او معتقد است که ما در این فوروم با نظرات آنان برخورد می کنیم چرا که خطرناک خواهد بود که نظرات این جوانان رادیکال مسلمان بطور پنهانی جریان یابد از این رو استاد دانشگاه از طرح دیالوگ خانم وزیر دفاع می نماید.

ا سلام افراطی ، مشکلی جهانی

شکست ملی گرایی و سوسیالیسم در منطقه خاورمیانه و یک قطبی شدن جهان ، رشد روز افزون غرب و کشورهای وابسته به آن موجب نوعی یاس و سر خوردگی در بین مسلمانان شده است از سوی دیگر طرح خاورمیانه بزرگ با اهرم نظامی از سوی امریکا ، موجب ترس دولتمداران کشورهای اسلامی و رشد رادیکالیسم در جوامع مسلمان شده است

از طرف دیگر حضور بیش از 12 میلیون مسلمان در اروپاو تفاوت فرهنگی مهاجرین با فرهنگ کشورهای میزبان بویژه در کشورهای اسکاندیناوی و مقاومت بیهوده کشورهای اروپایی درمقابل رشد چند فرهنگی در این جوامع و حمایت مقامات دولتی از جریانات اسلام ستیز( بطور مثال حمایت دولت مداران اروپایی از دکترین اسلام ستیز منصور حکمت) و سر انجام ،رشد روند گلوبال –دیجتال در جهان گسترش روابط مسلمان افراطی در دو سوی جهان را فراهم آورده است و 11 سپتامبر نتیجه بر آینده چینین روند پیجیده در جهان بوده است و بنظر نمی رسد مشکلات مسلمانان رادیکال و بنیاد گرا

به این زودی ها حل شود و قابل پیش بینی است در اینده کار به خشنونت و جنگ بین گروههای رادیکال یعنی مسلمانان رادیکال مهاجر و گروههای اسلام ستیز کشور میزبان خواهد انجامید .

سر انجام اینکه مشکل افراطیون اسلامی در اتحادیه اروپا تا حدودی به مشکل بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه ارتباط می یابد و در واقع ریشه مشکل در خاورمیانه " خوابیده "است؛ بطور مثال وقتی بحران کاریکاتور محمد پیش امد، این رهبران حزب التحریر دانمارک بود که عکس های جعلی را قاطی کاریکاتوریهای واقعی کرده و آن را به کشورهای مسلمان برد و اشوب های مسلمانان علیه دانمارک را شعله ور تر ساخت و بیش از چند میلیارد کرون ضررو زیان به کشوری که خود تابعیت آن را در جیب داشتند ، وارد ساخته اند.

پس از این خسارت عظیم بود که جامعه و دولت دانمارک بخود آمد و بطور غیر رسمی به این گونه آزادی بیان خاتمه داد با این وجود تروریستهای اسلامی ساکن دانمارک در فوریه 2008 نقشه قتل کورد وستگورد را کشیده بودند که قبل از عمل دستگیر شدند.

نگاهی از دو سو

هم اکنون مشکلاتی که جامعه مسلمان برای دولت و جامعه دانمارک ایجاد کرده اند ، بقرار زیر می باشد:

_ جامعه و مردم دانمارک نسبت به مسلمانان کاملا بد بین هستند هر چند در برخورد های روزانه سعی می کنند این احساس درونی خود را پنهان سازند و یا حتی وارونه جلوه دهند و خیلی از آنان از ارائه نظرات خود در باره اسلام در ترسند.راسیستها قبل از اینکه ضد خارجی باشند ؛ اسلام ستیزند.

_ حزب التحریر که در بخشی از اتحادیه اروپا فعالیت آن ممنوع است در دانمارک ازاد است و سالانه کنفرانس ها و گنگره های خود را ازادنه بر گزار می کند؛ انان موفق شده اند بخشی از جوانان بین 20 تا 30 ساله سنی مذهب را جذب خود سازند این جوانان در واقع" سر باز ان" اتی بن لادن و القاعده خواهند بود .

_ در سال 2007 ، 250 مدرسه و مهد کودک توسط جوانان مسلمان این کشور به آتش کشیده شد، در شش ماه اول سال 2008 حدود 85 مدرسه اتش گرفته است و طبق آمار هر هفته یک مدرسه بطور کامل در آتش می سوزد.

_ در حالی که مسمانان کمتر از 3% جامعه دانمارک را تشکیل می دهند ولی سهم زندان بزه کاران جوان مسلمان به 65% کل زندانهای این کشور را تشکیل می دهند.

_ افراطیون مسلمان از افغانستان تا مراکش و تونس را در بر می گیرد؛ جوانان ایرانی در این بین یک استثنا محسوب می شوند به 2 دلیل کاملا روشن :

اول اینکه جوانان ایرانی از خانواده های متوسط شهری و تحصیل کرده بزرگ شده اند دوم اینکه اکثر ایرانیان مهاچر و پناهند ه از دست اسلامیست های وطنی فرار کرده اند .

_ فرهنگ اسکاندیناوی بسیار متفاوت با جوامع کشورهای اسلامی است

_مسلمانان غیر ایرانی ساکن این کشور ریشه در روستا دارند که در واقع زمانی برای کار به غرب مهاجرت نموده اند و حکومت اسلامی را تجربه نکرده اند ؛ آنان در یک توهم کامل در باره حکومت اسلامی بسر می برند.

_ کاملا روشن است که افراطیون و مسلمانان بنیادگرا بخش بسیار کوچکی از جامعه مسلمانان را تشکیل می دهند ولی متاسفانه بخش بزرگی از این مسلمانان هنوز حساب خود را از جریاناتی مثل بن لادن جدا نکرده اند .

_ درک این جوانها با درکی که ما از جوانان کشورهای مسلمان داریم بسیار متفاوت است اینان از انجا که جذ ب فرهنگ غالب نشده اند ؛ به دلیل بی هویتی، خودرا مسلمان می دانند بدون اینکه چیز ی از اسلام بدانند و تنها از خوردن گوشت خوک بشدت پرهیز می کنند در حالی که بطور مثال برخی از این جوانان باصطلاح مسلمان الکل می نوشند، مواد مخدر مصرف می کنندو یا د ر قاچاق مواد مخدر دست دارند و با دختر ان بدون ازدواج همبستر می شوند و...درحالیکه تمام این موارد در اسلام همانند خوردن گوشت خوک حرام شمرده میشود.

_ خلاف کاری جوانان مسلمان چندین برابر جوانان دانمارکی است.

_ قوانین درمورد خارجیان روز به روز سخت تر می شود و بطور مثال تابعیت دانمارکی که سابقا براحتی پس از هفت سال اقامت به شهروندان خارجی داده می شد بسیار سخت و تا حدودی تقریبا نا ممکن شده است .

_ اگر یک خارجی دست به 2 کار خلاف زده باشند از کشور اخراج خواهد شد (اگر چه در عمل با مشکلات زیادی در دیپورت مواجه می شوند.)

زیر نویس:

_ منابع خبری این مقاله از روزنامه یولند پست بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.